Plánované zvýšení rychlosti na některých dálnicích možná narazí, proti je ministerstvo vnitra i ministerstvo průmyslu. Většina kritických postojů přitom argumentuje bezpečností, na stole jsou ale i důvody ekologické. Vyšší rychlost totiž přináší i vyšší spotřebu paliva, upozorňuje v rámci svých připomínek k návrhu ministerstvo průmyslu a obchodu. 

Řidičák už od 17 let, zrychlení projednávání přestupků, 150 kilometrů v hodině na vybraných dálnicích, sjednocení pokut a jejich pevný sazebník nebo zjednodušení bodového systému. To jsou základní obrysy změn zákona o pozemních komunikacích, které už v létě nalinkovalo ve svém návrhu ministerstvo dopravy. Nově se ale ukazuje, že o některých bodech se na vládě ještě zřejmě povede ostrá debata. 

Týká se to zejména plánovaného zvýšení rychlostního limitu na dálnicích – klíčové resorty jsou totiž proti. A to i přesto, že tuto změnu má vláda i ve svém programovém prohlášení. 

Vyplývá to z oficiálních stanovisek jednotlivých úřadů nebo institucí z meziresortního připomínkového řízení, které má Ekonomický deník k dispozici. 

Většina kritických postojů přitom argumentuje bezpečností, na stole jsou ale i důvody ekologické. Vyšší rychlost totiž přináší i vyšší spotřebu paliva, upozorňuje v rámci svých připomínek k návrhu ministerstvo průmyslu a obchodu. 

Mohlo by vás zajímat

„Nesouhlasíme s navýšením nejvyšší povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic až na 150 kilometrů v hodině z důvodu zvýšeného rizika pro bezpečnost provozu a ohledem na zvýšenou spotřebu paliv a s tím spojené emise vozidel,” konstatuje ministerstvo pod vedením Jozefa Síkely (STAN). 

Na bezpečnostní dopady dlouho zvažované a také diskutované změny pak upozorňuje především ministerstvo vnitra.

„Návrh představuje zvýšené riziko vzniku vážných dopravních nehod, což je umocněno i faktem, že Česká republika má v rámci Evropské unie jeden z nejstarších vozových parků, kdy průměrné stáří vozidel je cca 15 let. Předložený návrh tak neguje směřování Evropské unie,” konstatuje ministerstvo vnitra. 

Svaz měst a obcí: riziko, které přinese jen pár minut

Podobně pak argumentuje i Svaz měst a obcí: „Půjde o mimořádně nebezpečné jednání s případnými fatálními negativními následky. Není nám znám žádný přínos zvýšení dovolené rychlosti.”

Svaz přitom poukazuje i na oficiální strategii BESIP, která si klade za cíl mimo jiné naopak postupné snižování povolené rychlosti.

„Naprosto nám uniká smysl zvýšit dovolenou rychlost na dálnicích až na 150 km/hod. Zároveň vyšší rychlost znamená vyšší spotřebu paliva, nižší možnost reakce na nenadálou situaci a jen minimální úsporu času,” upozorňuje svaz. A přikládá i konkrétní příklad – při dodržování stávajícího limitu ujede vozidlo stokilometrovou vzdálenost za 46 minut, zatímco při rychlosti o 150 km/h je to jen o šest minut rychleji. 

Samo ministerstvo dopravy ve svém legislativním návrhu vylučuje, že by bylo zvýšení limitu plošné. Rychleji by se podle úřadu mohlo jezdit jen tam, kde by to povolila speciální značení.

„Díky této úpravě bude možné na nových a modernizovaných úsecích dálnic, kde to jejich parametry a intenzita provozu dovolí, umístit příslušnou dopravní značku,” vysvětluje resort dopravy pod vedením Martina Kupky (ODS).

Ministerstvo pro místní rozvoj v této souvislosti uplatnilo rovněž zásadní připomínku, podle které by se v praxi měla zvýšit nejvyšší povolená rychlost jen tam, kde bude k dispozici digitální dopravní značení.

„Tento podstatný dovětek respektující proměnlivé provozní a povětrnostní podmínky kvůli zachování bezpečnosti dopravního provozu měl být součástí navrhované novely, nejspíš však nedopatřením z návrhu zákona vypadl,” připomíná ministerstvo. 

Předjíždění cyklistů? Bezpečný odstup má zůstat i při pomalé jízdě 

Odlišné názory než ministerstvo dopravy mají ostatní resorty i na některé další navrhované změny v pravidlech silničního provozu nebo v dohledu nad jejich dodržováním. Ministerstvo zdravotnictví například v meziresortním připomínkovém řízení uplatnilo zásadní připomínku ke zvažovaným změnám v pravidlech pro předjíždění cyklistů. 

