Online tržiště a nákupní galerie mohou na první pohled vypadat jako běžné e-shopy, ve skutečnosti ale skrývají řadu specifických rizik. Pokud si lidé nedají pozor, může se jim nákup zboží nepříjemně zkomplikovat.
I když se online tržiště tváří jako e-shopy, jde o platformy, které umožňují inzerci nebo prodej třetím stranám. „Smlouvu však uzavíráte s každým jednotlivým prodejcem, a to může komplikovat například reklamace či vracení zboží. Zvláště, pokud se jedná o zahraniční online tržiště,“ upozorňuje Český telekomunikační úřad, který má na starosti i digitální ekonomiku a řeší nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA).
Kam budou směřovat reklamace
Online tržiště mohou být i místem, kde se prodávají padělky nebo nebezpečné a zdravotně závadné zboží. Podle ředitelky dTestu Eduardy Hekšové je i proto před nákupem na online tržišti klíčové zjistit, kdo je skutečný prodejce. Právě u něj budou kupující uplatňovat reklamaci nebo vrácení zboží.
„Tržiště většinou funguje pouze jako prostředník a jeho vlastní garance jsou navíc jen doplňkem k zákonným právům. Vyplatí se proto pečlivě projít i jejich podmínky. Nízká prodejní cena na tržišti by vás totiž mohla nakonec vyjít poměrně draho,“ uvedla Hekšová.
U každého produktu musí být vidět, kdo je prodejcem, včetně jeho jména, poštovní adresy, telefonního čísla a e-mailu. Stejně tak má uvést i identifikační číslo podnikatele, pokud figuruje v některém z rejstříků, a také autocertifikaci obchodníka, že prodává pouze produkty v souladu s národním nebo evropským právem.
Mohlo by vás zajímat
Co s doklady
Vodítkem, kdy mají nakupující rozhodně zpozornět, bývají například podezřele nízké ceny, obzvlášť pokud zboží pochází ze zahraničí. Může jít o padělek, nekvalitní nebo nebezpečný výrobek. „Při pochybnostech si uchovejte veškerou komunikaci, doklady o objednávce, platbě a odeslání, mohou se hodit při stížnosti nebo reklamaci,“ upozorňuje Český telekomunikační úřad.
Každý zhruba třetí Čech se při online nakupování už setkal s nějakým podvodem, pokračuje úřad. V Česku úřady během prvních tří měsíců letošního roku odhalily 7500 falešných e-shopů, tedy téměř o 1200 procent více než před rokem.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) varuje zejména před masivně propagovanými asijskými tržišti. Jejich prostřednictvím se podle APEK na trhu objevují výrobky s určitými riziky, která se týkají bezpečnosti a kvality. I z těchto důvodů zahájila podle Českého telekomunikačního úřadu Evropská komise s některými z těchto tržišť, konkrétně jde o Temu a AliExpress, řízení.
Češi mají internetové nákupy rádi
Český telekomunikační úřad uvádí i údaje Eurostatu z počátku letošního roku, podle kterého má alespoň jednou za poslední rok zkušenost s online nákupem 86 procent uživatelů internetu v Česku. Oproti dalším členským státům jde o nadprůměr. V celé EU v roce 2024 nakupovalo online 77 procent internetových uživatelů. Mezi nejčastěji kupované kategorie patří oblečení, obuv a módní doplňky.
Podle údajů Evropské komise v roce 2024 úřady zadržely 112 milionů padělaných či podezřelých výrobků v rámci EU a na její hranici, s odhadovanou hodnotou 3,8 miliardy eur.
