INZERCE

První vlak číslo 390125 má být znovu uveden do provozu na konci roku 2021. Foto: Avanti West Coast

Pětsetkrát na Měsíc a zpět, tolik ujela Pendolina ve Velké Británii. Nyní se dočkají modernizace za 117 milionů liber

Společnost Avanti West Coast zahajuje dosud největší modernizaci vlakového parku ve Velké Británii. První „nový“ vlak by měl být opět v provozu koncem tohoto roku. Kromě samotné modernizace přibudou ve standardní třídě celkem dvě tisícovky nových míst. Proměnou projde všech 56 vlaků Pendolino, které od svého nasazení v roce 2002 ujely více než 270 milionů mil. 

Vlaky Pendolino doposud obsluhovaly trasy mezi Londýnem, Birminghamem, Manchesterem, Liverpoolem, Glasgowem a Edinburghem téměř dvacet let. Modernizace zahrnuje výměnu 25 tisíc míst ve standardní třídě, zřízení nového baru, větší využití technologií s uživatelsky přívětivými obrazovkami pro cestující, další zavazadlový prostor či rekonstrukci toalet.

Příležitost pro místní dodavatele

„Pendolino je skutečný dříč, který pomohl transformovat služby na hlavní trati západního pobřeží. Nemůžu se dočkat, až uvidím reakci našich zákazníků,“ říká generální ředitel společnosti Avanti West Coast Phil Whittingham. 

Na rekonstrukci vlaků bude dohlížet společnost Alstom v novém depu ve Widnes, čímž vznikne sto kvalifikovaných pracovních míst. První vlak číslo 390125 má být znovu uveden do provozu na konci roku 2021. Program modernizace pak bude pokračovat až do února 2024.

Renovované vlaky nabídnou 706 míst k sezení. Foto: Avanti West Coast

Z investice ve výši 117 milionů liber budou z osmdesáti procent těžit britští dodavatelé. Financování poskytne společnost Angel Trains – jedna z předních britských společností zabývajících se správou majetku v oblasti vlaků.

„Investice do renovace kolejových vozidel jsou zásadní pro rozvoj britského železničního průmyslu a podporu širšího dodavatelského řetězce,“ vysvětluje provozní ředitel společnosti Angel Trains David Jordan.  

Více míst ve „standardu“

Provoz flotily vlaků Pendolino byl ve Velké Británii zahájen na přelomu roku 2002 a 2003, a to na západní trase, kde vlaky najely více než 272 milionů mil. Renovované vlaky nabídnou 706 míst k sezení, z toho 508 bude ve standardní třídě, což je o 9,6 procenta více oproti současným 444 místům.

Zbývajících 99 míst bude rozděleno mezi první třídu a třídu Standard Premium.

Rychlejší v obloucích

Vlaky Pendolino se naklápějí, a tak dokáží projíždět oblouky až o třetinu rychleji oproti běžným vlakům a bývají nasazovány na stávající tratě. S první naklápěcí jednotkou přišel na konce 70. let minulého století italský Fiat, Pendolino začalo jezdit v roce 1975 rovněž v Itálii.

U nás se Pendolino poprvé zkušebně projelo v roce 1989. Vlaky SuperCity vedené soupravami Pendolino provozované Českými drahami aktuálně jezdí na trase mezi Ostravou a Prahou, jednou denně spojují Prahu s Košicemi a dvakrát denně Ostravsko a Prahu se západem Čech.

Tomáš Rovný