Zásah proti ruské stínové flotile přichází z nečekaného směru. Středoamerická Panama přestala registrovat tankery a další nákladní plavidla starší 15 let. Právě pod panamskou vlajkou v minulosti plula část lodí používaných k přepravě ruské ropy a ropných produktů s cílem vyhnout se mezinárodním sankcím.

Jak uvedl web The Insider, mnoho plavidel stínové flotily je pojištěno pochybnými firmami, nebo není pojištěno vůbec. Jejich stáří a špatný technický stav zvyšuje riziko úniku ropy do moře či oceánu. Tyto lodě jsou zpravidla registrovány v daňových rájích zaměřených na lodní dopravu. Tedy v zemích, jako je Panama, Libérie, ostrovní státy v Karibiku nebo Marshallovy ostrovy.

Panama patří mezi nejoblíbenější země, co se týká lodních registrací. Pod její vlajkou pluje přes 8000 nákladních lodí. Země se snaží setřást pověst země, pod jejíž vlajkou plují kocábky zralé na sešrotování. Vedle ukončení registrace lodí starších 15 let země zavádí inspekce technického stavu lodí, a to každé tři měsíce.

Panama zasáhla proti ruské stínové flotile už na jaře, kdy ukončila registraci 128 plavidel plujících pod její vlajkou. Jednalo se o vesměs o tankery používané k přepravě ruské nebo íránské ropy, na něž se vztahují sankce ze strany Spojených států nebo jiných zemí NATO. Celý proces vyřazení plavidla z registru, které dříve trvalo pět až šest měsíců, se zemi podařilo zkrátit na několik týdnů.

Mohlo by vás zajímat

Kauza tankeru Eventin

Pod panamskou vlajkou plul například tanker Eventin. Kontrolu nad ním v lednu ztratila její posádka v Baltském moři u břehů Německa. Loď byla na cestě z ruského přístavu Usť-Luga do Egypta. Německé úřady se v březnu rozhodly zchátralý tanker s přibližně 100 tisíci tunami ruské ropy zabavit. Na základě oznámení o konfiskaci od Generálního ředitelství cel se loď i náklad staly německým majetkem.

Evropská komise následně rozhodla, že všechny lodě, které proplouvají evropskými vodami, budou muset být pojištěné. A informace o pojištění budou muset sdílet. „Podle aktuálních údajů je situace alarmující, více než 80 procent lodí, které byly postiženy sankcemi, nemá pojištění. Nové opatření má za cíl tyto lodě identifikovat a omezit jejich činnost v evropských vodách,“ uvedl v dubnu analytik Institutu Europeum Filip Křenek.