Vláda by měla na svém dnešním zasedání projednat přípravu Plavebních stupňů Děčín a Přelouč II. Pro stupeň v Děčíně bude podle ministerstva dopravy nutné schválit a stanovit kompenzační opatření v souvislosti s procesem posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). „S ohledem na dosavadní neúspěšná zadávací řízení na zpracovatele posouzení EIA byl přizván ke spolupráci zahraniční mediátor,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Mediátor by se měl podle mluvčího „podílet na odstranění překážek, které spočívající v protichůdných názorech na využívání řeky pro plavbu a ochranu přírody“. „Ve vazbě na oslovení klíčových aktérů a zájmových skupin v České republice a ve Spolkové republice Německo bylo v prosinci 2024 vypsána veřejná zakázka na zpracování nového posouzení vlivu na životní prostředí EIA,“ uvedl Jemelka.

Studie, kterou si nechalo už před dvěma lety vypracovat ministerstvo dopravy a ministerstvo životního prostředí, potvrdila, že lze negativní vliv na přírodu kompenzovat. Ministr dopravy Martin Kupka v souvislosti s plavebním stupněm tehdy uvedl, že by se díky němu mohla přemístit část nákladní dopravy na vodu a bylo by možné otevřít nové dopravní cesty pro ropu a zkapalněný plyn.

Řešení Plavebního stupně Děčín, který byl původně vyřazen z materiálu Dopravní sektorové strategie 3. fáze, je podle dřívějších informací ministerstva dopravy zahrnuto do nové Koncepce vodní dopravy pro roky 2026 až 2035. V koncepci by měla být problematika Plavebního stupně Děčín zároveň podle resortu dopravy provázaná mimo jiné s už platnou ratifikací česko-německé dohody o Labi.

Mohlo by vás zajímat

„Jedině propojení všech těchto témat povede ke zvýšení celkové efektivity vnitrozemské vodní dopravy v České republice,“ uvedl v minulosti mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodal, že v případě, že se podaří najít řešení kompenzačních opatření, bude iniciována aktualizace Dopravních sektorových strategií, včetně screeningu procesu SEA.

Splavnění Labe u Přelouče

V rámci přípravy Plavebního stupně Přelouč II byla v roce 2020 podle Jemelky zpracovaná Územně analytická studie, která hodnotila šestnáct variant splavnění Labe v oblasti Přelouče. „Tři z těchto variant jsou předmětem posouzení vlivů koncepce Splavnění Labe do Pardubic na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA),“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy.

Zásadním záměrem je podle Jemelky Veřejný přístav Pardubice, který je podle mluvčího řešený ve variantách na levém a pravém břehu. Jemelka uvedl, že pro stanovení dopravního zatížení v Pardubicích a okolí byl zpracován multimodální dopravní model, který zahrnuje jedenáct základních variant silničního napojení přístavu.

„Preferovanou variantou je napojení na takzvanou západní tangentu, jejíž přípravu schválilo ministerstvo dopravy. Železniční napojení je možné ze stanice Rosice nad Labem, přičemž pro pravý břeh bude využita stávající vlečka, která bude napojena na areálové kolejiště podniku Synthesia,“ zmínil mluvčí.

Pro levý břeh se podle Jemelky zvažuje vybudování jednokolejného spojení na železniční trať Pardubice – Hradec Králové. „Tyto dvě varianty jsou součástí posouzení SEA,“ konstatoval Jemelka. Pardubický krajský úřad začátkem letošního roku vydal souhlasné stanovisko k návrhu koncepce splavnění Labe do Pardubic (SEA). Záměr tvoří soubor několika staveb včetně zmiňovaného přístavu v krajském městě. Po vodě je možné se v současnosti dostat do Chvaletic. Cesta do Pardubic už možná není.