INZERCE

Možnosti smart technologií skýtá i nový terminál Zahradní město v Praze. Fotografie těsně před dokončením. Foto: Správa železnic

Otevřeno. Dnes začal fungovat nový pražský přestupní uzel – nádraží Zahradní město. Funguje už i podchod na Žižkov

Od dnešního dne je otevřeno nové vlakové nádraží Praha-Zahradním město na trati Praha – Benešov u Prahy, které umožňuje bezbariérový přestup na tramvajové a autobusové linky MHD a zkrátí cestování z jihovýchodní části Středočeského kraje i v rámci Prahy. Na novém nádraží budou zatím zastavovat osobní vlaky linky S9 a spěšné vlaky linky R49. Od prosince 2021 také rychlíky linky R17. Díky novému nádraží budou vlaky mnohem výhodnější i pro cesty po Praze. Další nově otevřenou stavbou na pražské železnici je prodloužený podchod na Wilsonově nádraží. Ten propojuje centrum metropole se Žižkovem.

„Nádraží Zahradní město je ukázkovým přestupním terminálem, kde se co nejvíce zkrátila přestupní vzdálenost mezi železnicí a MHD. Díky krátkému intervalu vlaků nabídne železnice v kombinaci s návaznou MHD nejrychlejší spojení oblasti Zahradního Města s centrem Prahy – vlakem se odtud dostanete na Hlavní nádraží za pouhých 12 minut. Na společných zastávkách tramvají a autobusů také zavádíme nový standard informačního systému díky panelům s online reálnými odjezdy spojů přímo na nástupištích,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Současně se zprovozněním nového vlakového nádraží jsou v podjezdu přímo pod vlakovými nástupišti zřízeny nové zastávky Nádraží Zahradní město pro tramvaje i autobusy, které slouží k zajištění co nejkratšího přestupu mezi vlakem a MHD.

Zároveň došlo k prodloužení spojů páteřní linky 22, které byly dosud ukončeny v obratišti Radošovická, do nového tramvajového obratiště Zahradní město. Díky tomu jedou ze Zahradního města do centra nově všechny spoje linky 22 ve špičkovém intervalu 4 minuty. Kromě linky 22 se ze Zahradního Města dostanete do oblasti Prahy 3 nebo 10 také linkou 26. Současně s těmito změnami je prodloužena linka 4 o úsek Čechovo náměstí – Kubánské náměstí a noční linka 99 je zkrácena o úsek Zahradní město – Nádraží Hostivař.

Na Nádraží Zahradní město zastavují přímo pod vlakovým nádražím na společných nástupištích s tramvajemi také autobusové linky 101, 138, 175, 177 a 195, které umožní rychlé spojení ve směru Jižní i Severní město, do oblasti Malešic, Vinohrad, Petrovic či Spořilova.

Profil dopravních spojení, které jsou napojeny na nový terminál v pražském Zahradním městě. Foto: Pražská integrovaná doprava

„Například na spořilovské sídliště se odtud dostanou cestující za pouhých 9 minut, na Opatov na Jižním Městě za 19 minut, na Jarov za 16 minut či na Prosek za 29 minut. Nový přestupní terminál dokazuje výhody integrované dopravy, kdy na jednu jízdenku můžete cestovat po Praze jak MHD, tak vlakem. Nové vlakové nádraží dokazuje, že železnice je plnohodnotnou součástí pražské MHD,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Stanice Praha-Zahradní město je součástí modernizace železniční trati mezi Vršovicemi a Hostivaří a navazuje na loňské otevření zastávky Praha-Eden uprostřed Vršovic a modernizaci nádraží Praha-Vršovice, odkud lze díky novému podchodu vystupovat z vlaku přímo ve směru náměstí Bratří Synků a do Nuslí. Modernizace trati umožní v budoucnu také zkrácení intervalů na lince S9, která už dnes jezdí v hlavních časech každých 15 minut. Význam této trati ještě zvýší připravované zavedení nové tangenciální linky S61 z Vršovic do Běchovic cca v roce 2024.

S modernizací tratě Praha-Vršovice – Praha-Hostivař a otevřením nových přístupových cest např. ve stanici Praha-Vršovice směrem do Nuslí k náměstí Bratří Synků nebo na pražském hlavním nádraží směrem na Žižkov a Vinohrady, na náměstí W. Churchilla, vznikly nové možnosti pro rychlé cestování vlakem v Praze a okolí. Například na cestě z Nuslí nebo Vršovic na Žižkov do okolí nám. W. Churchilla trvá jízda vlakem mezi stanicemi Vršovice a hlavní nádraží jen 5 minut a ze stanice Eden na hlavní nádraží 8 minut. Dnes otevřená stanice Zahradní Město pak nabízí cestování do centra Prahy (Nové Město, Žižkov, Vinohrady) za 13 minut. Často se tak jedná o nejrychlejší možnosti cestování v Praze a okolí, především pak ve srovnání s individuální automobilovou dopravou.