Úředníci ministerstva dopravy totiž plánují rozvolnění teprve nedávno přijaté a zároveň často kritizované povinnosti dodržet při předjíždění cyklisty odstup 1,5 metru, a to tak, že by tato povinnost platila až od rychlosti nad 30 km/h. Ministerstvo tak chtějí umožnit předjíždění cyklistů na úzkých komunikacích. 

Jenže podle ministerstva zdravotnictví z formulace návrhu vyplývá, že by se zrušení minimálního odstupu týkalo všech silnic.

„Podle předkladatele při rychlosti do 30 km/h nemá platit de facto vůbec žádný odstup. To je nebezpečné a nepřijatelné,” uvádí resort zdravotnictví s tím, že i při nízké rychlosti je podle soudních znalců třeba při předjíždění cyklisty dodržet vzdálenost alespoň jeden metr.

Novela neřeší švindlování při parkování

Například hlavní město Praha, ale i Svaz místních samospráv pak požaduje zpřísnění nových pravidel pro registrační značky aut. Ministerstvo dopravy nově navrhuje, aby platil zákaz řízení jakýchkoliv vozidel nejen bez značek, ale také s nečitelnou značkou či značkou jiného vozidla. Zákaz se ale podle návrhu dopravy nevztahuje na odstavená vozidla a neřeší tak vleklé problémy velkých měst s neoprávněným parkováním. Řidiči totiž často obcházejí automatické kontroly parkování zejména v rezidenčních zónách tím, že překryjí část registrační značky nebo ji zcela odstraní. Specializované kamerové systémy pak nejsou schopné neoprávněně zaparkované vozidlo rozpoznat. 

„Aktuálně není možné postihnout vozidlo, které stojí na pozemní komunikaci v rozporu se zákonem či s místní úpravou provozu v případě, pokud má takové vozidlo zakrytou či úmyslně dočasně jinak pozměněnou či znečitelněnou registrační značku. S ohledem na fakt, že problematiku odstavených vozidel řeší v území velké množství obcí, uvítali bychom, kdyby se i odstavení vozidla bez RZ dostalo do oblasti zákazu,” uvádí k tomu podobně jako Praha Svaz místních samospráv. 

Ten také upozorňuje, že některé novinky navrhované ministerstvem dopravy přinesou neúměrnou obcím neúměrnou administrativu.

„Jako příklad budoucí administrativní zátěže vidíme zasílání informací o počtu bodů v systému řidičům, úkony týkající se mentora, evaluačních jízd, dopravně psychologických přednášek a podobně,” uvádí svaz. 

Za závažné přestupky závažné následky

Například ministerstvo práce a sociálních věcí pak kritizuje i plánovaný benevoletnější přístup k některým trestům.

„Vzhledem k mimořádné míře nebezpečnosti přestupku přejezd přes železniční přejezd na červenou nepovažujeme za vhodné, že je v tomto bodu navrženo odstranit trest zákazu řízení za tento přestupek. S touto změnou nesouhlasíme. Rovněž vzhledem k mimořádné míře nebezpečnosti přestupků otáčení se, jízda v protisměru nebo couvání na dálnici) nepovažujeme za vhodné, že je navrženo odstranit trest zákazu řízení za tento přestupek,” konstatuje resort. 

Podobné námitky pak uplatnila i Praha: „Nevidíme důvod, proč byly vypuštěny důvody, pro které lze zadržet řidičský průkaz ´ujetí z místa dopravní nehody´ a ´řízení v době zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel´. Žádáme o vrácení těchto 2 důvodů zadržení řidičského průkazu zpět. Pokud novela zákona má za význam důsledněji trestat nebezpečné jednání v provozu, pak tato dvě 2 jednání jsou jednoznačně velmi závažná.”

Mentor jako povinnost i pro získání řidičáku v sedmnácti

Ti pak navrhují také úpravy týkající se nově zaváděných mentorů pro sedmnáctileté řidiče. Ti totiž sice podle ministerstva dopravy budou moct řídit právě jen pod dohledem evidovaných mentorů, samotný řidičák by ale mohli získat i bez toho. 

„Řízení motorového vozidla mladým řidičem pod dohledem mentora je principiálně správné, v případě, že tento řidič skutečně řídit bude. Proto shledáváme jako zásadní, aby podmínka k získání řidičského oprávnění při snížené věkové hranici 17 let byla právě zápis mentora, tj. aby zde byla jakási záruka, že řídit skutečně bude. Pokud dojde k udělení řidičského oprávnění bez zápisu mentora, tak toto ustanovení naprosto postrádá smysl, protože je zřejmé, že jednoduše řídit nemůže a ani nebude a v 18 letech bude volně do provozu puštěn řidič, který zjevně bude na úrovni žáka autoškoly – bez znalostí, zkušeností, praxe, bez znalosti základních pravidel provozu na pozemních komunikacích,”  konstatuje Praha v jedné ze svých připomínek k návrhu. 

