Polští piloti se ve Spojených státech školí na instruktory pilotování stíhaček F-35A Lightning II. Výcvik probíhá na základně Ebbing ve Fort Smith pod vedením americké národní gardy. Skládá se ze dvou částí – simulátorových misí a reálných letů. Podle jednoho z pilotů zahrnuje více než 25 misí na simulátoru a přibližně 20 ostrých letů.

Na výcvik dohlíží americký instruktor, který hraje roli studenta – budoucí polský instruktor ho musí sám školit. Trénink trvá pět měsíců, a jak upozorňuje pilot, není prostor pro přestávky ani návraty do vlasti. „Tréninková mašinerie se spustila a nejsou žádné přestávky,“ říká.

Od F-16 k F-35 Husarz

Jeden z pilotů, který má za sebou více než 20 let na F-16, absolvoval svůj první let s F-35 letos 31. ledna. Nyní popisuje, jak vypadá přechod na roli instruktora. „Trénujeme pět dní v týdnu po devíti až deseti hodinách, ale často studujeme i o víkendech. Tři čtvrtiny výcviku tvoří simulátory, lety a samostudium. Přednášek je minimum,“ uvedl v rozhovoru pro portál Polska Zbrojna.

Intenzita je sice nižší než při základním výcviku, ale náročnost je podle něj čtyřnásobná. „Často není čas pečlivě vše analyzovat nebo dokonale naplánovat. Ale očekávali jsme, že to bude těžké, a je to tak,“ dodal.

stíhačka hangár
Stroje F-35 si pořizuje také Česko. Foto: Lockheed Martin

Studenti, kteří sledují každé slovo

„Američtí instruktoři v roli studentů věnují pozornost každému slovu, linii nebo prezentaci. Jsou velmi pečliví, až přehnaně. Ale musí to tak být,“ vysvětluje polský pilot. Jak školení pokračuje a přibývá studentů, objevují se také noví lektoři. „Máme z toho velkou radost,“ říká.

Po dokončení obdrží piloti certifikát instruktora, který je opravňuje k výcviku nových pilotů, včetně budoucích instruktorů.

Mohlo by vás zajímat

Dočasná základna, simulátory až na Floridě

Podmínky v Ebbingu ale nejsou úplně ideální. Piloti využívají dočasnou infrastrukturu z kontejnerů a musí kvůli simulátorům létat na Floridu.

Podle generála Ireneusze Nowaka je to hlavní nevýhoda. „Zázemí se zatím nezměnilo, ale kontejnerová infrastruktura není překážkou. Jsme schopni splnit 99 procent tréninkových cílů,“ uvedl pilot.

Připravují se i další spojenci – včetně Česka

Výcvik v Ebbingu měl původně začít s Finy, Němci a Švýcary. Ti se podle polských pilotů nyní připravují na nástup. „Navázali jsme kontakty, jsou zvědaví na naše zkušenosti a nemohou se dočkat, až usednou za knipl bestie,“ uzavírá instruktor.

V polovině července se do výcvikového programu F-35 přímo zapojila i Česká republika. Na letecké základně Eglin na Floridě se uskutečnilo pracovní jednání českých a amerických expertů, jehož cílem bylo připravit kompletní plán výcviku pilotů, techniků a dalších specialistů na provoz a údržbu letounů F-35A. Třídenního jednání se za českou stranu zúčastnilo šest zástupců integrovaného pracovního týmu pro pořízení letounů páté generace – dva piloti a čtyři specialisté z řad pozemního vojenského leteckého personálu.

Výcvik českých specialistů má proběhnout v letech 2029 až 2031. Teoretická část se uskuteční právě ve výcvikovém středisku programu F-35 na letecké základně Eglin, praktická pak na základně Národní gardy Ebbing, tedy na stejném místě, kde už nyní školí Poláci.

Školení se nebude týkat pouze pilotů, ale i techniků, logistiků, IT specialistů a plánovačů misí. „Jedeme ladit detaily a harmonogram výcviku,“ uvedl pilot major Aleš Svoboda, který má v rámci českého programu F-35 na starosti výcvik pilotů.