INZERCE

Úvod Blog Strana 35

EU brání ohroženou demokracii, poskytovatelé politické reklamy budou přísně regulováni

Nikoli politické strany, ale zadavatelé, poskytovatelé a vydavatelé politické reklamy v EU budou podléhat přísné regulaci. Vydavatelé musí žádat, aby zadavatel u díla uvedl, zda jde o politickou reklamu. Zadavatele, původ peněz, techniku doručování a cílení budou firmy archivovat sedm let. Monitoring Úřadu pro dohled snad politickými stranami se stane nepřetržitým. EU tím brání ohroženou demokracii.

Nově vznikne uložiště politické reklamy v EU. „Komise zřídí evropský archiv pro online politická reklamní sdělení (dále jen „evropský archiv“), který je veřejným úložištěm všech online politických reklamních sdělení zveřejněných v Unii, nebo určených občanům Unie, nebo rezidentům v Unii, a zajistí jeho správu, a to přímo, nebo tak, že tuto odpovědnost svěří řídícímu orgánu,“ uvádí se v nařízení, které Česká republika adoptuje.

Vyplývá to z návrhu nového zákona o transparentnosti a cílení politické reklamy, jak ho předkládá ministerstvo vnitra. Na zákonu od roku 2023 spolupracuje koordinační skupina k nařízení EU, ze kterého návrh vychází. Ministerstvo vnitra bude dále styčným úřadem při provádění evropského nařízení.

Ve skutečnosti je návrh adaptací přímo použitelného předpisu EU, a to Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2024/900 o transparentnosti a cílení politické reklamy z letošního 13. března. Nařízení se týká všech poskytovatelů včetně internetových vyhledávačů a on-line poskytovatelů ve všech typech voleb včetně voleb obecních.

Úplný text evropského nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy je zde.

Povinnost upozornit na politickou reklamu, ukládat cílení

Vydavatelé politické reklamy budou muset napříště zveřejnit prohlášení, že jde o politické reklamní sdělení, totožnost zadavatele a ovládající osobu, volby nebo referendum, se kterým je sdělení spojeno a sdělení, zda politická reklama podléhá technikám cílení nebo doručování.

Vydavatelé zajistí, aby tyto informace byly přesné a úplné. Uvedené informace zpřístupní formou adekvátní použitému médiu. Označení musí být viditelná a identifikovatelná. Neúplné informace bude muset vydavatel reklamy doplnit. „Do 10. července 2025 přijme Komise prováděcí akty, kterými stanoví formát a vzor označení uvedených v odstavci 3. Tyto prováděcí akty zajistí, aby označení byla přizpůsobena použitému médiu, a to i v audiovizuálních a tištěných médiích, a rovněž online a offline reklamě, s přihlédnutím ke zvláštním vlastnostem tohoto média, jakož i k nejnovějšímu technologickému vývoji a vývoji na trhu, příslušnému vědeckému výzkumu a osvědčeným postupům,“ stojí doslova v nařízení EU. Registrovat budou muset vydavatelé/správci rovněž podrobné informace o použitých technikách a cílení, přičemž cílení politické reklamy…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

Irena Válová

Zavádění centrálního evropského mozku: ČNB se chce domluvit se Stanjurou na platbách

V průběhu roku 2027 má v rámci Evropské unie začít fungovat centrální přístup k veškerým údajům o finanční kondici obchodních společností, ale i bankovních produktů nebo dalších investorských informací. Novinka má řešit současnou roztříštěnost dat v jednotlivých národních registrech a databázích, které nejsou nijak propojené. Investoři – a nejen oni – by měli nově najít veškeré potřebné informace na jedné „hromadě”, a to z celé unie. 

Aby to bylo možné, musejí ale jednotlivé státy unie přijmout příslušnou legislativu, která má do budoucna zajistit sběr, ověřování a předávání dat do takzvaného jednotného evropského přístupového místa (ESAP). 

Ministerstvo financí vedené Zbyňkem Stanjurou už na jaře poslalo do legislativního kolečka návrh základního zákona, který změny do českého právního řádu „překlápí”. A nedávno pak dokončilo návrhy změn v dalších, souvisejících zákonech, bez kterých se novinka neobejde.

V uplynulých dnech pak skončilo meziresortní připomínkové řízení a jeho závěry jsou velmi podobné těm z „prvního kola”. Česká národní banka (ČNB) totiž i nadále odmítá postoj ministerstva financí, podle kterého by to měla být právě ona, kdo bude v tuzemském prostředí za celý proces sběru a distribuce dat odpovídat. 

Pro národní banku totiž návrh v praxi znamená značný nárůst práce a povinností, a to bez jakéhokoliv navýšení objemu peněz, které má mít na svůj chod k dispozici. Oproti původním připomínkám z letošního jara je ale ČNB v případě doprovodných změn zákonů už o poznání smířlivější.Ve svém stanovisku už totiž není tak kategorická. 

„Česká národní banka nadále nesouhlasí, aby byla určena jako sběrné místo pro účely ESAP v případech, kde to unijní právo nutně nevyžaduje. Pokud by přesto měla roli sběrného místa plnit v (téměř) plném rozsahu, je třeba zavést povinnost úhrady nákladů vynaložených ČNB v souvislosti s takovou činností ze státního rozpočtu,” stojí ve stanovisku ČNB, zaneseném ve výsledcích připomínkového řízení. 

Rozdrobené informace

Banka v této souvislosti navrhuje, aby byly podrobnosti případných úhrad upraveny formou speciální smlouvy mezi ní a ministerstvem financí. „ČNB je připravena vést v rámci vypořádání připomínky konstruktivní jednání o výši této úhrady a způsobu jejího stanovení,” doplňují zástupci ČNB vedené guvernérem Alešem Michlem. 

Argumentují přitom mimo jiné tím, že úkoly načrtnuté v tomto směru resortem financí vůbec nesouvisí s výkonem dohledu centrální banky nad finančním trhem. „Rozsah informací spadajících do působnosti nařízení o ESAP výrazně překračuje funkci centrální banky a úkoly svěřené České národní bance ve vztahu k dohledu nad osobami působícími na finančním trhu,” upozorňuje ČNB ve svém stanovisku.

Díky novému celoevropskému systému se budou jednom místě sdílet informace týkající se finančních služeb, kapitálových trhů a udržitelnosti v EU. „Půjde typicky například o výroční zprávy včetně účetních závěrek a údajů o udržitelnosti, auditní zprávy, prospekty cenných papírů, informace o finančních produktech nebo informace o uložených sankcích,” vysvětlil Ekonomickému deníku už dříve mluvčí ministerstva financí Ondřej Macura.