Hlavní body ministerského návrhu novely zákona o silničním provozu

Návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích z dílny ministerstva dopravy obsahuje například úpravu bodového systému, zavedení řidičského průkazu na zkoušku a možnost řídit osobní auto od 17 let pod dohledem mentora. 

Bodový systém

Navrhují se tři sazby bodů podle závažnosti přestupku (nyní je pět pásem bodů (dva, tři, čtyři, pět a sedm bodů). Vypouští se skutek za sedm bodů.

  • šest bodů (dvakrát a dost) – alkohol, vjetí na železniční přejezd, jízda na červenou
  • čtyři body (třikrát a dost) – omezení chodce, nedání přednosti v jízdě, telefonování při jízdě
  • dva body – nezastavení vozidla před přechodem pro chodce, řízení bez profesní způsobilosti

Nově si řidič může požádat na úřadě, aby byl informován o změně bodů na svém „kontu“ – informace dostane pomocí SMS, datové schránky nebo emailu

Pevné pokuty na místě

Nejmírnější pásmo do 1 500 Kč – nerozsvícená světla, jízda bez pásů

1 500 Kč – jízda na motorce bez přilby

2 500 Kč – překročení rychlosti 20 km/h v obci

5 000 Kč – vjetí na přejezd, otáčení se na dálnici

U bagatelních prohřešků jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel nebo překročení rychlosti do 10 km/h se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 Kč na 1 500 Kč a body se nezapisují.

Pokuty ve správním řízení

25 000 Kč – 75 000 Kč – odmítnutí podrobení se testu na alkohol

7 000 – 25 000 Kč – jízda na červenou

4 000 – 10 000 Kč – nezastavení před přechodem pro chodce, telefonování za jízdy

2 000 – 5 000 Kč – jízda bez pásů, špatné parkování

Zvýšení především horních hranic sazeb pokut

Zákaz činnosti dle jednotlivých pásem

18 měsíců až tři roky

šest až 18 měsíců

šest až 12 měsíců (toto pásmo je určené pro sedmnáctileté řidiče)

tři až šest měsíců

Další novinky

Řízení od 17 let pod dohledem mentora

  • hlavní přínos: začínající řidič řídí a získává řidičské schopnosti v reálném a kontrolovaném prostředí pod dohledem zkušeného a bezúhonného mentora
  • žadatel o řidičské oprávnění nastoupí do autoškoly (již může od 15,5 let), po ukončení výuky a výcviku (nejdříve v 17 letech) ho autoškola přihlásí ke zkoušce z odborné způsobilosti. Následně mu bude uděleno řidičské oprávnění a vydán řidičský průkaz
  • od 17. narozenin může řídit vozidlo skupiny B pod dohledem mentora
  • od 18. narozenin končí lhůta a může řídit sám
  • řízení bez mentora v době, kdy je povinen – pokuta ve správním řízení 2500 Kč a zákaz činnosti na šest až 12 měsíců

Mentor

  • vyzrálá osobnost – držení oprávnění skupiny B minimálně deset let
  • bezúhonnost – držitel řidičského oprávnění v délce minimálně pět let bez přerušení
  • bez záznamu bodů v době zahájení a po celou dobu činnosti mentora
  • dohledatelnost – zákonný zástupce nahlásí na úřad, registr řidičů zkontroluje podmínky a zapíše mentora k řidiči
  • povinnosti mentora jsou obdobné povinnostem učitele v autoškole
  • nesmí být pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek, povinnost podrobit se vyšetření ke zjištění ovlivnění alkoholu a jiných návykových látek, jinak pokuta ve správním řízení 7000 – 25 000 Kč, na místě 5 000 Kč

Řidičák na zkoušku

  • preventivní opatření pro začínající řidiče po dobu dvou let od získání prvního řidičského oprávnění, vázané na spáchání závažného protiprávního jednání
  • z původního návrhu se odstranilo poloviční bodové konto (šest bodů) pro začínající řidiče
  • za závažné dopravní přestupky spáchané v této dvouleté lhůtě musí řidič povinně na Dopravně-psychologickou přednášku a na tzv. evaluační jízdu
  • vychází z rakouského modelu (forma a obsah) a německého modelu (systém)
  • neabsolvuje-li řidič výchovně-vzdělávací proces, nemůže řídit

Tomáš Svoboda