Hlasování o nových pravidlech pro alternativní pohony se dostalo na středeční program Evropského parlamentu. Europoslanci požadují rozšíření dobíjecích stanic pro elektroauta na každých šedesát kilometrů do roku 2026 a instalaci vodíkových stanic každých sto kilometrů do roku 2028. Nová pravidla jsou součástí balíčku Fit for 55. A jak bude hlasovat europoslanec a Pirát Mikuláš Peksa?

Budete v europarlamentu hlasovat o nových pravidlech pro alternativní paliva. Můžete je v krátkosti popsat?
Naším hlavním cílem je umožnit alternativním palivům přístup na trh a stejné podmínky, jako mají tradičnější pohonné hmoty. Je už pak na lidech, jestli je budou chtít používat, já v nich vidím velký potenciál pro budoucnost. Proto hlasuji pro.

Jeden z návrhů je vyšší saturace dobíjecích stanic pro elektromobily, na každých 60 km. Myšleno asi na dálnicích. Myslíte, že se to dá nařídit? Budou s tím spojené nějaké pobídky, daňové úlevy atp.?
Je to ambiciozní, ale realistické. Máme na to doslova roky a můžeme využít více nástrojů. S komisním návrhem 60 kilometrů vzdálenosti souhlasím a podle vývoje prodejů to vypadá, že elektroaut bude více a více, potřebujeme občanům pro ně dát základní infrastrukturu.
V Dolním Sasku už jezdí vlaky na vodík. Foto: Pixabay.com

Zaujala mě „instalace vodíkových stanic do roku 2028″. Výroba vodíku a jeho distribuce je, řekl bych, zatím v plenkách. Počítáte přesto s takovým překotným průmyslovým rozvojem?

Ta technologie existuje, jen je třeba jí nasadit. Hrubý odhad, na základě mých diskusí s lidmi z průmyslu bych očekával, že vybudování základní páteřní sítě vodíkových plnících stanic, které by umožnily používání vodíkových vlaků a dalších technologií v Česku, by byly realizovatelné s náklady v řádech dolních desítek miliard korun. Což zní proveditelně, akorát to bude znamenat, že se naše lehce konzervativní ministerstvo dopravy bude muset začít trochu více snažit.

Petr Vrabec