Stávající nejednotný systém naráží na to, že potřebné informace jsou sice investorům v EU dostupné, každá země je ale zpřístupňuje po svém. Výsledkem je pak změť dat v různých jazycích a na mnoha různých platformách. „Nejčastěji jde o webové stránky jednotlivých společností, dále různé národní i evropské registry,” vysvětlilo už dříve ministerstvo financí v důvodové zprávě k hlavnímu návrhu. 

V jednotném přístupovém místě přitom budou pouze data, která jsou již nyní povinně zpřístupněná veřejnosti. „Na úrovni jednotlivých členských států budou sběr informací zajišťovat národní orgány, které budou zodpovědné za automatizované ověření jejich základních technických charakteristik a následné předání do ESAP,” uvádí ministerstvo s tím, že v Česku bude mít na celou věc na starosti právě Česká národní banka. 

Právě ta tak má mít na starosti „posbírání” všech relevantních tuzemských dat a následně pak jejich sdílení na jednotnou evropskou platformu. Údaje přitom budou muset být v takovém digitálním formátu, který bude umožňovat extrakci dat tak, aby se pak s nimi dalo dále pracovat. 

ČNB prý chybí kapacity

Sama ČNB přitom připouští, že v současné době vykonává v souladu s transpoziční směrnicí pro účely celého systému funkci úředně určeného mechanismu – takzvaného OAM -, tu je ale připravena předat jinému orgánu nebo instituci. „V Evropské unii je model provozování OAM mimo orgán dohledu poměrně častý. Vychází-li Ministerstvo financí z předpokladu synergického využití stávajících kapacit, dodáváme, že ty by se musely z větší části vytvořit nově v souladu s podmínkami fungování ESAP. Pro tyto úkoly sběrného místa tak nemá Česká národní banka v současnosti personální, věcné ani jiné kapacity,” upozorňují centrální bankéři. 

Kromě toho ale dodávají, že ČNB bude muset tak jako tak spolufinancovat náklady, které budou se zavedení ESAP spojené. „Pokud by tedy měla plnit roli sběrného místa nad unijním právem vyžadovaný minimální rozsah, považuje za nezbytné, aby byly náklady spojené se zřízením a provozem národního sběrného místa, nad uvedený minimální nutný rozsah, České národní bance hrazeny, a to v plné či poměrné výši, ze strany státu,” popisuje banka své požadavky a znovu přitom opakuje, že je připravena ke konstruktivní diskusi ohledně výše úhrad. 

„Je si vědoma skutečnosti, že část datových toků Česká národní banka vytváří sama (např. rozhodnutí o udělení licence či uložení sankce) a omnibus nařízení a směrnice v některých případech vychází z předpokladu, že sběrným místem pro některé účely bude orgán dohledu nad finančním trhem,” připouští banka. Poznamenává k tomu, že obdobně byla smlouva o úhradách uzavřena se správcem státní kasy v případě Centrální evidence účtů.

Banka zároveň poukazuje na to, že v současné době nemá takové personální, ale ani věcné kapacity, aby mohla funkci sběrného místa naplno zastávat.

Opomenutý termín

Kritické připomínky k návrhům na změny doprovodných zákonů uplatnilo také například ministerstvo spravedlnosti, jeho zástupci se ale podobně jako například Komora auditorů omezilli na požadavky spíše technického rázu. Navrhují například dílčí změny v nastavení přestupků souvisejících s novými povinnostmi odevzdávat data na centrální přístupové místo. 

Mimo jiné tak justiční resort přišel s tím, aby se mezi přestupky zařadilo kromě samotného nedodání dat i jejich dodání ve špatném, respektive nečitelném formátu. A to nad rámec toho, co po státu požaduje příslušná evropská směrnice. 

„Rozumíme tomu, že povinnost této sankce neplyne přímo z evropské legislativy, zdá se však, že taková úprava by mohla být více věrná svému účelu. Pokud by totiž tyto dokumenty nebyly předloženy s metadaty a nejsou v čitelném formátu, pak jejich význam pro zveřejnění v ESAP považujeme spíše za nicotný,” uvádí ministerstvo spravedlnosti. 

Kromě toho justiční resort upozorňuje na některé drobnější nejasnosti návrhu nebo na duplicity. Se závažnější připomínkou ale přišel odbor kompatibility Úřadu vlády. Ten totiž připomněl, že Brusel narýsoval postupné zprovozňování celého systému po jednotlivých částech v letech 2026, 2028 a 2030. A vládní úředníci v této souvislosti upozorňují, že jeden z předepsaných termínů návrh nedodržuje a je tak zapotřebí ho doplnit. Stejně tak podle úřadu ministerstvo financí opomenulo zapracovat změny, které přinesla letošní novela příslušné evropské směrnice. „Návrh je tak třeba z tohoto pohledu dopracovat,” poznamenává odbor kompatibility. 

Ten také zmiňuje, že dokument byl připraven oproti požadavkům příslušných evropských směrnic opožděně. „Návrh hodnotíme jako s právem EU částečně slučitelný, doporučujeme jeho dopracování se zohledněním výše uvedených připomínek,” shrnuje pak Úřad vlády, respektive jeho odbor kompatibility.

Inspirace v USA

Cílem evropské iniciativy je integrace kapitálových trhů napříč unií. „Konkrétněji zpřístupnit financování evropským společnostem, umožnit jednotlivcům bezpečně dlouhodobě investovat a integrovat národní kapitálové trhy do jednotného trhu. Jednou z bariér integrace kapitálových trhů a efektivní alokace kapitálu v rámci EU je i roztříštěnost finančních informací a informací souvisejících s udržitelností obchodních společností,” popisuje ministerstvo v odůvodnění návrhu.

Současný systém má podle zástupců úřadu nevýhodu i v tom, že když už se údaje podaří v různých separátních databázích v jednotlivých státech dohledat, bývají často ve formátu, který není takzvaně počítačově čitelný. „Z některých nelze ani extrahovat údaje,” připomíná ministerstvo s tím, že to se týká typicky například naskenovaných dokumentů. To je přitom standardní formát například povinně zveřejňovaných účetních závěrek v tuzemském obchodním rejstříku. 

