V únoru příštího roku vyprší smlouva s provozovateli e-koloběžek a skútrů. Paříž proto uvažuje o jejich zákazu. Prý znečišťují město, jsou nebezpečné a vedou ke smrtelným nehodám. Provozovatelé Dott, TIER a Lime, kteří půjčují ve městě 15.000 koloběžek, se nyní spojili a bojují o jejich záchranu společně. Podle statistických údajů bylo jen za měsíc září využito 450 000 koloběžek.
Provozovatelé předložili pařížskému starostovi řadu údajů, aby argumentovali tím, že se elektrokoloběžky staly hlavním dopravním prostředkem v hlavním městě, ale také tím, že jsou obohacovány o technologii, která zajišťuje, že nepřekračují rychlostní limity a parkují na správných místech.
„Společně s ostatními operátory jsme předložili ambiciózní návrhy. V současné době je zkoumá město Paříž a budou projednány na nadcházející schůzce,“ uvedl mluvčí TIER.
Nahodilé odkládání, házení do Seiny či nehody
Nedávný průzkum ukázal, že 88 procent Pařížanů považuje elektronické koloběžky za součást každodenní dopravy. Ukázalo se, že více než polovina Pařížanů již používala e-skútr, včetně velké většiny lidí ve věku 18-34 let.
Kritikům ale vadí, že koloběžky byly odkládány po použití na chodnících nebo dokonce házeny do Seiny.
Náměstek primátora Paříže David Belliard nazval sdílené e-koloběžky „velmi těžkopádné, náchylné k nehodám a nešetrné k životnímu prostředí“. Jeho Strana zelených dokonce požaduje, aby ve městě byly zakázány až v únoru vyprší smlouva s provozovateli.
Operátoři ale namítají, že 96 procent zařízení je nyní zaparkováno tam, kde má být – a nepřekážejí chodcům nahodilým ležením na chodníku.
Software pro geosledování nyní totiž uživatelům brání ukončit jízdu v aplikaci, pokud se nenacházejí na jednom z 2 500 vyhrazených parkovacích míst ve městě. Současně každý den objíždí Paříž speciální hlídka, aby přemístila ty, které nejsou správně umístěny.
V budoucnu chtějí provozovatelé zabudovat senzor, které mají zabránit dvěma lidem dostat se na jeden e-skútr – což třeba vedlo ke smrti dvou mladých lidí v Lyonu.
Tato tragédie vedla úřady ve městě k zákazu používání elektronických skútrů pro osoby mladší 18 let, což donutilo operátory, aby před odemknutím strojů vyžadovali kontroly ID u jejich aplikací.
Jana Bartošová