Elektronické mýtné v Česku se rozšiřuje. Od začátku září platí jeho výběr na novém obchvatu Lišova a silnici I/34. Od 1. října se systém rozroste o nové úseky na dálnici D6.

Zpoplatněný bude nově obchvat Hořoviček, jde o 5,2 kilometru, a přeložka u obce Hořesedly v délce 9,2 kilometru. Po spuštění nových mýtných úseků bude výběr elektronického mýtného aktivní na 1545 kilometrech dálnic a více než 1370 kilometrech silnic I. třídy.

Meziroční nárůst o téměř 14 procent

Díky satelitní technologii je podle Petra Chvátala, generálního ředitele společnosti CzechToll, která mýtný systém od roku 2019 provozuje, možné výběr mýtného na nových komunikacích pružně zapínat bez významných investičních nákladů.

Mýtný systém v České republice. Zdroj: CzechToll

„Nákladní vozidla tak začínají přispívat na opravy a údržbu už od chvíle, kdy je komunikace uvedena do provozu. Z pohledu využívání nákladné dopravní infrastruktury jde o spravedlivé a dlouhodobě udržitelné řešení,“ uvedl.

Od letošního 1. ledna se mýtné vybírá na nově otevřených úsecích dálnic D3, D4, D6, D7, D49 a D55 a silnic I. třídy s čísly I/27, I/33, I/58. Nově byla také zpoplatněna část silnice I/20 u obce Klášter.

Podle údajů z konce srpna uhradili v červenci dopravci za jízdu po zpoplatněných dálnicích a silnicích I. třídy celkem 1,67 miliardy korun, meziročně o 13,7 procenta více. Vliv na růst měla podle společnosti CzechToll rozšiřující se dálniční síť v České republice a jeden pracovní den navíc.

Mohlo by vás zajímat

Od ledna mýtné podraží

Vláda zároveň v červenci schválila další zvyšování cen mýta od 1. ledna 2026. Sazby mýtných poplatků pro nákladní automobily vzrostou o 1,5 procenta. Stát počítá, že z výběru mýta získá navíc 210 milionů korun. Dalších 280 milionů by měli dopravci zaplatit za zvýšení emisní složky mýta na zpoplatněných silnicích první třídy.

Nárůst cen mýtného má zaplatit náklady, které stát na zpoplatněné komunikace vynakládá. Finance poputují Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI), využít je může na výstavbu, opravy, údržbu nebo správu dálnic či silnic.