Strážce státní kasy zároveň uvádí, že nesporný přínos jednotných registrů s ekonomickými informacemi se ukazuje například ve Spojených státech amerických. 

ESAP má začít fungovat v červenci 2027, informace se v něm ale začnou objevovat postupně v několika fázích. Podle ministerstva je důvodem velký objem požadovaných dat a s tím spojená procesní náročnost.

Samotný přístup k údajům zaneseným v ESAP pak má být zdarma, zpoplatněný by měl být jen ve výjimečných případech, například při vyhledávání velkých objemů dat. Do systému přitom nebudou smět zdaleka jen investoři nebo finanční analytici, ale i široká veřejnost.

Tomáš Svoboda

Ekonomové varují: Nemožné! Vláda plánuje v roce 2028 snížit schodek na polovinu

Za čtyři roky by Česká republika měla snížit schodek státního rozpočtu v poměru k hrubému domácímu produktu (HDP) na polovinu. Tento závazek si na základě dohody s Evropskou komisí a Radou EU vytyčila vláda Petra Fialy (ODS). „Dosažení tohoto cíle však není možné při stávajícím nastavení daňových a dávkových politik,“ varuje člen Národní rozpočtové rady (NRR) Jan Pavel.

V roce 2028 má strukturální saldo státního rozpočtu dosáhnout jedno procento hrubého domácího produktu. V roce 2023 to přitom bylo 2,3 procenta a pro letošek je strukturální saldo odhadováno na 2,1 procenta. Podle Jana Pavla se ale dosažení plánovaných cílů neobejde bez opatření zacílená na růst rozpočtových příjmů a snížení výdajů a nejpozději do konce roku 2026 bude nutné přijmout další opatření. Ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Dominik Stroukal zase upozorňuje na riziko slabšího než plánovaného výkonu české ekonomiky, což by znamenalo zvýšení deficitu.

Vláda dnes projedná takzvaný Fiskálně-strukturální plán České republiky pro období 2025 až 2028. Dokument, který coby novinku pro Evropskou komisi a Radu EU vypracovávají členské země bez eura, Česko především zavazuje k postupnému snižování deficitu veřejných financí.

„Fiskálně strukturální plán specifikuje trajektorii vývoje veřejných výdajů do roku 2028, která by měla zabezpečit, že Česká republika bude plnit nová evropská fiskální pravidla. Předpokládá postupné zlepšování strukturálního deficitu ze současné úrovně mírně přesahující 2 % HDP až na 1 % HDP v roce 2028,“ vysvětluje Jan Pavel. Dodává, že plánovaná trajektorie vývoje deficitů veřejných financí je zcela v souladu s aktuálním zněním zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, což NRR považuje za klíčové. Nicméně bude problém se na plánované trajektorii udržet. „Dosažení tohoto cíle však není možné při stávajícím nastavení daňových a dávkových politik a nejpozději do konce roku 2026 bude nutné přijmout další opatření směřující k růstu veřejných příjmů a redukci veřejných výdajů.“

Na rizika naplnění plánu poukazuje i člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a přednášející na Metropolitní univerzitě Praha Dominik Stroukal. „Plán je v pořádku. Jen je potřeba k němu dodat, že riziko, že přijde pomalejší růst ekonomiky a více problémů kvůli stagnujícímu Německu, konfliktu na Ukrajině a na Blízkém východě, ceně ropy a tak dále, je větší, než výkyv opačným směrem, tedy že by růst byl rychlejší,“ podtrhuje Stroukal. „Jak opakovaně říká předseda NRR Mojmír Hampl, potřebovali bychom další konsolidační balíček,“ dodává na adresu stavu veřejných financí Stroukal.

Nový plán má zajistit rozpočtovou stabilitu

Konsolidační  balíček, který vláda schválila v roce 2023, zvýšil některé rozpočtové příjmy, například daň z příjmu právnických firem, spotřební daň u tabákových výrobků a alkoholu či platbu za dálniční známku. Na výdajové straně naopak přinesl některé škrty, jako například snížení podpory stavebnímu spoření, pětiprocentní škrty provozních výdajů ministerstev a centrálních vládních institucí či dvouprocentní snížení objemu peněz na platy ve státní správě.

Fiskálně-strukturální plán je novinkou, která nahradí dosavadní dva dokumenty. Těmi jsou Konvergenční program a Národní program reforem (NPR). Plán bude po schválení vládou na základě nařízení Evropského parlamentu (EP) a Rady EU o účinné koordinaci hospodářských politik a mnohostranném rozpočtovém dohledu předložen Radě EU a Evropské komisi. Cílem je přispívat prostřednictvím vzájemného dohledu a koordinace rozpočtových politik k vyšší rozpočtové disciplíně a tím k naplňování závazků plynoucích z Paktu stability a růstu, který mimo jiné stanoví, jak velký smí být deficit veřejných rozpočtů či vládní dluh vůči hrubému domácímu produktu (HDP).

Národní rozpočtová rada: Jan Pavel, Mojmír Hampl a Petr Musil Foto: NRR

Strukturální deficit je deficit rozpočtu očištěný o vliv hospodářského cyklu, čili rozdíl mezi ryze plánovanými příjmy a výdaji rozpočtu. 

Potřeba jsou i reformy a investice

Konvergenční program je dokument, v němž členské státy Evropské unie, které stojí mimo eurozónu, pro horizont tří či více let předkládají své střednědobé rozpočtové strategie. „Konvergenční programy podávají odpočet z plnění střednědobého rozpočtového cíle. Objasňují též základní předpoklady o makroekonomickém vývoji z pohledu hospodářského růstu, vývoje na trhu práce, inflace a dalších důležitých ekonomických veličin. Popisují a hodnotí dílčí opatření hospodářské politiky, která umožňují dosažení cílů konvergenčního programu. Analyzovány jsou dopady přijatých opatření na velikost deficitu a dluhu veřejných financí. Pozornost je věnována střednědobým cílům měnové politiky a dopadům přijímaných opatření na cenovou a kurzovou stabilitu,“ vysvětluje poslání Konvergenčního programu ministerstvo financí. Konvergenční program přijímala vláda každoročně v dubnu. Stejně jako Národní program reforem, které připravují vlády zemí EU v rámci cyklu koordinace hospodářských politik EU. Letošní, tedy poslední plán, počítá s investicemi do digitalizace veřejné správy a podniků, zelené tranzice či zdravotnictví. A dále na podporu aktivní politiky zaměstnanosti, dostupného bydlení, výzkumu a vývoje a zvýšení energetické účinnosti a bezpečnosti.

