Česká armáda (AČR) se už nemůže dočkat náhradníka pásových bojových vozidel pěchoty BVP-2. První dodávky švédského BVP CV90 mají podle informací z Generálního štábu AČR začít už za necelý rok. Tuzemský průmysl by se na jejich výrobě měl podílet nemalou měrou.
BVP-2 je bojové pásové pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností. Svou palebnou silou, pancéřovou ochranou, ochranou na bojišti v podmínkách použití zbraní hromadného ničení, schopností překonávat vodní překážky plavbou a přepravními možnosti zatím stále slouží v zařazení u mechanizovaných jednotek pozemních vojsk Armády ČR.
To se ale brzy změní. Nahradí je švédské CV90. A s nemalou podporou českého průmyslu. Dodávky nového pásového bojového vozidla pěchoty CV90 CZ začnou podle informací z Generálního štábu české armády v roce 2026.
„První kusy, v základní konfiguraci pro testování a výcvik, budou dodány v rámci tzv. early delivery (předčasného dodání, pozn. red.),“ vysvětluje Magda Dvořáková z Generálního štábu.
Mohlo by vás zajímat
Následně začne sériová dodávka, která bude plynule pokračovat až do roku 2030. Celkem armáda získá 246 vozidel v různých variantách.
Cena téměř 60 miliard. Český podíl minimálně 40 procent
Celková hodnota kontraktu uzavřeného v květnu 2023 činí 59,7 miliardy korun s DPH. „Cena zahrnuje samotná vozidla, logistickou podporu, výcvikový balíček i munici. Jedná se o pevnou cenu s inflačními doložkami,“ vysvětluje Dvořáková.
Jak k projektu přispějí české podniky? „Podíl českého průmyslu má činit minimálně 40 procent hodnoty kontraktu,“ pokračuje Dvořáková.

5 hlavních dodavatelů:
Konkrétní podobu průmyslové spolupráce má na starost společnost BAE Systems Hägglunds, která je coby výrobce vozidel integrátorem zapojení českého obranného průmyslu do zakázky.
S pěti hlavními dodavateli z řad českého průmyslu (státní podnik VOP CZ, Excalibur Army, VR Group, Ray Service a Meopta – optika) BAE uzavřela smlouvy ještě před podpisem kontraktu s ministerstvem obrany.
Dále má BAE uzavřené smlouvy s dalšími partnery. Konkrétně jde například o firmy Pramacom – HT a OPTOKON, které dodají části komunikačního systému a systému C4I, společnost URC Systems, zaměřenou na vývoj a výrobu systému rušiček, společnost DELINFO, která dodá software pro integraci OTS VŘ (operačně – taktický systém velení a řízení) a společnosti Lasercentrum, Agados, ACE-TECH, Drahoš a ZAKO Turčín, které budou vyrábět mechanické díly typu build-to-print.
BAE rovněž uzavřela smluvní vztahy se firmami MPI, EVPÚ Defence, VMV, MS ProTech, SVOS a Charvát Group.
„Plnění programu průmyslové spolupráce (PPS) je kontrolováno týmem pro průmyslovou spolupráci. Bude se mimo jiné zabývat schvalováním nových transakcí a transakčních hodnot. O přijetí nebo odmítnutí usnesení nebo rozhodnutí týmu PPS hlasují pouze zástupci zadavatele,“ vysvětluje ministerstvo obrany.
Rýsuje se další možná spolupráce
Ministerstvo obrany by tedy mělo mít pod kontrolou jakékoliv potenciální změny programu průmyslové spolupráce a také přezkoumání hodnot transakcí, které mají být do programu započteny. Hodnota transakcí se započte až po reálném poskytnutí plnění při ověření skrze účetní výkazy zapojených subjektů, nikoliv jen na základě objednávek nebo deklarací.
Ministerstvo tedy bude vyhodnocovat každou transakci. Základním, obecným kritériem bude posouzení přidané hodnoty k vyráběnému zboží. Cílem je podpořit maximální možný přesun know-how a přidané hodnoty (práce) do českých subjektů. Naplňování tohoto základního závazku bude kontrolováno v průběhu akvizice v několika „milnících“, uvedených v akviziční smlouvě.
„Případné nesplnění hlavního závazku i jednotlivých milníků je sankcionováno znatelnou smluvní pokutou, která má velký motivační charakter, neboť se zvyšuje s potenciálním neplněním závazku ze strany dodavatele,“ ubezpečuje resort obrany.
Ministerstvo podotýká, že společnost BAE jedná i s dalšími možnými dodavateli českého průmyslu a pracuje na doladění smluvních vztahů. Celkem bude českých podniků zapojených do zakázky kolem třiceti.

Kombinace nejmodernější techniky
Pásové bojové vozidlo pěchoty CV90 kombinuje nejmodernější techniku v podobě různých senzorů, komunikačních prostředků a dalšího špičkového vybavení s léty ověřenými technologiemi odolného pancéřování a konstrukce celého vozidla.
Proto je možné do projektu zapojit široké spektrum českých firem včetně státních podniků, které mají v segmentu vojenské pozemní techniky dlouholeté zkušenosti.
Podniky se tak dostanou nejen k finančně zajímavým zakázkám, ale hlavně získají know-how, cenné zkušenosti, zapojí se do mezinárodního dodavatelského řetězce pro toto špičkové vozidlo a předně se budou podílet na zajištění co nejvyšší míry autonomie České republiky na zahraničním dodavateli pro krizové stavy.
Prostor pro další modernizaci bude
Projekt CV90 počítá s mírným nárůstem počtů pracovníků. Oproti stávající platformě se jedná o desítky osob v důsledku zvýšení počtů členů roje. Pravděpodobně mírně naroste technický personál, a to vzhledem k vyšší komplexnosti systémů a rozsáhlejší výbavě nových vozidel.
Všechna vozidla mají být předána nejpozději do konce roku 2030.
Nová BVP budou skýtat prostor pro další modernizaci, tzv. mid-life upgrade. „BVP CV90 jsou navržena pro tzv. mid-life upgrade přibližně v polovině životního cyklu (~15 let). Z možných úprav přichází v úvahu například integrace nových senzorů, záměna elektroniky a palubních systémů, zvýšení ochrany balistiky a ochrany proti IED, popřípadě integrace nových zbraní. Jedná se pouze o úvahy, nikoliv přesně stanovený výčet,“ uzavírá mluvčí Generálního štábu Magda Dvořáková.