Rakouské státní železnice ÖBB loni nevypustily díky energetické strategii do přírody celkem přibližně 4,2 milionu tun CO2. Tento objem představuje emise až ze 2,1 milionu aut se spalovacími motory. A chtějí jít ještě dál, v palivu pro motorové lokomotivy bude klesat podíl ropy.

Rakouské dráhy to uvedly ve zprávě, ve které poskytují komplexní pohled na výkonnost v oblasti udržitelnosti v roce 2024.

Rostlinný olej a tuky místo nafty

Téměř každý cestující vlaky ÖBB už dnes velmi pravděpodobně sedí ve vozidle s elektrickým pohonem. Protože více než 90 procent veškeré železniční dopravy ÖBB je již poháněno elektřinou. Připomeňme, že Rakousko má na rozdíl od řady evropských států k dispozici velké množství obnovitelných zdrojů energie.

Aby bylo možné pokročit v dekarbonizaci, je podle ÖBB nutné ještě více snížit používání nafty nebo naftu dokonce nahradit.

V budoucnu lze podle úvah jako překlenovací technologii pro tento účel použít paliva HVO (hydrogenovaný rostlinný olej – biopalivo z frakcí rostlinného oleje a také z odpadního tuku a zbytkových frakcí). Přímé emise skleníkových plynů jsou pak na rozdíl od čistě ropných produktů vyloučeny.

Mohlo by vás zajímat

Čeká to i autobusy

Loni v listopadu přestavěla rakouská společnost Postbus AG čtyři čerpací stanice ve východním regionu na palivo HVO-100. Letos tak bude možné podle plánu nahradit přibližně 3,4 milionu litrů nafty, čímž se ušetří přímé emise skleníkových plynů při spalování.

V současné době se zkoumají další oblasti použití HVO-100 v autobusové dopravě ÖBB. Od června 2024 provozuje železniční doprava ÖBB také zkušební provoz s přestavěnými dieselovými vozy řady 5022 na neelektrifikovaných tratích Thermenbahn a Aspangbahn.

V průběhu ročního projektového období bude přibližně 100 000 litrů nafty nahrazeno udržitelně vyráběným palivem HVO.

Proud vyrábí i agrofotovoltaický systém

Od roku 2018 odebírají ÖBB ze 100% z obnovitelných zdrojů energie. Skupina chce do roku 2030 zvýšit svou míru výrobní soběstačnosti na 80 %.

Prvním krokem k dosažení tohoto cíle je první rakouský agrofotovoltaický systém pro trakční proud, který se v současné době staví v Thalsdorfu v Korutanech.

S modulovou plochou přibližně 6 hektarů bude v budoucnu generovat roční výnos přibližně 15 GWh stoprocentně obnovitelné energie – což odpovídá přibližně 3 800 jízdám vlakem Railjet z Vídně do Salcburku.

agrofotovoltaická elektrárna elektřina železnice
Takto se stavěla první agrofotovoltaická elektrárna pro rakouské železnice v Thalsdorfu. Foto: ÖBB

Pastva pro ovce a slepice

Jakou má agrofotovoltaický systém přednost? Trávník pod fotovoltaickými panely slouží jako pastva pro přibližně 6 000 kuřat a 60 ovcí a samotný systém poskytuje zvířatům cenný stín.

„Našimi klimatickými cíli, našimi iniciativami, ale především našimi produkty významně přispíváme k tomu, aby mobilita a ekonomika v Rakousku, ale také v Evropě, byly stále více klimaticky neutrální. My v ÖBB již denně přispíváme k udržitelné mobilitě a logistice v Rakousku a Evropě, která účinně využívá zdroje,“ zdůraznil generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.

„ÖBB hrají nejen rozhodující roli při utváření mobility budoucnosti, ale jsou také průkopníkem v oblasti udržitelnosti a ochrany klimatu. S dalším rozšiřováním nabídky služeb a inovativních projektů významně přispívají k dosažení našich klimatických cílů a k rychlejší a pohodlnější přepravě lidí z bodu A do bodu B,“ doplnil spolkový ministr pro inovace, mobilitu a infrastrukturu Peter Hanke.

Kompletní výkaz nefinančních informací o aktivitách rakouských železnic je na straně 71 Výroční zprávy za rok 2024 ZDE.