Součástí Fiskálně-strukturálního plánu jsou i reformy a investice. „Neméně podstatnou částí (vedle plánu snižování rozpočtových deficitů – pozn. red.) Fiskálně-strukturálního plánu je charakteristika významných schválených či plánovaných reforem a investic,“ upozorňuje ministerstvo financí. Reformy a plánované investice byly podle něj s ohledem na požadované oblasti doporučení Rady EU rozděleny do čtyř oblastí: 1.dekarbonizace, 2.sociální systémy, 3.vzdělávání, věda a výzkum, trh práce, podpora bydlení, 4. moderní veřejná správa a digitalizace. „Uvedenými opatřeními ČR reaguje na ta doporučení z let 2019-2024, u kterých nebyl v rámci hodnocení Evropské komise zaznamenán výraznější pokrok.

Ivana Pečinková

Přes 11 milionů korun. Tolik zaplatí obrana za pět ročních přístupů do databáze

Příliš drahé a pokud si chceme vyhledat komplexní informace o zbraňových systémech, najdeme si je sami. To říkají přední čeští zbrojaři o mezinárodní databázi Jane´s. Ministerstvo obrany před časem vysoutěžilo pět ročních přístupů, které vyjdou daňového poplatníka na více než 11 milionů korun. K čemu resort tyto přístupy potřebuje? Podle jeho vyjádření k dopřesňování informací z veřejně přístupných zdrojů v oblasti zbraňových systémů a obranných technologií.

Ministerstvo obrany před časem vysoutěžilo pět ročních licencí do mezinárodní databáze Jane´s. Zaplatí za to 385 950 britských liber, což představuje cca 11 milionů 368 tisíc korun. Společnost Jane´s poskytuje vstupy do své databáze zbraňových systémů, která je sestavena na základě otevřených zdrojů, metodou OSINT (open source intelligence). Jde o informace z volně dostupných informačních kanálů – těch které jsou volně přístupné bez omezení nebo mohou být oficiálně zpřístupněny, například za poplatek.

Společnost Janeś má na svém webu krédo: „Mezinárodní zprávy a analýzy v oblasti obrany a bezpečnosti, které poskytují nestranný a nezávislý pohled na nejnovější vývoj.“

Faksimile smlouvy mezi ministerstvem obrany a společností Jane´s. Foto: Jan Hrbáček

Cena za pět ročních přístupů k informacím, kterou lze veřejně dohledat, se zdá být ve srovnání s přístupy do jiných databází na první pohled velmi vysoká.

V registru smluv lze vyhledat ještě jeden kontrakt se splečností Jane´s uzavřené v roce 2020 a to její dodatek Prodloužení stávající licence modulů databází Janes pro SPSp za 175 300 korun z roku 2021.

„Dne 26. 10. 2021 se smluvní strany dohodly, že prodlouží platnost smlouvy o jeden měsíc, a to o listopad 2021. Prodloužení přístupu k analytickým a informačním službám bylo nutné pro zajištění řádného plnění úkolů objednatele… …Smluvní strany se dohodly, že cena za poskytnutí licence bude stanovena na základě
objednávkového formuláře, který je přílohou č. 2 této dohody o vypořádání BO, a to ve výši 4 742,25 GP (částka odpovídá 1/12 částky za první rok licence dle objednávkového formuláře,“ lze se dočíst v dodatku v registru smluv. Smlouvu k tomuto kontraktu ani cenu však v Hlídači smluv nalézt nelze.

Ekonomický deník se proto zeptal předních českých zbrojovek, zda také služeb společnosti Jane´s jako ministerstvo obrany využívají. Zazněly rezolutní odpovědi: „Ne. Je to příliš drahé a z otevřených zdrojů. Když potřebujeme detailní informace o nějakém systému, najdeme si je sami.“

Databázi Jane´s si neplatí ani Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu. „Domníváme se, že přidaná hodnota této databáze není odpovídající s tím spojeným nákladům. V minulosti jsme několikrát nabídku dostali, ale částka se pohybovala řádově ve stovkách tisíc korun, proto jsme ji odmítli. Místo toho využíváme The Military Ballance, kde roční přístup stojí do dvaceti tisíc korun. Dále využíváme Military Technology, Jane’s Defence Weekly, Review pro obranný průmysl a řadu dalších zdrojů. Přístup k těmto všem informacím je bezplatný,“ sdělil Ekonomickému deníku předseda Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek.

Databáze Jane´s podle něj obsahuje řadu technických údajů ke konkrétním výrobkům a rozličné analýzy.

„K obdobným informacím se dá ale dostat i jinou cestou. Například přes databázi JSTOR. Domnívám se, že primární využití je pro průmysl a akademickou sféru. Na to, jak to může armáda využít, neumím odpovědět,“ dodal Jiří Hynek.

Jednací řízení bez uveřejnění

Co na to ministerstvo obrany?

„Veřejná zakázka byla zadána dle § 63 odst. 3 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek,“ zareagovala na otázky Ekonomického deníku mluvčí ministerstva obrany Simona Cigánková.

Znamená to, že zakázka byla tedy vyřízena v často kritizovaném jednacím řízení bez uveřejnění, protože to bylo „nezbytné z důvodu ochrany výhradních práv včetně práv duševního vlastnictví“.

Cigánková potvrdila, že ministerstvo obrany získává skutečně jen pět přístupů na jeden rok.

„Jane´s nabízí online přístup do elektronické databáze společnosti Jane’s Group UK Limited. Zdroj dat je určen pro analytický nástroj Armády ČR (AČR). Součástí přístupu je školení pro analytiky. Služba obsahuje také online technickou podporu. Získaná data jsou využívána v rámci ´Current Intel´,“ vysvětluje dále Cigánková.

Jane´s, United Kingdom podle ní v tomto kontraktu poskytuje přístup do své specifické komplexní databáze.

„Ostatní dodavatelé poskytují informace jen z určitých zájmových oblastí, Jane´s poskytuje informace komplexně, čímž jako jediný nám známý poskytovatel pokrývá potřeby AČR, kde je plánováno využití pro všechny druhy sil AČR. Zatímco ostatní dodavatelé se specializují geograficky na informace jen z určitých oblastí, Jane´s pokrývá celý svět. Databáze Jane´s navíc obsahuje historické záznamy pro většinu zbraňových systémů a umožňuje rovněž online analýzu aktuálních dat (včetně ´Orders of Battle´) ve srovnání s ostatními dodavateli, kteří poskytují jen hodnocení nových systémů a technologií a jejich akvizici,“ argumentuje dále zástupkyně ministerstva obrany.

