Počty elektromobilů v České republice se pozvolna zvyšují. V současnosti po tuzemských silnicích jezdí více než 27 600 osobních bateriových elektrických vozidel. Za posledních šest měsíců se podle údajů Centra dopravního výzkumu jejich počet zvýšil o pět tisíc. V červnu majitelé zaregistrovali přes 1500 vozů, šlo o historicky nejvyšší počet za měsíc.

Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu uvedl, že se na aktuálních počtech podílelo několik faktorů, zmínil odloženou poptávku v prvním kvartálu a náběh záručního programu Elektromobilita Národní rozvojové banky, který byl spuštěn v průběhu března.

„Zpravidla silný závěr kvartálů má pak tradičně Tesla, která v červnu registrovala přes 900 nových vozidel a připsala si 62procentní podíl na trhu s osobními bateriovými elektromobily. Z 954 registrovaných vozidel bylo 595 Tesla Model 3 a 359 Tesla Model Y,“ uvedl Kadula. S osmi procenty se na výsledku podílelo Volvo a pěti procenty Hyundai a Škoda.

Kadula dodal, že nejvíce, 31 procent, elektrických vozů bylo v červnu registrováno v hlavním městě, 15 procent v Jihomoravském, 12 procent ve Středočeském a 10 procent v Moravskoslezském kraji.

Mohlo by vás zajímat

Zájem o elektromobily táhne nahoru také nabídka státní záruky na úvěr při nákupu osobního, ale i nákladního elektromobilu nebo dobíjecí stanice. Podle červnových informací Národní rozvojová banka eviduje celkem 2361 žádostí. Objem zaručených úvěrů v rámci podepsaných smluv podle mluvčí NRB Kláry Vaníčkové dosahuje sumy více než jedna miliarda korun.

Vývoj počtu bateriových elektromobilů. Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

Vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Marian Piecha z ministerstva průmyslu a obchodu již dříve uvedl, že je pro podnikatele připraveno celkem 1,65 miliardy korun na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí stanice.

Národní rozvojová banka program Záruka Elektromobilita spustila 18. března. Jak uvedla mluvčí banky v červnu, největší zájem je o vozy Tesla (1218), následuje Volvo (243) a třetí v pořadí se umístil Volkswagen (131). Následuje Škoda (98), BMW (96) a MG (70). Zájem je také o Hyundai (61), KIA (45) či Toyotu (39). V žádostech se umístily také značky Ford, Fiat, Renult, Dacia, Peugot či Citroen.

V Česku je také k dispozici přes 5200 veřejných dobíjecích bodů, jak vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava. Z toho je 3778 běžných bodů (72,6 procenta AC), 1111 výkonných s rychlým dobíjením (21,4 procenta DC do 149 kW) a 312 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (6 procent).

Dobíjení elektromobilů u stojanů Pražské energetiky. Foto: PRE

„Ačkoliv současný stav dobíjecí infrastruktury u nás není vůbec špatný, určitě je zde prostor pro zlepšení, a to zejména pokud jde o podíl vysoce výkonných dobíjecích stanic,“ sdělil pověřenec ministra pro čistou mobilitu z ministerstva dopravy Jan Bezděkovský. Na rozvoj tohoto typu dobíjení se podle něj do velké míry zaměřuje dotační Program Doprava 2021–2027.

Rekordní počty registrací v červnu nezaznamenaly pouze elektromobily, o devět procent na 22 334 automobilů vzrostly meziročně i celkové počty registrací vozidel. Podle Svazu dovozců automobilů to bylo nejvíc za poslední tři roky. Registrace za první pololetí dosáhly 119 221 kusů, což představuje meziroční nárůst o 3,18 procenta.

Registrace čistě elektrických osobních vozidel letos vzrostly o 39,3 procenta (na 4167 kusů), jejich podíl na celkových registracích se zvýšil na 3,5 procenta (loni v prvním pololetí to bylo 2,6 procenta, ve druhém pololetí 3,45 procenta). Počet hybridních vozidel vzrostl podle Svazu dovozců automobilů o 35 procent. Z pohledu paliv mezi osobními automobily vede podle svazu benzín s 66 procenty, z hlediska obchodních tříd první místo i nadále zaujímají vozy SUV s více než 47 procenty.

(teč)