Opatření spojená s koronavirem způsobila pokles tržeb nejen výrobcům piva, ale i vinařům. Velcí producenti hlásí ztráty v desítkách procent. Ti proto doufají v loajalitu zákazníků a to, že budou dál věrní tuzemským vínům a vinařské turistice. Vyplynulo to z aktuální ankety mezi členy Vinařské unie.
V posledních letech se tuzemský trh s vínem vyvíjel ve prospěch českých a moravských vín a rostoucího zájmu o vinařskou turistiku. Domácí produkci před zahraniční upřednostňovalo až 60 % spotřebitelů. „Díky snahám vinařů a za velkého přispění Vinařského fondu se v minulých letech podařilo zvýšit povědomí, a hlavně oblibu kvalitních tuzemských vín mezi spotřebiteli. Ekonomické důsledky nouzových opatření ale mohou tento trend oslabit, a naopak nahrávat levným vínům ze zahraničí,“ říká k současné situaci Ondřej Beránek, prezident Vinařské unie.
Podle některých vinařů se dopady koronaviru už začínají projevovat i na změně nákupních preferencí českých spotřebitelů. „Začali upřednostňovat velmi levná vína, to znamená většinou zahraniční,“ říká Pavel Pastorek z vinařství Templářské sklepy Čejkovice. To potvrzuje i Iva Šantavá z vinařství VÍNO BLATEL: „Lidé více nakupovali přes internet, přičemž se ale kloní k levnějšímu segmentu vín.“ Více než jindy bude teď nutné, aby spotřebitelé zachovali přízeň lokální produkci konzumací vína z Moravy a z Čech. „Cestou, jak udržet domácí produkci na vzestupu a s náskokem před zahraniční, je propagace. Věříme, že s ohledem na aktuální situaci a již dříve vynaložené prostředky, bude v podpoře vinařství a vinohradnictví pokračovat i stát. Jako nesmyslná a kontraproduktivní by v tomto kontextu naopak byla případná regulace reklamy na alkohol,“ uzavírá Ondřej Beránek.
-red-