Cena přístupu byla podle Cigánkové výsledkem vyjednávání s dodavatelem.

„Ministerstvo obrany ČR má doloženo, že cena přístupu odpovídá cenám, za které tento přístup společnost Jane´s poskytuje,“ doplnila Cigánková.

Na otázku Ekonomického deníku, zda existují i jiné alternativy získávání identických informací, jaké a proč byla vybrána právě společnost Jane´s, odvětila:  „Tento dotaz prosím směřujte na AČR.“

Ekonomický deník se proto obrátil na Generální štáb armády.

Dopřesňování informací z veřejně přístupných zdrojů

„Jako analytický nástroj pro potřebu AČR bylo pořízeno celkem 5 online licencí na jeden rok,“ potvrdila mluvčí Generálního štábu Magda Dvořáková.

Co pak konkrétního podle ní Jane´s za tuto cenu nabízí? „Úplný přístup do komplexní databáze společnosti Jane’s Group UK Limited a školení pro analytiky. Dále online technickou podporu pro uživatele,“ pokračuje Dvořáková.

K čemu armáda výstupy z Jane´s podle Magdy Dvořákové využívá a které složky?

„K dopřesňování informací z veřejně přístupných zdrojů v oblasti zbraňových systémů a obranných technologií. Přístup mají sekce zpravodajského zabezpečení ministerstva obrany, velitelství pro operace, velitelství pozemních sil, velitelství speciálních sil a 53. pluk průzkumu a elektronického boje,“ vysvětluje dále Magda Dvořáková.

Na otázku, zda existují i jiné alternativy získávání identických informací, jaké, a proč byla vybrána právě společnost Jane´s, pak Dvořáková odvětila: „Jane´s databáze byla vybrána na základě specifikace požadavků AČR. Existují alternativy, ale s určitými limity. Ostatní dodavatelé poskytují informace jen z určitých zájmových oblastí a jsou regionálně limitované. Databáze Jane´s jako jediný nám známý poskytovatel pokrývá potřeby AČR, pro všechny druhy sil AČR, protože poskytuje informace komplexně a z celého světa, a to včetně historických záznamů pro většinu zbraňových systémů. Umožňuje rovněž online analýzu aktuálních dat ve srovnání s ostatními dodavateli, kteří poskytují jen hodnocení nových systémů a technologií a jejich akvizici.

Pořízení přístupu do databáze Jane´s pak proběhlo podle Dvořákové cestou sekce vyzbrojování a akvizice ministerstva obrany. 

„Cena přístupu byla výsledkem vyjednávání s dodavatelem. Cena přístupu odpovídala cenám, za které tento přístup společnost Jane’s Group UK Limited běžně poskytuje,“ uzavřela Dvořáková.

(hrb)

Potraviny zlevňují. Po skončení války na Ukrajině se situace více stabilizuje, říká šéf ÚOHS Mlsna

Proč jsou v ČR potraviny tak drahé? Jak jsme na tom v porovnání se zahraničím? A jak může ceny regulovat stát? Na to se šéfredaktorka České justice Eva Paseková v podcastu Perspektivy Česka ptala předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Mlsny, předsedy Asociace soukromých zemědělců Jaroslava Šebka a advokáta se specializací na veřejné zakázky Lukáše Nezpěváka z kanceláře Sokol, Novák, Trojan, Doleček a partneři.

Podle Mlsny čísla jasně ukazují, že ceny potravin jdou v poslední době dolů. „Pokud se podíváme na data za rok 2023 a 2024 tak vidíme, že poslední rok a půl ceny potravin v České republice klesají,“ řekl předseda ÚHOS. Lidé podle něj ale nemají počítat s tím, že by se ceny potravin vrátily do dob před skokovým nárůstem inflace.

Podle velkého šetření, které ÚOHS loni provedl, potraviny zdražily zejména v důsledku vysokých cen energií nebo třeba kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině. Až válka skončí, dojde podle Mlsny k další stabilizaci a to zejména v sektoru prvovýroby.

„Nejsme v černém scénáři. Nakonec ta situace není tak dramatická. Samozřejmě si musíme uvědomit, že že produkty mají také svoji cenu, že musely nějakým procesem vzniknout a že je tam také určitý nárok ze strany těch výrobců, zpracovatelů a prodejců,“ říká předseda Asociace soukromých zemědělců Jaroslav Šebek. Ten apeloval na to, aby stát vytvořil lepší podmínky pro malé soukromé zemědělce. „Stát tady má vytvořit a zajistit takový systém, aby byl trh do jisté míry stabilní a předvídatelný,“ myslí si Šebek.

Podcast najdete na všech podcastových platformách

ÚOHS nyní provádí rozsáhlé šetření trhu s nápoji. Z předcházející rozhodovací praxe je ÚOHS známo, že trhy výroby a prodeje nealkoholických nápojů jsou koncentrované. Z veřejných informací vyplynulo, že v posledních třech letech na nich došlo k nárůstu cen ve srovnání se sousedními státy, přičemž současně nealkoholické nápoje tvoří podstatnou položku při nákupech Čechů.

„Budeme zjišťovat, zda tam neexistuje nějaká zakázaná dohoda. Máme na trhu v podstatě jen tři velké hráče: Karlovarské minerální vody, Kofolu a Coca-colu,“ říká Mlsna. „Dominantní ani oligopolní postavení ještě samo o sobě není nic špatného,“ říká advokát Lukáš Nezpěvák. Antimonopolní úřad totiž zasahuje až v případě, pokud firma svého postavení zneužívá vůči konkurenci či spotřebitelům.

Apple podcast: https://podcasts.apple.com/us/podcast/perspektivy-%C4%8Deska-drah%C3%A9-potraviny-a-co-m%C5%AF%C5%BEe-ud%C4%9Blat-st%C3%A1t/id1767696820?i=1000673177824

Mlsna připomenul, že lidé mohou podněty k ÚOHS podávat i anonymně. „Advokáti říkají bohužel, ale pro nás jsou mnohdy anonymní podněty velmi důležité,“ upozornil šéf antimonopolního úřadu.

