Celoroční pneumatiky vypadají jako ideální kompromis, v některých evropských zemích ale s nimi mohou řidiči narazit. V Německu, Rakousku či Itálii hrozí pokuty v řádu stovek až tisíců eur i krácení pojistného plnění po nehodě.

Obecně jsou celoroční pneumatiky povolené napříč Evropou. V reálném provozu ale záleží na tom, jaký typ pneumatiky pro kterou zemi a roční období řidiči zvolí. Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK) jsou pláště dvojího druhu. První typ nese označení M + S (podle anglických zkratek pro bláto a sníh). Druhý typ má na sobě symbol trojice alpských vrcholků a sněhové vločky uvnitř (3PMSF – Three Peak Mountain Snow Flake).

Tento symbol znamená, že pneumatiky jsou určené pro extrémnější zimní podmínky. Od 1. října 2024 pro značení zimních i celoročních pneumatik platí v celé Evropské unii jednotná pravidla.

Ohlídat si sněhové vrcholky

Typ M + S je povolený i pro zimní provoz například v České republice, Slovensku a Rakousku. Naopak v se za situace, která je označená jako zimní a na silnici je sníh, mráz nebo námraza, anebo se taková situace dá očekávat, smějí podle Siroty používat výhradně celoroční pneumatiky druhého typu, tedy s trojicí alpských vrcholků a vločkou v nich

Pneumatiky označené symbolem horského vrcholu s vločkou jsou v Česku i Itálii považované za zimní. Foto: Pneumatiky.cz

Základní pokuta za použití nesprávných pneumatik – celoročních se špatným symbolem či letních v zimě, je podle Siroty v Německu 60 až 80 euro, v přepočtu 1460 a 1947 korun. „Ovšem za situace, kdy vinou použití nesprávných pneumatik zablokujete cestu například v Rakousku, dostanete pokutu až 5000 euro (v přepočtu 121 700 korun),“ pokračoval.

S problémy se mohou setkat řidiči i v Itálii, kde se používání pneumatik řídí hlavně rychlostním indexem. Pozor by si měli dát naopak hlavně v letním období. Potíže budou mít v případě, že jejich celoroční pneumatiky budou označené symbolem sněhové vločky s horským vrcholem. Stejně jsou označené i klasické zimní pneumatiky.

Mohlo by vás zajímat

Rozdílné údaje znamenají problém

Rychlostní index u pneumatik podle prodejce Pneumatiky.cz udává maximální rychlost, pro kterou je pneumatika konstruována pro bezpečný provoz. U celoročních a zimních pneumatik může být index nižší, než jaký je uveden v technickém průkazu.

Pneumatiky.cz uvádějí, že v Itálii za jízdu na pneumatikách s nižším indexem hrozí pokuty ve výši od 422 eur (v přepočtu 10 271 korun podle současného kurzu) až do 1695 eur (přibližně 41 256 korun). Hrozí navíc i zabavení řidičského průkazu.

Navíc v případě, když řidič například na letních pneumatikách způsobí havárii, pojišťovny podle něj obvykle krátí pojistné plnění o 30 a více procent.