Díky crowdfundingu dokázala společnost Pebble na svoje chytré hodinky vybrat desítky milionů dolarů. Financování nových projektů se díky malým dárcům od základu změnilo.
Chytré hodinky táhnou. Apple, Google a Samsung jsou pochopitelně u toho. Dva roky před nimi však s chytrými hodinkami přišla společnost Pebble, které se podařilo do té doby nevídané. Na internetu vybrali pro svůj výrobek neuvěřitelných 10 milionů dolarů. O dva roky později jejich druhé hodinky Pebble Time opět překonaly všechna očekávání. Firma na ně za pouhý měsíc dní vybrala dokonce dvojnásobek, více než 20 milionů dolarů.
Úspěch hodinek Pebble je úspěchem hned dvojím. Vedle zjevného úspěchu firmy, která se pod vedením svého zakladatele a ředitele Erica Migicovského dokázala prosadit ve světě zavedených velkých hráčů, jde také o úspěch celého systému financování zajímavých projektů.
Crowdfunding, tedy financování pomocí široké veřejnosti, je stále populárnější formou, jak sehnat peníze pro zajímavé projekty. Dle britské studie z loňského roku bylo pomocí crowdfundingu vybráno přibližně 60 tisíc dolarů každou hodinu a denně o peníze požádalo 442 nových projektů. Ročně lidé zainvestují prostřednictvím crowdfundingu několik miliard dolarů. V České republice projekty získají ročně touto formou přibližně 100 milionů korun.
Ekonomicky jde o velice zajímavou inovaci. Většina současných crowdfundigových serverů totiž funguje na bázi „všechno nebo nic“. Pokud se nevybere požadovaná částka, přispěvatelé dostanou své příspěvky zpět. Když se limit překročí, dostanou většinou jako dárek zboží, které podpořili, například hodinky. Pro autory projektů jde o zásadní zpětnou vazbu. Podnikatelé mohou vidět poptávku po svém výrobku a nemusí se spoléhat na svůj dobrý odhad. Navíc peníze dostanou předem a nemusí se o budoucí zisk dělit s velkými investory.
Chytré hodinky chytré společnosti
Využila toho i společnost Pebble. V dubnu roku 2012 zahájila pomocí amerického Kickstarteru kampaň, na jejímž konci vybrala přes deset milionů dolarů. Eric Migicovsky a jeho tým požadovali pouhých 100 tisíc dolarů, nakonec však vybrali více než stonásobek této hodnoty. Pebble doslova přes noc vyrostl v technologického giganta a lidé pomocí crowdfundingu podpořili vznik vůbec prvních hodinek pro Android a iOS.
Za úspěchem stála nejen tvrdá práce a dobrý marketing, ale samozřejmě také zajímavý produkt. Pebble hodinky vsadily na e-paper, který je známý u čteček knih. Hodinky tak mají řádově vyšší výdrž, než jejich současná konkurence.
O tři roky později se společnost Pebble vrátila na Kickstarter s novými hodinkami, tentokrát nazvanými Pebble Time. Ty získaly barevný displej, tenčí ciferník, nový vnitřní systém a řadu dalších novinek. I tentokrát byla hranice pro financování překročena několikanásobně. Z požadovaného půl milionu dolarů firma získala přes 20 milionů a stala se opět nejúspěšnější projektem na kickstarteru.
Podporují se hry, hudba i cestovatelské dokumenty
Vůbec nejúspěšnějším crowdfundingovým projektem však Pebble Time nejsou. Prvenství s velkým náskokem drží počítačová hra Star Citizen designera Chrise Robertse, jenž je podepsaný pod legendárn hrou Wing Commander. Ten zatím přesvědčil více než 800 tisíc lidí, aby vznik nové hry podpořili téměř 80 miliony dolarů. A kampaň stále běží. O tom, že na hry lidé přispívají rádi, se přesvědčila i česká společnost Warhorse Studios vedená Danielem Vávrou. Herní designer podepsaný pod úspěšnou českou hrou Mafia: The City of Lost Heaven dokázal pomocí Kickstarteru vybrat přes milion liber pro středověkou hru na hrdiny Kingdom Come: Deliverance.
Peníze pomocí crowdfundingu získávají projekty skutečně libovolného druhu. Vedle chytrých hodinek a počítačových her můžete podpořit například vznik knih, filmů nebo hudby. Zpěvačka Amanda Palmer v roce 2012 vybrala skrze Kickstarter 1,2 milionu dolarů, pomocí kterých vznikla deska Theatre is Evil. Rozvířila tím širokou debatu o budoucnosti vydávání hudby a zejména existenci hudebních vydavatelství. Z Českých hudebníků vydali pomocí crowdfundingu desky například písničkář Xavier Baumaxa nebo kapela Mňága a Žďorp, která vybrala téměř 600 tisíc korun, aby mohla nahrát desku v Číně. Úspěšnější byl na českých crowdfundingových serverech, jako je například Hithit.cz, Startovač.cz nebo Kreativcisobě.cz, pouze festival United Islands of Prague s 1,7 miliony a Trabantem napříč Tichomořím s 2,8 miliony.
Dana Přibáně a jeho tým s Trabanty může již za několik dní předběhnout projekt Nakopni Jatka!, který již vybral 2,2 milionů korun na vytvoření multifunkčního prostoru Jatka78 v tržnici v pražských Holešovicích.
Dominik Stroukal