Eva Paseková

Stát podpoří nový blok Dukovan smlouvou o výkupu elektřiny. Do budoucna bude možností více

Česká vláda může podpořit nové jaderné bloky s pomocí smlouvy o výkupu elektřiny nebo smlouvy o vyrovnávacím režimu. V případě prvního bloku nové jaderné elektrárny Dukovany II však není „co řešit“. Tady stát použije smlouvu o výkupu, s níž počítá rozhodnutí Evropské komise o schválení veřejné podpory pro nový jaderný blok.

„Způsobem podpory energetické bezpečnosti České republiky na základě vydání rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu o udělení státní autorizace na výstavbu výrobny elektřiny podle energetického zákona v nízkouhlíkové výrobně v lokalitě Dukovany je smlouva o výkupu.“ Tak přesné zní zásadní odstavec nařízení vlády, které má ve středu schvalovat vláda a který je zveřejněný ve vládní legislativní databázi VeKLEP.

Připomínky ke zmatečnosti návrhu

Celkem stručné a jasné nařízení vypracované ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) narazilo na kritiku během mezirezortního připomínkového řízení. Odbor kompatibility na Úřadu vlády, který hlídá soulad českého a evropského práva, byl zmaten tím, proč MPO v návrhu zmiňuje alternativní způsob podpory formou smlouvy o vyrovnávacím režimu, kterou nelze v praxi pro první blok použít. Podobně se vyjádřilo také ministerstvo financí. MPO proto příslušný odstavec z textu vypustilo.

Ministerstvo financí uvedlo, že v důvodové zprávě postrádá analytické srovnání smlouvy o výkupu a smlouvy o vyrovnávacím režimu. Takové srovnání je podle MPO zbytečné, protože v případě prvního bloku Elektrárny Dukovany II není na výběr. „V době procesu schvalování navrhované veřejné podpory EK pro tento projekt byla smlouva o výkupu jediným možným zákonným nástrojem podpory,“ vysvětlilo MPO.

Resort vedený Zbyňkem Stanjurou (ODS) dále požadovat určit subjekt, který bude elektřinu z nového jaderného zdroje vykupovat. „Vzhledem k tomu, že reálný výkup elektřiny bude zahájen nejdříve v roce 2036, bude konkrétní subjekt pro realizaci výkupu stanoven s potřebným předstihem až podle budoucích reálných podmínek na trhu v době rozhodování,“ uvedlo na tuto připomínku MPO.

Všechny připomínky byly řádně vypořádány, návrh tak míří na jednání kabinetu bez rozporu. Na vládě jej předloží nový ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN), který v minulém týdnu nahradil ve funkci Jozefa Síkelu.

Dlouhá a trnitá cesta k novým blokům

Pátý blok Elektrárny Dukovany získal souhlas od Evropské komise s poskytnutím státní podpory letos na konci dubna. Souhlas se týká státní půjčky v odhadované výši 7,74 miliardy eur (195 miliard korun) formou návratné finanční výpomoci. Ta bude splatná do 30 let po získání povolení k provozu podle atomového zákona. Druhým nástrojem podpory je garantovaný výkup vyrobené elektřiny po dobu 40 let.

Skupina ČEZ, stejně jako koaliční vláda premiéra Petra Fialy, však mají v jaderné oblasti větší ambice. A sice výstavbu dvou bloků v Elektrárně Dukovany s opcí na dva bloky v Temelíně. Preferovaným dodavatelem technologie je dle rozhodnutí vlády z letošního července korejská společnost KHNP. V současné době ČEZ s KHNP jedná o podobě smlouvy, ta má být uzavřena do konce března příštího roku. Výsledek soutěže napadají dva neúspěšní uchazeči o „zakázku století“ – francouzská EDF a americký Westinghouse.

David Tramba

Kupka: V prvních měsících provozu ETCS bude na síti běžně deset až 20 zastavení denně

Zavedení výhradního provozu pod jednotným evropským zabezpečovačem (ETCS) v České republice se blíží. Odstartovat má v několika fázích od ledna 2025. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by od příštího roku po tratích s výhradním provozem pod ETCS mělo měsíčně projet až padesát tisíc vlaků. „Je jasné, že v tomhle rozsahu bude docházet k zastavením, může docházet k poškozením traťové i palubní části a na to budeme muset být nachystaní,“ uvedl.

V prvních měsících výhradního provozu bude na síti běžně deset až 20 takových zastavení denně, dodal Kupka. Chybná zastavení podle ministra neznamenají omezení bezpečnosti provozu, ale pouze jeho plynulosti a je tedy žádoucí, aby množství chyb ubývalo.

Kupka také zmínil, že se po celou dobu zkušebního provozu ETCS jednotlivá zastavení vozidel vyhodnocují. Téměř sedm procent poruch bylo na straně mobilní části ETCS a další více než čtyři procenta tvořily chyby obsluhy. Podle ministra se pracovní skupina pro zavádění ETCS bude do konce roku snažit posílit signál dalšími vysílači tak, aby se spojení mezi traťovou a mobilní částí zabezpečovacího systému zlepšilo.

Přehled plánovaného spuštění systému ETCS na jednotlivých koridorech. Zdroj: MDCR

Další jednání železničního sektoru k zavádění ETCS se podle Kupky uskuteční v listopadu. Na konci října bude ministerstvo jednat s firmou Alstom o dovybavení skladů náhradními díly zabezpečovače. Podle Kupky by se měl rozšířit například sklad v České Lípě.

Do konce roku je kvůli spuštění výhradního provozu pod ETCS potřeba také proškolit čtyři tisíce strojvedoucích, dosud jich prošlo školením 2800. Dopravci také k provozu pod novým automatickým zabezpečovacím systémem ETCS připravili 1304 železničních vozidel. K výhradnímu provozu na hlavních koridorech bude od ledna potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS, uvedl to ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Podle ministra dopravy Kupky zároveň ministerstvo v září vypsalo pro dopravce další dotační výzvy z operačního programu Doprava s předpokládanou vyčleněnou částkou 500 milionů korun. Celková veřejná podpora se zvýší ze 7,2 miliardy na 7,7 miliardy korun. Peníze na pořizování mobilní části ETCS dopravcům podle Kupky poskytovaly také evropské fondy, aktuální je například výzva z nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Více tratí s ETCS

V polovině září Drážní úřad také rozšířil seznam tratí, na kterých jsou dopravci povinni jezdit pod dohledem ETCS. Nařízení aktuálně platí na několika tratích z České Třebové, na několika tratích v Jihomoravském kraji, na úsecích Břeclav – Přerov – Bohumín, výhybna Dluhonice – Přerov a Beroun – Ejpovice. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody byl zabezpečovací systém v září spuštěn i v pardubickém železničním uzlu.

Jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS dokáže v případě selhání strojvedoucího vlak zastavit. Foto: Ministerstvo dopravy

Po železničních tratích se podle ministerstva dopravy v září pohybovalo 650 vozidel vybavených mobilní částí ETCS. Největší podíl vlaků pod dohledem ETCS, mimo pilotní trať mezi Olomoucí a Uničovem, vykazuje podle resortu trať Česká Třebová – Přerov, a to přes čtyřicet procent. Celkově na tratích s ETCS jezdí pod dohledem ETCS přibližně třicet procent vlaků.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých členských státech. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Čtěte také: ETCS na Slovensku? Dvě stě kilometrů tratí a do roku 2030 má přibýt ještě stovka

Spuštění ETCS do výhradního provozu bude v lednu postupné. První úsek, kde by měl být od 1. ledna systém spuštěn, je trať Česká Třebová – Olomouc – Přerov, od 8. ledna následuje úsek Břeclav – Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice – Česká Třebová. Na těchto tratích projede denně kolem 1200 vlaků.

Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé síti.

(čtk, teč)

Více než pět miliard na zvýšení platů ve zdravotnictví nemáme, tvrdí Válek

Ve zdravotnictví panuje napjatá nálada. Jednání o platech lékařů nedospělo ani v úterý po několika měsících ke shodě. Podle ministerstva zdravotnictví totiž zdravotnické odbory a Česká lékařská komora (ČLK) požadují navýšení, které je nyní nereálné. Na tiskové konferenci po jednání to řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09).

Na finální podobě zákona o odměňování lékařů se ministerstvo zdravotnictví se zdravotnickými odbory a ČLK opět nedohodlo. Podle ministra Válka je odbory požadováno nesplnitelné. „Od loňského roku jsme představili již tři varianty návrhu odměňování zdravotníků. Ani jeden z nich však nebyl odbory a komorou přijat,“ uvedl Válek na tiskové konferenci po jednání se zdravotnickými odbory a Českou lékařskou komorou. Ministerstvo podle něj navrhovalo to, že lékaři budou mít v závislosti na dosažené kvalifikaci 1,5 až 3násobek hrubého přijmu v národním hospodářství dva roky zpětně po očištění o přesčasovou práci.

To je však podle odborů a Komory nedostatečné. Jejich zástupci požadují navýšení o téměř 30 tisíc pro každého. Podle Válka by toho šlo dosáhnout třemi možnostmi. „Aby na to bylo, musely by se finance sebrat z jiného spektra, zvýšit daně nebo zvýšit měsíční pojištění. Ani jedno z řešení podle mě není dobré,“ řekl ministr.

Veřejné zdravotní pojištění by mělo podle predikcí mít příští rok k dispozici asi 530 miliard korun. Podle náměstka ministra zdravotnictví Václava Pláteníka byl návrh na navýšení platů o zhruba pět miliard korun. Oproti tomu odbory požadovaly navýšení o 30 až 40 miliard. „To byla však suma, na kterou prostě v žádném případě nezbývají peníze,“ upozornil.

Navýšení platů lékařů o několik tisíc

Rozdíl spočívá podle Pláteníka například v tom, že lékař v kategorii L3 – tedy ten, jenž je po atestaci, může pracovat samostatně a bez dohledu – aktuálně podle tarifu bere měsíčně minimálně 70 tisíc korun. „Podle ministerstva by si na základě návrhu měl tento lékař nově vydělat nejméně 78 tisíc korun. Návrh ČLK byl 108 tisíc korun. A tento rozdíl si prostě nemůžeme dovolit,“ řekl Pláteník s tím, že nárůst platů všech zdravotníků bude v příštím roce o 1400 korun, tak jak se dohodla tripartita s premiérem Petrem Fialou (ODS). „Samozřejmě tato částka bude doplněna osobním ohodnocením a dalšími bonusy,“ doplnil Válek.

To potvrdil i Miloslav Ludvík, ředitel FN v Motole a výkonný předseda Asociace nemocnic ČR, která zastupuje zhruba 60 procent nemocniční sítě. „Podle návrhu u lékařů do zhruba tří let praxe bez specializace, což je kategorie L1, vychází průměrný měsíční plat zhruba okolo 70 tisíc korun,“ přiblížil. V kategorii L2, kde jsou lékaři po čtvrtém roku atestace a už i se specializací, je zhruba 100 tisíc a u kategorie L3, tedy těch samostatných a bez rozlišení počtu let praxe, je to přibližně 130 tisíc korun měsíčně.

Ambulantní specialisté a praktičtí lékaři by pak podle Ludvíka měli dle nové úhradové vyhlášky dostávat násobně více než nemocnice. „Nechápu tedy nářky ambulantních specialistů a praktiků. Nemocnice přece budou dostávat méně a přesto budou schopny pokrýt nárůst platů,“ řekl.

Návrhy lékařů by podle ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeňka Kabátka znamenaly pokračování deficitního financování systému veřejného zdravotního pojištění. To vláda pro příští rok zakázala svým usnesením z dubna letošního roku. Ministerstvo zdravotnictví může v úhradové vyhlášce, kterou má vydat do konce října, rozdělit jenom peníze odpovídající příjmům.

Tuto středu v 11 hodin chtějí odbory na tiskovce oznámit další postup. Hrozí i protesty, které byly dříve kvůli povodním zrušené. Válkův naopak vzkázal, že je o návrhu připraven dále jednat o rozdělení pěti miliard pro lékaře a nelékaře.

(luk)

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Zdravotnický deník, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.

Obří investice do polských železnic. Do rekonstrukcí poplyne přes 17 miliard zlotých

Společnost PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. plánuje do konce roku 2024 vyhlásit výběrová řízení v celkové výši přibližně 17,5 miliardy zlotých. Vyjma klíčových úseků budou rekonstruovány i další tratě, dojde k výstavbě či rekonstrukci mostů, viaduktů, zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech.

