INZERCE

Náměstkyně ministra obrany, toho času na rodičovské, Kateřina Blažková. Foto: Ministerstvo obrany

Papalášství Metnarovy náměstkyně. Kvůli 42 „pořešeným“ pokutám prověřuje inspekce vedení vojenské policie

Kvůli 42 pokutám náměstkyně ministra obrany Kateřiny Blažkové za špatné parkování se o část vedení vojenské policie zajímá Generální inspekce bezpečnostních sborů. Pokuty za parkování náměstkyně s bílým referentským Volkswagenem Tiguanem, mimo jiné kvůli cestám domů, řešilo vedení vojenské policie.

Podle informací Ekonomického deníku z několika pramenů byl kvůli pokutám náměstkyně ministra obrany Kateřiny Blažkové, toho času na rodičovské dovolené, podávat vysvětlení na Generální inspekci bezpečnostních sborů konkrétně zástupce velitele vojenské policie Jiří Roček.

Zdroje Ekonomického deníku potvrdily, že vojenská policie řešila skutečně 42 pokut. Problém se měl objevit za ministra za ANO Lubomíra Metnara, se kterým Blažková přišla z ministerstva vnitra.

„Řešilo se to s velitelem vojenské policie Murčekem i jeho zástupcem Ročkem,“ potvrdil Ekonomickému deníku jeden ze zdrojů.

Není to první problém za volantem náměstkyně Blažkové. Deník Aktuálně v roce 2020 přinesl zprávu, že Blažková se služebním Tiguanem „několikrát překročila povolenou rychlost, opakovaně i špatně parkovala“.

„Ve dvou případech zaznamenal automatizovaný technický prostředek bez obsluhy při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích překročení rychlosti v obci,“ potvrdil v roce 2020 tehdejší mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Ani dnes není jasné, zda se aktuálně jedná skutečně jen o pokuty za špatné parkování, nebo vedení vojenské policie řešilo i překročení rychlosti.

Tiskový odbor ministerstva obrany po položení otázek k problému náměstkyně Blažkové doporučil obrátit se na Generální inspekci bezpečnostních sborů. Ta však dotazy Ekonomického deníku dlouhodobě ignoruje.

Na otázky, o jaké přestupky se jednalo – špatné parkování, vysokou rychlost, a o kolik přestupků se celkem jedná, resort odpověděl takto:

„Podle platných právních norem (zákon č. 250/2016 Sb. o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich) všechny podezření o spáchání přestupku postupuje Vojenská policie k řešení příslušným správním orgánům (v případě vojáků v činné službě velitelům útvarů, v případě civilního personálu obecním úřadům obcí s rozšířenou působností). V souladu se zákonem Vojenská policie předává zpravodajským službám České republiky, Generální inspekci bezpečnostních sborů, Policii České republiky, ministerstvu, Vězeňské službě České republiky a Celní správě České republiky informace včetně informací zpracovávaných v jejích evidencích, které získala při plnění svých úkolů, je-li to nezbytné pro plnění úkolů v rámci jejich působnosti. Počty a právní kvalifikaci přestupkového jednání konkrétní osoby požadujte prosím u příslušných správních orgánů.“

Kateřina Blažková tvrdí, že jí žádné pokuty nepřišly, a protože se „jedná o vojenské vozidlo“ tak žádný problém v parkování v rezidenčních zónách bez zaplacené parkovací karty nevidí.

Používání vozidel resortu obrany je dáno zákonem o ozbrojených silách, který je následně dále rozpracován rozkazem ministra obrany o pravidlech používání vozidel v rezortu ministerstva obrany.

„Vozidla jsou na jízdy vyžadována předem, o každém použití vozidla se vede písemný záznam. Za provoz vozidla po dobu jízdy odpovídá řidič, případně velitel vozu, je-li určen. Tento odpovídá za účel, ke kterému je vyžádané vozidlo použito včetně trasy, časů, jednotlivých jízd,“ stojí ve vyjádření resortu.

Náměstkyně Blažková užívala dvě vozidla. Vozidlo Superb (s jedním řidičem) bylo využíváno k výkonu funkce a v souvislosti s ní zejména při oficiálních a reprezentativních akcích. VW Tiguan byl využíván přednostně k umožnění styku s rodinou, kdy si dané vozidlo řídila náměstkyně sama osobně.

„Možnost využití služebního vozu k umožnění styku s rodinou umožňuje úspory platových prostředků vynaložených na zajištění druhého řidiče. VW Tiguan byl využit pouze v případech, kdy prioritně vyčleněné vozidlo bylo odstaveno z provozu v důsledku potřeby zajištění servisně-oprávárenských úkonů v souladu s pokyny výrobce vozidla. V případě vyčlenění vozu ve prospěch náměstka ministra stanovuje výše uvedený zákon mimo jiné, že náměstci ministrů mají právo na bezplatné používání služebního vozidla s přiděleným řidičem i bez něho k výkonu funkce, nebo v souvislosti s ní a k umožnění styku s rodinou,“ uvedl dále tiskový odbor ministerstva.

„Skutečnost, zda se jedná o plnění služebních povinností, případně o jízdy ve smyslu styku s rodinou, může být posouzena pouze z pozice příslušného úseku ministerstva obrany, který dotyčné osobě úkoly nařizuje. S ohledem na skutečnost, že se jedná o osobu náměstka přímo podřízeného ministrovi obrany je nařizující osobou jeho nadřízený tedy ministr obrany,“ uzavřel tiskový odbor.

Že je Kateřina Blažková Lubomíru Metnarovi velmi blízko, se šuškalo už na ministerstvu vnitra a nasvědčil tomu i její přechod na resort obrany, kam zamířil její šéf v červnu roku 2018. S přidělováním referentského vozu tak zřejmě žádné problémy nebyly.

„Nezlobte se, tady ten rádoby případ už někdo popsal, žádné přestupky jsem neměla, jela jsem dvakrát rychle v tunelu Blanka. Ty dvě pokuty za čtyři roky za rychlou jízdu v tunelu Blanka jsem zaplatila,“ zareagovala zprvu Kateřina Blažková.

Ekonomický deník ale uvedl, že jde o 42 dalších přestupků, spojených především s parkováním na modrých zónách.

„Všechno ostatní bylo parkování vojenským vozidlem, které může parkovat po Praze neomezeně. Vyžádejte si vyjádření ministerstva obrany… …Byl to bílý Tiguan, normálně jsem s ním parkovala a oni to načítali. To byly služební jízdy, i služební jízdy před bydliště, je na to paragraf v zákoně,“ řekla dále Blažková.

Na otázku, proč za ni problémy řešil například zástupce náčelníka vojenské policie Jiří Roček, který byl kvůli tomu na GIBS, Kateřina Blažková dodala: „To nevím. Já jsem se ty pokuty ani nedozvěděla, protože oni je automaticky odmazávají. Dali mi vědět jen o těch dvou pokutách za rychlost a ty jsem zaplatila. Já jsem s ním myslím asi nikdy nepřišla do styku.“

Jan Hrbáček