Podchod na Žižkov

Další nově otevřenou stavbou na pražské železnici je prodloužený podchod na Wilsonově nádraží. Ten propojuje centrum metropole se Žižkovem. Končí tak nebezpečné přecházení přes koleje, v mnohých případech přes všechna nástupiště.

Stavba trvala zhruba 16 měsíců a stála 219,5 milionu korun.

Na podchod navazuje pěší cesta, která ústí do Seifertovy ulice a je přímo napojená na komerční centrum Churchill Square.

Ministr dopravy Karel Havlíček při otevření podchodu uvedl, že stavba významně usnadní přechod obyvatelům Žižkova a Vinohrad.

„Před osmi lety spočítala skupinka vysokoškoláků, že za jednu pracovní směnu přeběhne přes koleje asi 1 200 lidí. Teď už lidé nebudou mít důvod takhle nebepzečně hazardovat,“ prohlásil ministr.

Prahou vlakem

Podobně velmi rychlé spojení vlakem lze využít mezi dalšími městskými částmi nebo do centra Prahy, a to nejen na lince S9 Benešov u Prahy – Praha, ale i na dalších linkách S v Praze a okolí. Uvádíme některé další příklady:

S9 Horní Měcholupy – hlavní nádraží – 20 minut (spojení městských částí (Sídliště) Petrovice a Horní Měcholupy s centrem)
S9 Horní Měcholupy – Eden (Vršovice) – 12 minut
S9 Stránčice – Eden (Vršovice) – 28 minut
S9 Říčany – Eden (Vršovice) – 21 minut
S6 Řeporyje – Smíchov – 11 minut
S6 Rudná u Prahy – Smíchov – 20 minut
S1 Libeň – Masarykovo n. (centrum) – 6 minut
S1 Běchovice – Masarykovo n. (centrum) – 16 minut
S1 Úvaly – Masarykovo n. (centrum) – 25 minut
S8 Vršovice – Kačerov – 4 minuty
S8 Vršovice – Modřany – 14 minut
a mnoho dalších možností.

Přesné časy jízdy u dalších tras a linek lze vyhledat například zde.

Vlakem bezbariérově

Správa železnic pokračuje v zajišťování bezbariérové přístupnosti vlakových stanic a zastávek. Jen v letošním roce realizuje či již dokončila stavební akce na téměř třech desítkách nádraží po celé republice, která budou nově přístupná i osobám se sníženou schopností pohybu. Dalšími projekty v této oblasti budou spuštění interaktivní mapy bezbariérové přístupnosti a nákup nových zdvihacích plošin pro vybraná nádraží.

V průběhu letošního roku získali bezbariérový přístup na nástupiště a do výpravní budovy cestující ve stanicích Křižanov a Lhotka nad Bečvou. Osoby se zdravotním postižením se bez omezení dostanou také na nová nástupiště ve zmodernizovaných stanicích Praha-Vršovice, Řetenice a Pačejov, stejně tak i na nově otevřených zastávkách Praha-Eden a Jeníkov-Oldřichov. Po rekonstrukcích a opravách jsou navíc přístupné pro všechny výpravní budovy v Horažďovicích, Hustopečích u Brna a Strakonicích, na rychlíkové zastávce Litoměřice město to platí i pro přilehlé nástupiště pro vlaky ve směru na Ústí nad Labem.

Zcela bezbariérová budou po dokončení prací také nádraží v Praze-Zahradním Městě (ode dneška v provozu), Duchcově, Chotějovicích a Želénkách. Lidé používající vozík a další osoby s omezenou schopností pohybu se od září dostanou pohodlně na zrenovovaná nástupiště v Babicích u Šternberka, Mladějovicích, Újezdu u Uničova, Uničově zastávce a Šluknově. Tento výčet doplní ještě přesunutá zastávka Praha-Velká Chuchle.

V rámci probíhajících investičních akcí Správy železnic budou bezbariérově přístupné také stanice Praha-Horní Počernice, Praha-Radotín a Roztoky u Prahy. V pražských Vysočanech se do konce roku zpřístupní bez omezení nástupiště číslo 1. Nezbytné stavební úpravy budov a nástupišť budou součástí dalších rekonstrukcí, které Správa železnic hodlá zahájit do konce letošního roku v Bystřici pod Hostýnem, Vsetíně a Kladně.    

Tomáš Rovný