Celoroční pneumatiky vypadají jako ideální kompromis, v některých evropských zemích ale s nimi mohou řidiči narazit. V Německu, Rakousku či Itálii hrozí pokuty v řádu stovek až tisíců eur i krácení pojistného plnění po nehodě.

Obecně jsou celoroční pneumatiky povolené napříč Evropou. V reálném provozu ale záleží na tom, jaký typ pneumatiky pro kterou zemi a roční období řidiči zvolí. Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK) jsou pláště dvojího druhu. První typ nese označení M + S (podle anglických zkratek pro bláto a sníh). Druhý typ má na sobě symbol trojice alpských vrcholků a sněhové vločky uvnitř (3PMSF – Three Peak Mountain Snow Flake).

Přidejte si Ekonomický deník do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy.

Tento symbol znamená, že pneumatiky jsou určené pro extrémnější zimní podmínky. Od 1. října 2024 pro značení zimních i celoročních pneumatik platí v celé Evropské unii jednotná pravidla.

Ohlídat si sněhové vrcholky

Typ M + S je povolený i pro zimní provoz například v České republice, Slovensku a Rakousku. Naopak v Německu se za situace, která je označená jako zimní a na silnici je sníh, mráz nebo námraza, anebo se taková situace dá očekávat, smějí podle Siroty používat výhradně celoroční pneumatiky druhého typu, tedy s trojicí alpských vrcholků a vločkou v nich

Pneumatiky označené symbolem horského vrcholu s vločkou jsou v Česku i Itálii považované za zimní. Foto: Pneumatiky.cz

Základní pokuta za použití nesprávných pneumatik – celoročních se špatným symbolem či letních v zimě, je podle Siroty v Německu 60 až 80 euro, v přepočtu 1460 a 1947 korun. „Ovšem za situace, kdy vinou použití nesprávných pneumatik zablokujete cestu například v Rakousku, dostanete pokutu až 5000 euro (v přepočtu 121 700 korun),“ pokračoval.

S problémy se mohou setkat řidiči i v Itálii, kde se používání pneumatik řídí hlavně rychlostním indexem. Pozor by si měli dát naopak hlavně v letním období. Potíže budou mít v případě, že jejich celoroční pneumatiky budou označené symbolem sněhové vločky s horským vrcholem. Stejně jsou označené i klasické zimní pneumatiky.

Mohlo by vás zajímat

Rozdílné údaje znamenají problém

Rychlostní index u pneumatik podle prodejce Pneumatiky.cz udává maximální rychlost, pro kterou je pneumatika konstruována pro bezpečný provoz. U celoročních a zimních pneumatik může být index nižší, než jaký je uveden v technickém průkazu.

Pneumatiky.cz uvádějí, že v Itálii za jízdu na pneumatikách s nižším indexem hrozí pokuty ve výši od 422 eur (v přepočtu 10 271 korun podle současného kurzu) až do 1695 eur (přibližně 41 256 korun). Hrozí navíc i zabavení řidičského průkazu.

Navíc v případě, když řidič například na letních pneumatikách způsobí havárii, pojišťovny podle něj obvykle krátí pojistné plnění o 30 a více procent.