Po návratu na letiště v Líních na Plzeňsku se armáda se vrací na letiště Bochoř u Přerova. O tomto záměru informoval zástupce místní samosprávy zástupce náčelníka Generálního štábu Armády České republiky brigádní generál Pavel Lipka. Jednání, které zorganizovala místopředsedkyně Senátu Jitka Seitlová, se zúčastnili i zástupkyně vrchní ředitelky sekce majetkové ministerstva obrany Jiřina Polášková a zástupce náčelníka štábu Velitelství pozemních sil plukovník Generálního štábu Jiří Stolička. Státní podnik LOM PRAHA, který je provozovatelem přerovského letiště, pak reprezentoval jeho ředitel Jiří Protiva.
Záměr využití areálu jako stálé posádky představil brigádní generál Lipka přímo v Přerově. „Armáda reaguje na aktuální změny bezpečnostní situace v Evropě, která se zhoršuje nejen kvůli válce na Ukrajině. Aktualizujeme své struktury a vytypovali jsme několik areálů, kde jsme kdysi působili a kam se nyní potřebujeme vrátit,“ komentoval generál důvod rozhodnutí.
Na letišti do budoucna bude dislokován například 533. prapor bezpilotních systémů, jednotka Vojenské policie, nebo logistický prapor. „Do šesti let zde bude sloužit až 600 vojáků z povolání. Po roce 2035 je v plánu navýšit počty vojáků až na 1 400.“
Armáda představila zástupcům obcí, kraje a města Přerov své plány související s návratem na letiště a jeho dalším rozvojem.
„Analýza aktuálního stavu letiště bude zpracována do konce prázdnin. K tomu jsme vytvořili integrovaný pracovní tým. Jeho výstup bude podkladem pro zpracování zastavovací studie k zabezpečení rozvoje letiště. Ta určí, jak další harmonogram činnosti, tak finanční předpoklad rozvoje letiště,“ uvedl generál Lipka.
Mohlo by vás zajímat
„Návrat armády na letiště znamená pro místní region oživení místní ekonomiky, nové pracovní možnosti, rozvoj služeb a podnikání,“ komentoval přínos pro místní ekonomiku generál Lipka. Ujistil také starosty, že armáda bude chtít využívat prostor v rozsahu rozlohy letiště, který je ve vlastnictví rezortu ministerstva obrany. Nemá tedy zájem o jeho rozšíření.
Letiště Přerov-Bochoř je součástí státní strategické infrastruktury. Areál letiště je z téměř 90 % v majetku rezortu obrany. Zhruba tři čtvrtinu areálu vlastní pak státní podnik LOM PRAHA. „Už v minulosti se ukázalo, že je letiště také důležitým bodem pro přepravu a zajišťování potřebných komodit, například při povodních. LOM PRAHA je na letišti etablován jako jeho provozovatel již 10 let a má i nadále zájem využívat letiště k výcviku pilotů vrtulníků v rámci aktivit Centra leteckého výcviku,“ vyjádřil se k plánovaným změnám ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva a dodal: „Vedení státního podniku LOM PRAHA se pravidelně setkává na přerovském letišti se zástupci dotčených samospráv a civilními leteckými provozovateli.“ Stejně jako v případě letiště Plzeň-Líně, kterého je LOM PRAHA od července letošního roku také provozovatelem, chce AČR aktivně komunikovat své kroky v návratu do areálu s místními autoritami. „Chceme být dobrým sousedem,“ potvrdil generál Lipka.
Už druhé letiště z privátu pro armádu
Bochoř kopíruje osud letiště Plzeň-Líně, které bude provozovat státní podnik LOM Praha. Podle ministerstva obrany zůstane provoz letiště zachován ve stávajícím rozsahu. I nadále tak bude v areálu fungovat letecká záchranná služba, kterou provozuje Armáda České republiky a aerokluby či letecké školy. Do budoucna vznikne v areálu logistické centrum pro armádní potřeby nebo základna aktivní zálohy, jak již na začátku července informoval Ekonomický deník.
Podle ministerstva obrany převzetí letiště umožnilo pravomocné rozhodnutí soudu z letošního března, které bývalému nájemci PlaneStation Pilsen stanovilo lhůtu na vyklizení areálu do 11. července.
Pro podnik LOM Praha se resort obrany rozhodl kvůli jeho předešlým zkušenostem s provozováním letiště Přerov-Bochoř. Podle ředitele Lom Praha Jiřího Protivy už podnik vytvořil za tímto účelem novou organizační složku „Letiště Líně“, která rozšiřuje jeho kompetence v provozování letištní infrastruktury. „Nastavil také smluvní vztahy s Cizineckou policií nebo zajistil personál s příslušnou kvalifikací pro poskytování leteckých služeb,“ upřesnil Protiva.
LOM Praha už také na úřadu státního dozoru podal žádost o povolení k provozování letiště ve stejné kategorii jako dosud. Potřebné administrativní kroky by měly být dokončeny do převzetí letiště. „Bezproblémové a nepřerušené působení Letecké záchranné služby Armády České republiky v Líních je v zájmu všech. Úřad pro civilní letectví proto včas zareagoval tak, aby v bezprecedentně krátké lhůtě mohlo dojít k úspěšnému převodu. Úřad se i po změně provozovatele bude podílet na plném obnovení provozu v rozsahu zamýšleném ministerstvem obrany,“ poznamenal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Jednání s obcemi pokračují
Ministerstvo obrany informovalo, že má již uzavřenu smlouvu s městem Dobřany, které vlastní část pozemků pod dráhou. „S dalšími obcemi budou jednání pokračovat, a to i v souvislosti s plánovaným oplocením areálu a s jejich požadavky, kterými si uzavření nájemních smluv na dotčené pozemky podmiňují. Do dokončení jednání bude dráha zkrácena, což umožní provoz letiště v současném rozsahu,“ uvedl resort obrany.
Letiště Plzeň-Líně bude i nadále fungovat v současném režimu smíšeného provozu. Do roku 2028 bude ministerstvo obrany z Líní provozovat leteckou záchrannou službu. Na letišti dosud působili také uživatelé z řad aeroklubů. Ministerstvo obrany s jejich zapojením i nadále počítá a rozesílá výzvu k uzavření nových nájemních smluv. Zároveň budou zástupci resortu jednat i s dalšími uživateli areálu.
„Dřívější jednání nebyla z právních a procesních důvodů možná. Musíme nejprve převzít od PlaneStation Pilsen příslušné objekty, zkontrolovat jejich stav a projednat další konkrétní využití těchto objektů ze strany Armády České republiky, až poté můžeme nabídnout dosavadním uživatelům nájemní smlouvy,“ uvedl Tomáš Urbánek, který je pověřen řízením hospodaření Agentury hospodaření s nemovitým majetkem ministerstva obrany.
Podle ministerstva obrany také dojde v příštích měsících k podrobnému zmapování stavu stavebních objektů, počítá se s asanací areálu, demolicí některých budov a výstavbou nových objektů. Přesný plán bude podle ministerstva zřejmý po převzetí celého areálu.
Klíčová role letiště není podle ministerstva obrany spojena pouze s leteckými aktivitami, ale má přesah také do případných krizových situací, při nichž může sloužit jako jediné místo pro zásobování tamního regionu technikou, léky, potravinami nebo dočasným zázemím pro obyvatelstvo z krizových oblastí.
(hrb, teč)