Tragédie, kdy nákladní vlak v sobotu 29. listopadu večer ve stanici Stará Boleslav srazil dva dělníky, otevřela konflikt mezi Správou železnic a strojvedoucími o to, jak se má informovat o pracích na trati. Člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek varuje, že kvůli chystané změně systému může podobných nehod přibývat.
Správa železnic podle Votroubka 14. prosince spolu s novým jízdním řádem skončí s informováním strojvedoucích o tom, že se na trati pracuje. Konkrétně jde například o umístění světelného terče, který na práce upozorňuje. „Od začátku jsme byli tvrdě proti tomu. Myslíme si, že ve chvíli, kdy se má někde podél trati pracovat, měl by to strojvedoucí vědět,“ uvedl Votroubek.
„Blikátka“ na trati
Strojvedoucí i proto trvají na tom, že pokud nebudou dopředu o místech stavebních prací informováni písemným rozkazem, nevznikají jim z toho žádné povinnosti.
Votroubek upozornil na to, že se přitom v současnosti stává, že stavební firmy místo certifikovaných světel používají podomácku vyrobená „oranžová blikátka“. A také světla využívaná při stavbách na silnicích. Podle Votroubka se to týká i návěstidel. „Nejsou vidět, špatně je umisťují a umisťují je v rozporu s předpisy,“ posteskl si.
Skoky do příkopu jako běžná praxe
Strojvedoucí si často stěžují na to, že zejména na lokálních tratích dochází k situacím, že vyjedou z oblouku a najednou „tam lidé v oranžových montérkách skáčou parakotouly do příkopu“. Týká se to ale také koridorů. „To je bohužel vcelku běžná praxe,“ poznamenal.

Podle mluvčího pro mimořádnosti Správy železnic Martina Kavky je aktuální systém zabezpečení v pořádku. Zdůrazňuje ale, že pracovníci musí dodržovat všechny body systému i veškerá bezpečnostní pravidla. Ke střetům s dělníky na trati podle něj dochází jen výjimečně. „Jde o jednotky případů,“ dodal.
Mohlo by vás zajímat
Ještě tam nebyla výluka
Sobotní událost, kdy jeden člověk zemřel, další utrpěl středně těžké zranění, aktuálně vyšetřuje Drážní inspekce a Policie České republiky. Podle mluvčí Drážního úřadu Pavlíny Strakové má provozovatel dráhy ve svých interních předpisech stanoveno, jak by se mělo při pracovních činnostech na dráze postupovat. „S dalšími kroky vyčkáme na závěry šetření,“ podotkla Straková. Podle Správy železnic v době nehody na místě ještě nebyla zavedená výluka.
Člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek chce nehodu na železnici řešit s drážními inspektory, a to i v souvislosti s prosincovými změnami. „Můžeme doufat, že Drážní inspekce vydá doporučení Drážnímu úřadu, aby to ošetřil jiným způsobem,“ věří Votroubek.
Digitalizace místo papíru
Na železnici se od 14. prosince zároveň změní i systém písemných rozkazů. Podle Správy železnic strojvedoucí o informace nepřijdou, dostanou je ale místo na papíru v elektronické podobě. Podle státní organizace může jít například o snížení rychlosti v konkrétním úseku. Pokud jezdí podle Dušana Gavendy ze Správy železnic strojvedoucí celý den stále na stejné trase, dostává takovou informaci opakovaně. „Na tento krok se s dopravci už nějakou dobu připravujeme,“ uvedl.
Podle Gavendy strojvedoucí získají k dispozici soubor dat, která mohou dopravci zapracovat do svých systémů a strojvedoucímu je jejich prostřednictvím předat. Například jako součást navigace. Pracovat budou moci podle Správy železnic i se souborem PDF, ze kterého si bude možné vybrat libovolný balíček tratí. „Jednou z výhod je, že se strojvedoucí může s omezeními na trase seznámit předem, ne až těsně před odjezdem vlaku,“ uvedl Gavenda.
Systém také podle něj bude lépe vyhovovat variabilitě výkonů dopravců. Jiné požadavky mají dopravci v osobní a v nákladní dopravě, rozdílné jsou i potřeby u dálkových a regionálních vlaků. O poruchách a náhlých mimořádných událostech na trati by měla Správa železnic strojvedoucí informovat i nadále písemně.
Nebezpečný pohyb na tratích
Současně se změnou informování dochází podle Votroubka také ke změně předpisu D1. „Zde je nově v článku 185 odstavci 6 doslova uvedeno: Strojvedoucí se o umístění světelného výstražného terče nezpravuje,“ poznamenal.
Votroubek dodal, že strojvedoucí jsou přesvědčeni, že situace, kdy se firmy budou moci v blízkosti dopravní cesty pohybovat fakticky libovolně a bez nutnosti o tom předem informovat Správu železnic a také strojvedoucí, nepovede ke zvýšení a nebo alespoň zachování původní míry bezpečnosti. Správa železnic reagovala, že neplánuje strojvedoucí přestat informovat o práci na trati.
