INZERCE

Nová generace elektrobusů dokáže provést rychlé nabíjení za pouhé dvě hodiny a konvenční za 8,5 hodiny. Foto: Isuzu

Nabitý za dvě hodiny. Nový plně elektrický autobus Isuzu NovoCity Volt bude k vidění i u nás

Délka osm metrů, kapacita až 52 cestujících a elektromotor o výkonu 255 kW s maximálním točivým momentem 2355 Nm, díky kterému má elektrobus mimořádně dynamicky příznivé jízdní vlastnosti. Nový, plně elektrický autobus s bateriovým pohonem vychází z osvědčené dieselové verze minibusu NovoCiti Life. V listopadu bude autobus vystavený na veletrhu Czechbus 2021 na výstavišti PVA, uvedl výhradní distributor Turancar CZ. Turecký výrobce Anadolu Isuzu zatím dodal první vozy pro městský provoz do Francie.

Výrobce nabízí dvě varianty, které se liší kapacitou baterií. Ve standardním provedení se dodává s kapacitou baterií 211 kWh, které zabezpečí dojezd 250 až 300 kilometrů v závislosti na použití klimatizace a topných systémů. Druhou možností je použití baterií s kapacitou 268 kWh, se kterými autobus ujede víc než 350 kilometrů. Baterie jsou umístěny v horní části střešního panelu.

Rychlé versus konvenční nabíjení

Po letech výzkumu a vývoje se Anadolu Isuzu podařilo zkrátit dobu nabíjení. Nová generace elektrobusů dokáže provést rychlé nabíjení za pouhé dvě hodiny a konvenční za 8,5 hodiny. V případě použití baterií s kapacitou 268 kWh trvá rychlé nabíjení 2,5 hodiny a konvenční 11 hodin. 

Oba typy nabíjení, rychlé i konvenční, lze provádět pomocí stejné nabíječky. Systém mimo jiné nabízí takzvanou desetiminutovou funkci, která v případě potřeby prodlouží dojezd až o třicet kilometrů.  Typ ultra rychlého dobíjení přitom nemá vliv na životnost baterií. Výrobce poskytuje záruku osm let, kdy kapacita může klesnou na až 80 procent nebo najetí 500 tisíc kilometrů.

Přehled o vozovém parku

Ke zlepšení a zefektivnění správy vozového parku vyvinul Isuzu aplikaci A-Connect, která umožňuje kompatibilitu a konektivitu telematiky a poskytuje dopravcům důležité údaje o rychlosti vozidla, zrychlení, brzdění, spotřebě energie, zátěži baterií atd. 

Foto: Isuzu

Ve výbavě má také povinný bezpečnostní výstražný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) pro ochranu ostatních účastníků silničního provozu.

Zvenku skoro stejný

Karoserie elektrobusu je v podstatě identická se zmiňovaným modelem NovoCiti Life. Ze tří čtvrtin je autobus nízkopodlažní, s vysokým prosklením, celkově mimořádně vzdušným prostorem a velkou plošinou pro kočárky a invalidní vozíky. 

Cestovní komfort zajišťuje pneumatické pérování s nastavením tří úrovní výšky včetně funkce knelling (poklek, snížení nástupní hrany na zastávce). Karoserie vyrobená je ošetřena proti korozi celkovou kataforézou.

První vozy do Francie

První zámořská dodávka autobusů NovoCITI Volt směřovala do Francie, kde budou vozidla používána ve službách veřejné dopravy. Nový model splňuje požadavky měst na nulové emise, nízkou hlučnost a moderní design.

Foto: Isuzu

Rekuperační brzdový systém NovoCITI VOLT významně přispívá k dojezdu vozidla a celkovému řízení výkonu. Driver Rating System vozidla pak optimalizuje provozní účinnost analýzou hodnot, jako je spotřeba energie a různé kapacity baterií nabízené pro každou potřebu.

Elektrobus NovoCiti Volt bude vystavený na veletrhu Czechbus 2021 na výstavišti PVA ve dnech 23. 11. až 25.11. 2021.

Tomáš Rovný