O České aerolinie, které vlastní letecká společnost Smartwings Group, se zajímají turecké nízkonákladové aerolinky Pegasus Airlines. Prodejní proces už podle firem odstartoval. Spojení může zásadně proměnit nabídku linek z Prahy, myslí si to odborný asistent Katedry technologie a řízení dopravy na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice David Šourek.

Jaký potenciál má spojení Smartwings a Pegasus Airlines pro nastavení linek?

Jediná linka, kam létají Pegasus Airlines a Smartwings z Prahy souběžně, je turecká Antalya. Destinace mohou mít stejné, ale mají jiná výchozí místa. V rámci České republiky překryv moc velký není. Myslím si, že je to spíše dobře. Pokud dojde k nákupu konkurenta, mohlo by dojít k útlumu linek. Není důvod létat dvakrát na té samé trase.

Spolu s transakcí se mluví o rozšiřování destinací, Pegasus Airlines aktuálně létají do 80 destinací ve 20 zemích, stejný počet uvádějí i Smartwings, co to může přinést cestujícím?

Pokud se podíváme, kam létají momentálně Smartwings a kam létají Pegasus Airlines, tak Pegasus mají výchozí bázi v Turecku a létají převážně do západní Evropy. Hodně destinací mají ve Francii, Německu a Beneluxu. Chybí jim ale například ostrovy v Atlantiku, to znamená Kanárské ostrovy nebo Azory. To je nabídka, kterou mají Smartwings. Pokud by na to Pegasus Airlines chtěly navázat, otevírá jim to možnost přestupu v Praze.

Šourek
Podle Davida Šourka se spolu s transakcí nabízí možnost více přestupů v Praze. Foto: David Šourek

Jak by se dalo vytěžit spojení ze strany Smartwings opačným směrem?

Pokud by se přestupovalo v Istanbulu, což je v současnosti obrovské mezinárodní letiště, tak by přibyly destinace na Arabském poloostrově. Létají i do Íránu, Kazachstánu, Kyrgyzstánu nebo do Pákistánu, což si úplně nemyslím, že by byly destinace, o které by byl v České republice nějaký extrémní zájem. Dá se to ale chápat i tak, že může dojít k rozšíření nabídky linek z Prahy. A může se úplně přestavět nabídka.

Co si pod tím můžeme představit? Pegasus Airlines už uvedly, že chtějí zachovat obě značky.

Je to otázka nabídky a poptávky, jak to Pegasus Airlines vyhodnotí. Smartwings létá nejen pravidelné, ale i charterové linky. Co se týká pravidelných linek, tak mohou vyhodnotit, že pro ně nemusí být lukrativní, opustí je a zavedou jinou linku.

Jak hodnotíte aktuální nastavení destinací a linek obou aerolinek?

Smartwings šly cestou spojení, která jsou pro ně lukrativní a nenabízí je například příliš jiní dopravci. Snažily se zaplnit mezeru na trhu. Není to ale společnost, která by létala po celém světě, takovou ambici nikdy aerolinky neměly. Specializovaly se zejména na oblast na jih od České republiky. Vzniklo to z toho, že dlouhou dobu v rámci Travel Servisu provozovaly charterovou dopravu pro cestovní kanceláře. Měly zkušenosti se Středozemím a na to navázaly pravidelnými linkami.

Pegasus Airlines mají díky Istanbulu poměrně ideální polohu pro dosažení celé Evropy a i části Asie. Mají to nastavené tak, aby bez problémů pokryly celou západní Evropu. Z Turecka o tyto lety zájem je. Naopak zase obráceně se do Turecka často jezdí na dovolenou, takže je zájem i ze západní Evropy.