INZERCE

Než byla konstrukce zasypána po oblouk, držela tvar pomocí předpínacích lan umístěných ve spodní části oblouku. Foto: Skanska

Padesát 48tunových oblouků. Na D1 slouží první ekodukt

Po zprovoznění modernizované dálnice D1, která je na nejvýše položeném úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem průjezdná bez omezení od července, začal svému účelu sloužit i první ze čtyř plánovaných ekoduktů. Nový, téměř devadesát metrů dlouhý přechod pro zvěř na 95. kilometru už je otevřen, nicméně ještě čeká na finální výsadbu keřů a instalací fotopastí pro monitorování pohybu zvěře. Na D1 půjde o nejdelší ze čtyř plánovaných ekoduktů.

Stavba ekoduktu na dvanáctém úseku dálnice D1 si kromě padesátky oblouků vyžádala také dvacet segmentů křídel a 32 tisíc metrů krychlových zeminy k zasypání. Ekodukt postavila společnost Skanska za téměř 1,4 miliardy korun bez DPH.

Foto: Skanska

Výstavba, která byla součástí modernizace úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, trvala od března loňského roku až do letošního září.

Jeden tubus za pět dní

 „Výstavba začala přípravnými pracemi v březnu 2020 a již na začátku dubna jsme osazovali tubus směrem na Brno. Ten se skládal z 25 oblouků o váze až 48 tun a deseti segmentů křídel. Montáž proběhla za pomoci 500tunového jeřábu a zvládli jsme ji za pouhých 5 dnů. V červenci téhož roku proběhla montáž tubusu směr Praha, také za 5 dnů,“ popisuje projektový manažer společnosti Skanska Michal Vozdecký.

Foto: Skanska

Než byla konstrukce zasypána po oblouk, držela tvar pomocí předpínacích lan umístěných ve spodní části oblouku. Ty bylo potřeba pro dokončení izolací a zásypu odstranit. Práce byly naplánovány na první dvě noci v květnu 2021 a namísto plánovaných 12ti dvacetiminutových uzavírek se je podařilo zvládnout za pouhých šest uzavírek. 

Monitorace pohybu zvířat

Ekodukt pokryl zásyp o celkovém objemu přes 32 tisíc metrů krychlových zeminy, bylo zbudováno zábradlí a provedeny terénní úpravy, tedy ohumusování, osev a rozmístění větších kamenných bloků. 

Foto: Skanska

„Finální úpravy jsme řešili s Agenturou ochrany přírody a krajiny. Konzultovali jsme mnoho detailů, což se příznivě podepsalo na finální podobě, která teď maximálně vyhovuje monitorování pohybu zvířat. Uprostřed ekoduktu je vytvořen pás z písku tak, aby v budoucnu nezarostl vegetací a umožňoval monitorovat pohyb zvířat fotopastmi umístěnými ve středu ekoduktu,“ vysvětluje Michal Vozdecký s tím, že na ekoduktu chybí pouze ozelenění keři, jejichž výsadba je vhodná až v průběhu října.

(ede)