Vyhrazená místa pro malá elektroauta, který stále technicky neexistují. To je součástí plánu, který má bruselská exekutiva představit v rámci opatření, jak dostat z krize evropský automobilový průmysl, napsal deník Financial Times.

Ve snaze pomoci automobilkám uspět na vysoce konkurenčním trhu, chce Brusel nabídnout vyhrazená parkovací místa a regulační výhody pro kategorii elektromobilů, která technicky ještě neexistují. Evropská komise představí detaily plánu 16. prosince v rámci širšího balíčku podpory evropského automobilového průmyslu.

Reakce na čínskou konkurenci

Jedná se o reakci na záplavu čínských elektromobilů, kterým nedokážou po finanční stránce evropští výrobci konkurovat. Také evropská poptávka po plně elektrických vozech tradičních evropských značek upadá a neodpovídá plánům manažerů evropského autoprůmyslu.

Mix průmyslové strategie a experimentu v městské mobilitě spočívá v tom, že Unie podpoří výrobu cenově dostupných mikroaut, které se dobíjejí kabelem. Budoucí městská vozítka budou mít přístup k vyhrazeným parkovacím místům nebo přednostnímu přístupu k dobíjecím stanicím. Ale také k výjimkám z plánovaných pravidel. Jako jsou emisní požadavky Euro 7 nebo přísnější pravidla pro bezpečnost vozů, informoval britský list Financial Times.

Lobbování za malá auta

Evropští výrobci automobilů delší dobu usilují o unijní podporu s argumentem, že kontinent riskuje ztrátu tradiční pozice v segmentu kompaktních vozů. Společnosti jako Renault, Stellantis a Volkswagen trvají na tom, že bez nové unijní regulace nelze malé elektromobily v Evropě vyrábět se ziskem. Alespoň ne za ceny, které by obstály proti čínskému dovozu.

Doufají také, že nová kategorie preferovaných elektromobilů bude dostatečně široká, aby z ní mohly těžit i modely, které se již prodávají. Například Renault Twingo E-Tech, Citroën ë-C3 a e-Golf od Volkswagenu.

Mohlo by vás zajímat

automobily
Malá auta jsou v Evropě tradicí, ale uchytí se nová třída elektrických mikroaut? Foto: Pixabay

Konec spalovacích motorů?

Iniciativa týkající se malých vozů přichází v době, kdy Brusel dokončuje politicky citlivé přezkoumání zákazu prodeje nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035. Jednalo se přitom o základní stavební kámen strategie bezuhlíkové budoucnosti v roce 2050. Nový balíček Komise může obsahovat vše od potenciálního prodloužení výroby pro plug-in hybridy až po debatu o podpoře klimaticky neutrálních e-paliv a změn v emisních normách, napsal britský ekonomický deník.

Šéf Evropské lidové strany (EPP) Manfred Weber už prozradil, že Komise zákaz spalovacích motorů zruší. Tento krok podporuje také německý kancléř Friedrich Merz.

Evropský blok čelí zásadnímu dilematu. Chce i nadále podporovat prodeje elektrických vozidel, aby splnil své klimatické cíle, ale zároveň musí udržet konkurenceschopnost evropských značek na globálním trhu. Právě speciální pravidla pro malé elektromobily by mohla posílit konkurenceschopnost automobilové branže a zároveň přispět ke snižování uhlíkových emisí.

Mikroauta vs. malá auta

Nová evropská kategorie malých aut pravděpodobně setře hranici mezi mikroauty a o něco většími vozidly. Návrh bruselské exekutivy má platit pro vozidla s hmotností do 1,5 tuny. Poskytne regulační a finanční pobídky pro lehká a cenově dostupná auta. Brusel tím hodlá ochránit odbornost Evropy v oblasti výroby malých automobilů.

V říjnu, krátce poté, co předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová ve svém projevu o stavu Unie zdůraznila koncept cenově dostupného evropského automobilu, hovořil o vyhlídkách tohoto nápadu automobilový expert EY pro střední a východní Evropu Petr Knap.

„Stále věřím, že v mnoha městech a zemích existují spotřebitelé, kteří oceňují malá nebo mikrovozidla. Je to také otázka cílové ceny, něco pod 15 000 eur (364 tisíc korun). To by tento segment učinilo velmi atraktivním,“ řekl Knap pro EUPerspectives.

V sázce je mnoho

Ať bude konečná podoba nového balíčku jakákoli, v sázce je mnoho. Pro Brusel je to zkouška, zda regulační kreativita dokáže ochránit jak klimatickou agendu, tak klíčový sektor evropského průmyslu.

Pro výrobce to znamená šanci na zajištění budoucnosti cenově dostupných městských elektromobilů a ochranu tradičního know-how.