INZERCE

Podle vídeňské radní pro městské plánování a mobilitu Ulli Simy totiž dvě třetiny pendlerů jezdí automobily a v rakouské metropoli proto denně bezplatně parkuje kolem dvou set tisíc dojíždějících řidičů. Foto: Pixabay

Placené parkovací zóny v celém městě. Vídeň chce řešit přeplněná parkoviště

Pro rezidenty to bude znamenat 10 eur měsíčně, které poputují na rozvoj vídeňské městské hromadné dopravy. Placené parkovací zóny do všech městských částí zavede Vídeň od března příštího roku. Opatření má pomoci nejen s přeplněnými parkovišti, ale také s řešením hustoty individuální automobilové dopravy.

Napříč celou Vídní začnou od 1. března příštího roku platit nová pravidla pro parkování. Nyní fungují placené zóny pouze částečně nebo úplně v devatenácti z celkem 23 městských částí. Od března se tak k systému připojí i zbylé okrajové městské části. Výjimku dostanou pouze vybrané průmyslové a přírodní oblasti. V celé Vídni se také sjednotí pravidla.

Více než polovina s mimo-vídeňskou SPZ

Rozšíření předcházely složité politické debaty a průzkumy v dotčených městských částech. Výtěžek z parkovacích poplatků bude Vídeň investovat do rozvoje hromadné dopravy. Radnice zkoumá i nová dopravní spojení přes hranice města. 

Podle vídeňské radní pro městské plánování a mobilitu Ulli Simy totiž dvě třetiny pendlerů jezdí automobily a v rakouské metropoli proto denně bezplatně parkuje kolem dvou set tisíc dojíždějících řidičů. Březnové rozšíření parkovacích zón na území celého města má zabránit případnému dopravnímu kolapsu v těch městských částech, které by se k systému nepřipojily. 

V okrajových čtvrtích, kde vozidla s nevídeňskou SPZ často zabírají více než polovinu parkovacích míst, magistrát očekává zklidnění dopravy o tisíce vozidel denně a uvolnění takřka vyčerpané parkovací kapacity přibližně o třicet procent.

Pravidla pro krátkodobé parkování

Poplatek pro rezidenty bude ve všech městských částech stanoven na 10 eur měsíčně. K tomu je třeba připočíst ještě jednorázové správní náklady. Parkovací oprávnění vydaná před březnem 2022 zůstanou v platnosti i nadále a budou uznávány i v novém systému. 

Stejné podmínky budou platit i pro krátkodobé parkovací zóny v celém městě. Parkování mimo místo vlastního bydliště bude zpoplatněno od pondělí do pátku od 9 do 22 hodin v maximálním rozsahu dvou hodin. Ve vyznačených nákupních ulicích budou platit speciální pravidla a maximální parkovací doba 1,5 hodiny.

První zóny pro krátkodobé placené stání vznikly v prvním vídeňské obvodu už v roce 1959. V červenci 1993 následovala parkovací zóna pro rezidenty centrální městské části. Od poloviny devadesátých let se placené zóny objevily v devatenácti městských částech. Doposud poslední rozšíření parkovacích zón se uskutečnilo v létě 2019. 

Tomáš Rovný