Ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD) zvažuje postupné zavedení plošného mýta po celé republice, aby kamiony neobjížděly placené úseky po silnicích, které na těžkou dopravu nejsou stavěné. Řekl to serveru Zdopravy.cz.

Sazbu mýtného zvažuje různě vysokou, na některých silnicích i třeba nulovou. V současné době platí mýto provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny. Zahrnuje 1385 kilometrů silnic první třídy a všechny kilometry dálnic.

Bednárik není pro zvyšování cen mýtného, ale nelíbí se mu, že kamiony platí mýtné jen na části silnic první třídy. „Mně by se hodně líbilo, kdyby naše mýto mělo dispečink a plovoucí cena mýtného by umožňovala regulaci těžké dopravy on-line. Ale pokud se bavíme o digitalizačním módu, tak to má smysl jen tehdy, když máte pokrytou celou síť,“ řekl nový ministr.

Zavedení plošného mýta by předcházela diskuse se Sdružením automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Bednárik upozornil, že není cílem zdražit spotřební zboží. Od začátku roku do konce října zaplatili dopravci za užívání dálnic a vybraných silnic celkem 16,1 miliardy korun. Meziročně to bylo o 11,6 procenta více.

Mohlo by vás zajímat

ANO proti rozšiřování mýta

Ještě v březnu tohoto roku ale stínový ministr dopravy za ANO Martin Kolovratník kritizoval ministerstvo dopravy, že zvažuje rozšíření mýtného na silnice nižších tříd. „Za Hnutí ANO však říkám, že jsme a budeme proti rozšiřování mýta. Bylo by to zdražení zboží, zvýšení nákladů pro lidi na venkově, další náklady pro malé dopravce apod.“ uvedl tehdy pro ČTK.

Naopak kraje dřív chtěly prosazením mýtného omezit tranzitní nákladní dopravu na silnicích druhé a třetí třídy. Kamiony totiž často zpoplatněné úseky objížděly. Podle dřívějšího vyjádření generálního tajemníka Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře ale rozšíření mýta nevyřeší problém krajů s nežádoucí tranzitní dopravou.

Konec nulových sazeb pro elektromobily

Dalším bodem, který Bednárik v rozhovoru zmínil, je zrušení nulové sazby pro elektrická auta za užívání dálnic. „Osobně si myslím, že nabídneme pro elektromobilitu výraznou slevu,“ řekl Bednárik. V současné době platí nižší sazby za dálniční známky majitelé aut na plyn a plug-in hybridů, které kombinují elektrický a spalovací motor. Plně elektrická vozidla a auta na vodík jezdí po dálnicích bez poplatku.

Cenu dálničních známek podle Bednárika nebude vláda více valorizovat. V roce 2027 by tak měla zůstat stejná cena jako pro příští rok. Výpadek by podle ministra mohl pokrýt poplatek, který by za užívání dálnic platili majitelé elektrických aut. Předpokládá, že jejich počet bude narůstat.

Dálniční známky zdražují

Od začátku tohoto roku se cena dálniční známky upravuje podle dvou kritérií, podle růstu spotřebitelských cen k červnu předchozího roku a meziročního nárůstu délky dálniční sítě. Celkem 12 let byla cena celoroční známky 1500 korun, v březnu 2024 se zvýšila na 2300 Kč a letos v lednu na 2440 korun. S novým rokem vzroste o 130 korun na 2570 Kč.

Za dálniční známky zaplatili řidiči od začátku roku do konce října 7,3 miliardy korun. Loni to bylo 7,2 miliardy za celý rok. Příjem z výběru mýta a dálničních známek využívá Státní fond dopravní infrastruktury k financování dopravních staveb.