Společnost PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP) informovala, že do konce roku 2024 budou zahájeny postupy pro výběr dodavatelů pro realizaci investičních úkolů na těchto úsecích:

  • Rekonstrukce úseku Białystok – Ełk
  • Rekonstrukce stanice Maksymilianowo
  • Rekonstrukce úseku Skierniewice – Czachówek Wschodni
  • Rekonstrukce úseku Wschodni Czachówek spojená s výstavbou mostu přes řeku Vislu
  • Rekonstrukce úseku Skarżysko-Kamienna – Łączna a úseku Łączna – Tumlin
  • Rekonstrukce úseku Rabka Zaryte – Mszana Dolna a úseku Mszana Dolna – Fornale
  • Rekonstrukce úseku Koluszki – Częstochowa
  • Rekonstrukce úseku Pyskowice – Opole Groszowice
  • Rekonstrukce úseku Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie

Kromě výše uvedených investic bude realizována řada dalších úkolů, které spočívají v rekonstrukci dalších úseků železničních tratí, výstavbě či rekonstrukci inženýrských staveb, například mostů, železničních a silničních viaduktů, zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech nebo rekonstrukci zařízení řízení železničního provozu.

Za účelem obnovení transparentnosti komunikace s dodavatelským trhem zveřejnila společnost PKP na následujícím odkazu aktualizovaný plán na čtvrté čtvrtletí roku 2024 a informace o realizaci třetího čtvrtletí roku 2024 se souběžnou informací o důvodech oprav některých řízení.

(nik)

Posílit domácí výrobu léčiv. Podle Dvořáčka je Hospodářská strategie dobrým odrazovým můstkem

Vláda ve druhém říjnovém týdnu schválila novou Hospodářskou strategii České republiky, jejíž cílem je, aby se naše země zařadila se do roku 2040 mezi 10 států EU s nejvyšším HDP na obyvatele. Součástí dokumentu jsou také dva odstavce věnované podpoře farmaceutické výroby. Co konkrétního z nich do praxe plyne, jsme se zeptali náměstka ministra zdravotnictví Jakuba Dvořáčka. Ten dokument považuje za dobrý odrazový můstek pro práci s farmaceutickým průmyslem tak, aby v České republice zůstal a aby v ní rozšiřoval svoje aktivity. Konkrétní oblasti farmaceutického průmyslu, které by měly být podpořeny, se podle Dvořáčka už začínají rýsovat.

 „Je významným úkolem posílit soběstačnost ve výrobě léčiv a léčivých látek. Česká republika, jakožto země se silnou farmaceutickou výrobou a kvalifikovanými experty, může při zajištění podpory hrát klíčovou roli při odstraňovaní strategické závislosti EU na dovozu ze třetích zemí,“ stojí mimo jiné v dokumentu Hospodářská strategie České republiky: Česko do top 10. Jaké konkrétní kroky by v České republice měly být učiněny, aby se posílila naše soběstačnost ve výrobě léčiv a léčivých látek a zároveň abychom pomohli posílit i soběstačnost EU?

O tom diskutujeme poměrně dlouhou dobu. A myslím si, že nám poslední dva až tři roky ukázaly, že stávající stav – obzvlášť ohledně výroby některých generických přípravků, který v nejnižších cenových hladinách – je čím dál tím hůř udržitelný. A to nejenom v České republice, ale v celé Evropě. Jsem proto velmi rád, že se v Hospodářské strategii farmaceutický průmysl objevil.

Očekáváme, že v dohledné době – spíš v řádu měsíců než let – by měl spatřit světlo světa draft pro takzvaný Critical Medicines Act (navrhovaný evropský zákon o kritických léčivých přípravcích – pozn. red.). Dlouhodobě se totiž ukazuje, že Evropa, pokud chce být alespoň částečně soběstačná, musí postavit systém, který v ní udrží alespoň část výroby. To samozřejmě bude bez národních strategií jenom cár papíru, ale pokud to k tomuto problému přivede pozornost, tak my se na základě vládou schválené Hospodářské strategie můžeme začít bavit o tom, jak pracovat s farmaceutickým průmyslem tak, aby v České republice zůstal a aby v ní rozšiřoval svoje aktivity.

Na co konkrétního by se ve farmaceutické výrobě měla Česká republika v rámci Evropské unie specializovat?

Už tušíme, jaký je aktuální stav, protože už máme sektorovou analýzu, která vznikla letos. A bavíme se o tom, jak jí prohloubit tak, abychom měli opravdu detailní přehled o situaci v tuzemské výrobě. A na základě toho my bychom se měli podívat na to, který typ léčiv v České republice chceme vyrábět. Myslíme si přitom, že máme know-how a máme máme šanci výrobu v tuzemsku udržet, a to generických i originálních léčiv. A na základě toho bychom měli začít vytvářet podmínky, které průmyslu v ČR pomohou fungovat. Což už se tolik netýká ministerstva zdravotnictví, nebo jen částečně. Je to i úkol pro Ministerstvo průmyslu a obchodu, CzechInvest nebo SÚKL.

Jaké konkrétní podmínky to jsou?

Potřebujeme pracovat na investiční části, na tom, jak podpořit rozvoj. A také na udržitelnosti v kontextu toho, jak výrobu podpořit z pohledu veřejných zakázek a dalších regulatorních kroků. Hospodářská strategie je jenom základ a fakt, že v ní něco je, ještě automaticky neznamená, že vznikne nějaká dlouhodobá podpora. Ale je to základ toho, abychom si partnersky řekli, že tuto oblast chceme podpořit a společně se zamyslíme nad tím, co všechno musíme udělat pro to, abychom měli dost vzdělaných lidí, kteří v této oblasti chtějí pracovat, abychom měli dostatek výrobních kapacit a abychom vlastně byli schopní nastavit podmínky, které průmyslu pomohou být konkurenceschopný.

To by mělo atrahovat investice do průmyslu generickéhoi originálního a samozřejmě i s provázanosti na to, co se děje v českém akademickém sektoru. Kdybych mohl něco vypíchnout, tak brněnské Centrum excelence CREATIC, kde se počítá s malou výrobou přípravků, které jsou vyráběny vlastně individuálně, pro konkrétní pacienty.

Do jaké míry může podle vás dokument Hospodářská strategie přispět ke spolupráci s tuzemskými farmaceutickými firmami? Probíhají už nějaká jednání s výrobci?

Tato jednání už probíhají. Vrchní ředitel na ministerstvu průmyslu a obchodu Eduard Muřický už poněkolikáté svolal kulatý stůl k českému farmaceutickému průmyslu. A tam už se začínají definovat oblasti, které by měly být podpořeny a na kterých by se mělo pracovat.

Jakub Němec

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Zdravotnický deník, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.