INZERCE

Křižovatka na vodním kanálu v Německu. Foto: Vodní koridor D-O-L

Ostravský primátor vítá plán koalice Spolu na zastavení příprav vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe

Ostravský primátor Tomáš Macura vítá záměr ukončení příprav vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, který je součástí koaličního programu Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se Starosty a nezávislými (PirSTAN). Město proti budování kanálu dlouhodobě vystupuje a už v minulosti žádalo zastavení příprav výstavby tohoto vodního díla. Primátor dnes řekl, že zrušení celého projektu by mělo především pozitivní ekologické dopady.

Ostrava dlouhodobě poukazuje na to, že stavba by měla obrovské důsledky na ekosystém a životní prostředí v okolí řeky Odry, která protéká krajským městem, a zároveň by negativně ovlivnila urbanismus města, v němž by kanál vytvořil další bariéru.

Zastupitelé už před rokem jednomyslně odhlasovali nesouhlasné stanovisko. Koaliční uskupení ve svém programu uvedla, že zastaví práce na kanálu a zruší jeho územní rezervy v dotčených obcích.

„Vedení města Ostravy se dlouhodobě angažuje proti přípravě kanálu Dunaj-Odra-Labe, a to včetně jeho Oderské větve v navrhovaném pojetí, proto by ukončení tohoto projektu jednoznačně ocenilo. Ostatně nepamatuji, že by některé zásadní usnesení zastupitelstva města bylo přijato tak jednomyslně, napříč politickými stranami, jako v tomto případě. Samozřejmě bychom přivítali i zrušení územní rezervy pro toto vodní dílo, která v tuto chvíli blokuje desítky hektarů území,“ uvedl Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO), který celý projekt považuje za megalomanský.

Zastavení přípravy by podle něj pro město znamenalo především odstranění hrozby nevratného poškození vzácného ekosystému řeky Odry a jejích meandrů a možnosti ohrožení strategického rezervoáru pitné vody v Nové Vsi.

„Sekundárně nám pak zrušení územní rezervy pro kanál dává možnost využití lokality pro jiné účely blízké přírodě, například pro volnočasové aktivity. Z národohospodářského hlediska pak bude efektem významná úspora veřejných prostředků, a to již ve fázi projekční přípravy projektu,“ míní primátor.

V krajském zastupitelstvu byli největšími odpůrci kanálu hlavně opoziční Piráti, vedení kraje (ANO, ODS, KDU-ČSL a ČSSD) se proti stavbě ani v minulosti nevymezovalo tak striktně jako město. Moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (ANO) už v pondělí uvedl, že výstavba kanálu nebyla pro kraj klíčová, a tak proti jejímu zrušení vystupovat nebude.

„Moravskoslezský kraj plánované propojení Baltu do Bohumína a využívání mezinárodní lodní dopravy vítal jako projekt, který by mohl posílit ekonomiku kraje a nabídnout mu nové možnosti. Nutno ovšem zdůraznit, že mnohem zásadnější než splavnění Odry je pro náš region a jeho rozvoj modernizace železniční dopravy a výstavba vysokorychlostních tratí,“ uvedl hejtman.

(čtk)