INZERCE

Elektrický městský autobus. Foto: Pixabay

Paříž, Barcelona, Milán a další města žádají EU, aby do roku 2027 rozhodla o ukončení prodeje autobusů vypouštějících CO2

Skupina 11 evropských měst, mezi kterými je například Paříž, Barcelona, ​​Rotterdam a Milán, chce, aby Brusel stanovil prodejní cíl, kdy se na kontinentu budou prodávat pouze autobusy s nulovými emisemi. Zároveň požaduje termín do roku 2027 pro ukončení prodeje autobusů vypouštějících CO2.

V dopise zaslaném Evropské komisi signatáři uvádějí, že bez opatření na úrovni EU nabídka nepokryje poptávku, pokud má blok splnit své cíle v oblasti snižování uhlíku.

„Města a další zainteresované strany občanské společnosti písemně požádaly Komisi, aby rok 2027 byl tím, kdy všechny nové městské autobusy budou mít nulové emise, tedy budou buď elektrické, nebo vodíkové,“ říká James Nix, manažer nákladní dopravy v Evropské federaci.

Vozidla s nulovými emisemi v bloku tvořila v roce 2021 23 % nových městských autobusů oproti 16 % v roce 2020, což podle něj dokazuje, že rychlého přechodu lze dosáhnout za správných podmínek.
Nix také uvedl, že prodejní cíl EU dodá výrobcům jistotu, že budou investovat do výroby.

,,Města chtějí více dodávek elektrických autobusů, a to je velmi dobrý způsob, jak zvýšit nabídku těchto autobusů. To zase sníží ceny. Cena je problémem mnoha měst a větší nabídka by tyto cenové hladiny snížila.“, říká James Nix.

Reakce EU

Evropský komisař pro životní prostředí Virginijus Sinkevičius řekl, že myšlenka, aby tak města sama učinila, je krok správným směrem.
,,Toto je dobrý příklad pro občany. Pokud města nejsou schopna svou kupní silou zajistit občanům čistou mobilitu, jak potom můžete po občanech požadovat, aby si koupili čisté auto?“, říká Sinkevičius. K termínu v roce 2027 se ale nezavázal.

Evropská komise zveřejní svůj návrh norem pro emise CO2 pro těžká nákladní vozidla, která zahrnují autobusy a nákladní automobily, kde by mohl být stanoven i termín pro ukončení prodeje autobusů s CO2.

Další města, včetně 40 po celém světě, si již stanovila svůj vlastní cíl do roku 2025, kdy budou nakupovat pouze autobusy s nulovými emisemi.

Průkopníkem je Holandsko, které chce do roku 2025 pokrýt bezemisními autobusy všechna svá města.

Jana Bartošová