Prodeje nových aut v EU prudce klesají. V červnu se propadly o více než sedm procent, a to navzdory rychlému růstu elektromobilů a hybridů. Evropským automobilkám se nedaří – naopak čínské značky v čele s BYD získávají stále větší podíl. Přidává se i tlak americké Tesly, která ale rovněž ztrácí půdu pod nohama. Brusel čelí dilema: jak udržet přechod na elektromobilitu bez kolapsu vlastního průmyslu?
Evropský automobilový průmysl zasáhl v červnu meziroční pokles prodejů nových automobilů o 7,3 %. Pokud se započítají i trhy Spojeného království a ESVO, činil pokles 5,1 %, přičemž celkový počet registrací dosáhl 1,24 milionu. Data Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) zvyšují obavy o kondici sektoru, který současně čelí inflaci, ekologickým předpisům, celním bariérám a stále tvrdší konkurenci mimo Evropu.
Ztrácí i automobiloví giganti
I když se daří prodejům elektrifikovaných vozů, tradiční evropští výrobci výrazně oslabují.
- Volkswagen klesl o 6,1 %,
- Stellantis až o 12,3 %,
- Renault o 0,6 %,
- Hyundai o 8,7 %.
Zcela zásadní propad ale zažila Tesla, která zaznamenala pokles o 22,9 % – už šestý měsíc v řadě. Její podíl na evropském trhu klesl z 3,4 % na 2,8 %.

Čínské značky rostou raketově
Naopak čínské automobilky těží ze situace. Značka BYD a další výrobci z Číny zdvojnásobili svůj podíl na 4,5 %. Jejich rostoucí vliv v Evropě podněcuje debatu o zavedení ochranných cel, ale zároveň ukazuje na cenovou a technologickou konkurenceschopnost těchto firem.
Elektromobily rostou, ale nestačí
Navzdory celkovému poklesu trhu vykázaly vozidla s alternativním pohonem silné výsledky:
- elektromobily (BEV) +7,8 %,
- plug-in hybridy (PHEV) +6,1 %,
- klasické hybridy (HEV) dokonce +41,6 %.
Přesto to nedokázalo zvrátit negativní trend. Vozidla na elektřinu tvořila v červnu 59,8 % všech registrací, zatímco loni to bylo 50 %. ACEA ale varuje, že tento růst nestačí k naplnění evropských klimatických cílů.
Itálie, Německo a Francie padají. Jen Španělsko a Británie rostou
Většina hlavních trhů v EU zaznamenala pokles:
- Itálie -17,4 %,
- Německo -13,8 %,
- Francie -6,7 %.
Výjimkou je Španělsko (+15,2 %) a Spojené království (+6,7 %). To však nestačí vyrovnat ztráty v klíčových ekonomikách EU.
Tradiční pohony mizí ze scény
Poptávka po benzinových a naftových autech se propadá:
- benzín -21,2 %,
- nafta -28,1 %.
Jejich podíl na trhu spadl na 37,8 % z 48,2 % před rokem. Jde o důsledek politických regulací, emisních norem a měnícího se chování zákazníků.