INZERCE

Ředitel Státního fondu životního prostředí Petr Valdman: Přes dotační pobídky chceme motivovat zejména veřejný sektor. Foto: Radek Čepelák

Petr Valdman: Česko vyjednalo téměř 25 miliard korun na podporu hromadné dopravy

Česká republika úspěšně vyjednala z evropských peněz téměř 25 miliard korun na podporu ekologičtější městské hromadné dopravy a také osobní vlakové dopravy. Čerpat by se mohlo začít už v příštím roce, v rozhovoru pro Ekonomický deník to uvedl ředitel Státního fondu životního prostředí České republiky Petr Valdman.

V polovině prosince se má uzavřít dotační program ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí Elektromobilita pro samosprávu, program jste spustili na začátku června loňského roku a k dispozici měla být částka 600 milionů korun. V jaké hodnotě evidujete žádosti – a jaká suma už byla vyplacená?

Evidujeme žádosti ve výši 561 milionů korun, celkem jich je 544. Z toho už jsme 339 žádostí proplatili, protože došlo k nákupu vozů. V podstatě už je vyčerpaná celá částka, kterou jsme měli z Národního plánu obnovy na tyto projekty k dispozici.

A co bude následovat, navážete nějakým dalším programem?

Nákupy elektrovozů pro veřejný sektor podporujeme dlouhodobě i z prostředků Státního fondu životního prostředí. Tady jsme využili možnost čerpat finance z Národního plánu obnovy a dále máme k dispozici prostředky z Modernizačního fondu, které je možné investovat mimo jiné i do nákupu vozů na alternativní pohon.

Můžete být ohledně Modernizačního fondu konkrétnější?

Aktuálně jsme obhajili před Evropskou investiční bankou a Evropskou komisí dvě schémata podpory s alokací ve výši téměř 25 miliard korun a na začátku příštího roku chceme začít vypisovat výzvy. Jedno schéma se týká podpory městské hromadné dopravy a její ekologizace. Jde o trolejbusy, vodíkové autobusy a tramvaje. Další schéma se týká osobní vlakové dopravy, tedy vodíkových a elektrických lokomotiv. Cílem je vyřazení dieselových automobilů, autobusů a vlaků, ať už v městské nebo železniční osobní dopravě.

Vrátím se ještě zpět k programu elektromobility pro samosprávu. O jaký typ elektromobilů byl největší zájem?

O standardní osobní vozy, které používá například městská policie a pak o minidodávky, které využívají například na rozvážku jídel pečovatelské domy, domovy důchodců nebo třeba charita. A v neposlední řadě byl zájem o malá užitková vozidla, které pomáhají při péči o údržbu městské zeleně nebo v rámci technických služeb.

Jedna z 22kW dobíjecích stanic pro elektromobily. Foto: Innogy Česká republika

Samospráva mohla požádat také o dotaci na vodíková vozidla, byl o ně zájem?

Přišly čtyři žádosti na vodík, ve kterých si žadatelé požádali o dotaci na nákup celkem šesti vozidel. Jedná se například o Vysokou školu báňskou – Technickou univerzitu v Ostravě.

V jaké maximální výši mohli zájemci dotaci získat?

Výši podpory jsme stanovili procentuální hranicí padesáti procent z celkových způsobilých výdajů a zároveň jsou nastaveny jednotlivé limitní částky. U osobních automobilů byla maximální výše podpory až 500 tisíc korun, u nákladních vozů nebo minibusů jeden milion korun a u motorek 50 tisíc korun.

Kdy by měly přijít na řadu dotace na elektromobily pro firmy a domácnosti?

Odkážu se na Národní akční plán čisté mobility, protože to je samozřejmě na rozhodnutí vlády, která tuto koncepci přijímá a schvaluje. V tuto chvíli dotace pro domácnosti na pořízení osobních automobilů neběží. Z našeho pohledu je efektivnější podporovat městskou dopravu a podpořit služby, například právě rozvoz jídel pro seniory. Emise se snažíme eliminovat hlavně v tomto směru.

Nakolik se podaří díky programu pro samosprávu navýšit počet elektromobilů v České republice?

V podstatě jde už o naši pátou výzvu. Od roku 2016 jsme podpořili více než 1700 vozidel na ekologický pohon, část peněz šla z rozpočtu Státního fondu životního prostředí, část z Národního plánu obnovy. Pokud to řeknu obecněji, tak bylo v České republice k letošním letním měsícům registrováno pro firmy nebo samosprávu přibližně 30 tisíc vozidel na elektrický pohon. Většina vozů, které nakoupila samospráva, byla pořízena právě díky našim dotacím nebo dotacím, které byly vyhlášeny v rámci Integrovaného regionálního operačního programu z Ministerstva pro místní rozvoj.

Jak bude po dotační stránce vypadat rok 2024?

Hned na začátku roku bychom chtěli vypsat nové výzvy na městskou hromadnou dopravu a na vlakové soupravy pro osobní dopravu, aby mohly města, kraje a další začít čerpat podporu právě na pořízení ekologických vozidel v rámci veřejné dopravy. To znamená tam, kde to z našeho pohledu přináší ten největší efekt. Čerpat se bude moci až do roku 2030.

Jaký smysl dotace mají, co české ekonomice přinášejí?

Je to jeden z nástrojů politiky státu, aby se cílilo na nízkoemisní dopravu. Spalovací motory už mají své limity, a to se týká nikoliv daleké, ale blízké budoucnosti. Naše snaha je, abychom přes dotační pobídky motivovali zejména veřejný sektor, který si tu motivaci určitě zaslouží. U městské hromadné a osobní vlakové dopravy můžeme dosáhnout opravdu mimořádných efektů i pro zdraví obyvatel, s ohledem na kvalitu ovzduší cílíme zejména na bezemisní zdroje.

Tereza Čapková