Akcie hongkongského konglomerátu CK Hutchison se v pátek propadly o více než šest procent, když Čína ostře kritizovala prodej přístavů Panamského průplavu a uvedla, že by si firma transakci v hodnotě 22,8 miliardy USD s americkým správcem aktiv BlackRock měla „dvakrát rozmyslet“.
Tvrdě formulovaný komentář, který napadl USA za to, že na obchod tlačí „podlými prostředky“, se nejprve objevil v Pekingem podporovaných novinách Ta Kung Pao v Hongkongu. Ve čtvrtek večer jej znovu zveřejnil nejvyšší čínský úřad pro záležitosti tohoto území, napsal list Financial Times.
„Kritici tvrdí, že jde o bezpáteřní, podlézavý a ziskuchtivý krok, který prodává svou integritu za osobní zisky, a o čin, který nebere ohled na národní zájmy… který zrazuje a zaprodává veškerý čínský lid,“ uvádí text. Tvrdí, že USA omezí čínskou lodní dopravu a obchod a že CK Hutchison by si měla „dvakrát rozmyslet“, „na jaké pozici a na jaké straně by měla stát“.
Obavy, zda bude dohoda dokončena poté, co na ni Trumpova administrativa kývla, se odrazily v pátečním poklesu ceny akcií, ačkoli to lze připsat „přehnané reakci“, uvedl Dan Baker, vedoucí akciový analytik společnosti Morningstar. „Firma má aktiva v Číně, takže pokud je na ně čínská vláda naštvaná kvůli tomuto prodeji, pravděpodobně existuje určitá potenciální obava investorů z toho, co by se mohlo stát s jejich podniky, které tam stále jsou,“ řekl.
Mohlo by vás zajímat
Pevninská Čína a Hongkong se na příjmech společnosti CK Hutchison v roce 2023 podílely necelými 14 procenty, ve srovnání s přibližně 50 procenty z Británie a Evropy. Když byla transakce minulý týden poprvé zveřejněna, firemní akcie v Hongkongu vyskočily o více než 20 procent.
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien se tehdy odmítl k prodeji vyjádřit, i když popřel Trumpovo tvrzení, že Čína kanál kontroluje. Ostrá kritika z de facto oficiálních zdrojů však naznačuje, že Peking o přístavech jako o geopolitickém želízku v ohni sílící obchodní války uvažuje.
Miliardářovo dilema
Podle předběžné dohody prodá CK Hutchison miliardáře Li Ka-shinga 43 přístavů, včetně dvou na obou koncích Panamského průplavu, konsorciu v čele s investiční megafirmou BlackRock. Patří k nim i přístavy v Británii a Německu, ale také v jihovýchodní Asii, na Blízkém východě, v Mexiku a Austrálii. Li, který v roce 2018 odešel do důchodu jako předseda představenstva společnosti CK Hutchison a nadále zůstává hlavním poradcem, se aktivně účastnil jednání.
Šéf BlackRocku Larry Fink se před transakcí informoval u vysokých představitelů Trumpova režimu, včetně prezidenta a ministra zahraničí Marka Rubia, aby si zajistil pro akvizici podporu.
„Pro společnost je to dilema a nyní musí velmi pečlivě zvážit konečné rozhodnutí,“ řekl Wu Kan, investiční manažer společnosti Soochow Securities v Šanghaji deniku South China Morning Post. „Původní rozhodnutí mohlo být učiněno spíše z politického než z finančního hlediska. CK Hutchison nepotřebuje nutně peníze.“ Panamské přístavy, které vlastní společnost CK Hutchison, drží vodní cesty, po nichž se přepravuje 40 % kontejnerové dopravy v USA a 5 % světového obchodu.
Dohoda byla na stole během několika dní po nástupu Donalda Trumpa do úřadu. Americký boss to uvedl ve svém inauguračním projevu: „Čína provozuje Panamský průplav… a my si ho bereme zpět.“