INZERCE

Emise, výfuk, auto. Ilustrační snímek. Foto: Evropský parament

Plánovaná reforma klimatického štítku pro automobily nereflektuje reálnou cenu CO2, zní kritika radikálního návrhu

Německá vláda chce v budoucnu používat takzvanou klimatickou nálepku, aby informovala motoristy o tom, kolik je budou v budoucnu stát emise CO2 nového automobilu. Politické strany SPD, Zelení a FDP chtějí ukázat náklady na emise mnohem jasněji a podpořit tak přechod na elektromobily, které při jízdě nevypouštějí žádné CO2. Návrh nařízení předložený ministerstvem hospodářství by ale mohl mít opačný efekt, jak upozornil ekonomický list Handelsblatt.

V budoucnu mají být dle návrhu nová vozidla rozdělena do tříd, které označují emise oxidu uhličitého, od A (nulové emise) do G (velmi vysoké emise).

Kromě toho štítek označuje dodatečné náklady na palivo, které majiteli vzniknou v příštích deseti letech v důsledku emisí z průměrně 15 000 kilometrů ročně ujetých za rok. Podle štítku by auto s emisemi CO2 123 gramů na kilometr muselo zaplatit navíc 2 057 eur na rozdíl od klimaticky neutrálního vozidla.

„Dosud předpokládané ceny CO2 nejsou důvěryhodné a neukazují, čemu budou čelit kupující neefektivních vozidel,“ uvedl k návrhu Gregor Kolbe z Federace německých spotřebitelských organizací (VZBV).

Předpoklady návrhu jsou založeny na německé národní ceně uhlíku pro pohonné hmoty, která má vzrůst do konce roku 2026, píše dále Handelsblatt. Podle současných plánů to pak bude činit 55-65 eur za tunu CO2

„Stále však není zcela jasné, jak vysoká bude cena CO2 poté,“ pokračuje článek.

Nejpozději od roku 2027 bude obchodování s emisemi v EU zahrnovat i odvětví dopravy a německý systém s ním musí být v souladu.

Noviny také píší, že výzkumníci z Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC) říkají, že nejpozději do roku 2027 bude k dosažení klimatických cílů nutná dvakrát vyšší cena CO2, která do roku 275 vzroste na 2030 eur za tunu.

Ministerstvo hospodářství navrhlo revizi nařízení o označování spotřeby energie u osobních automobilů tak, aby bylo v souladu s pravidly Evropské unie a poskytovalo spotřebitelům podrobnější informace o spotřebě energie a průměrných ročních nákladech na energii jejich automobilů.

Think-tank Agora Verkehrswende uvedl, že návrh reformy zlepšuje transparentnost informací pro lidi, ale nová pravidla nezacházejí dostatečně daleko. Think tank navrhuje, aby například kromě ročních nákladů na daně a energie byly uváděny také kumulativní hodnoty pro celou životnost osobního automobilu přibližně 15 let. Podle návrhu mají být kumulativně uváděny pouze náklady na CO2 za deset let.

(nik)