INZERCE

Mezi první výrobce autobusů s vodíkovým pohonem patří polský Solaris. Foto: Solaris

Ostrava, Havířov, Ústí. Sever soutěží o první autobus na vodík

Ostrava a Ústí nad Labem. Dvě průmyslová města, která při vší úctě nepřitahují zájem turistů ani nelákají nové obyvatele k přestěhování. Nejpozději za dva roky však mohou získat atrakci, kterou ocení hlavně fanoušci moderních a ekologických technologií. Ostrava a Ústí totiž jako první česká města chtějí pořídit autobusy s pohonem na vodík, následovat je pravděpodobně bude Havířov.

Dopravní podnik Ostrava již získal od správců evropských fondů dvě dotace, které poslouží k financování stavby vodíkové plnicí stanice a nákupu pěti autobusů s pohonem na vodík. V součtu se jedná o investici za zhruba sto milionů korun. Dopravní podnik města Ústí nad Labem své plány poodhalil ve firemním časopisu z konce loňského roku. Během let 2022 a 2023 chce s využitím evropských fondů pořídit nejméně pět autobusů s vodíkovým pohonem. Před tím s využitím evropské dotace postaví plnicí stanici v areálu Spolchemie, která bude potřebný vodík vyrábět.

Brzy se k nim může přidat Havířov. Jak v pátek uvedla agentura ČTK, Moravskoslezský kraj chystá vyhlášení tendru na dopravce, který od roku 2023 zajistí v Havířově a jeho okolí veřejnou dopravu s vozidly poháněnými vodíkem. Kraj vyzval dopravce, kteří by se chtěli účastnit výběrového řízení, aby svůj zájem písemně projevili během předběžné tržní konzultace. „Budou na to mít prostor do konce března, bližší informace najdou na krajském webu,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka.

Na rozdíl od vlažného zájmu o osobní auta na vodík poptávka po autobusech s tímto ekologickým pohonem rychle roste. Na konci loňského roku jich byly v evropských městech v provozu více než dvě stovky, za jediný rok došlo k nárůstu jejich počtu na dvojnásobek. Největším provozovatelem ve střední Evropě je prozatím Regionalverkehr Köln, který v tuto chvíli má již 37 autobusů na vodík. Dalších čtrnáct pořídí do konce letošního roku. Vodíkové autobusy lze v běžném provozu potkat také v Hamburku, Frankfurtu či Wuppertalu.

Česká republika v tomto ohledu začala nadějně, avšak na první dílčí úspěch nenavázala a příležitost promarnila. Ve středočeských Neratovicích byl totiž před deseti lety ve zkušebním provozu první vodíkový autobus. Projekt známý pod zkratkou TriHyBus vznikl ve spolupráci výzkumného ústavu ÚJV Řež a plzeňského výrobce trolejbusů Škoda Electric. Unikátní autobus byl po několika letech z linkového provozu stažen. Dnes slouží už jen jako atrakce v areálu ÚJV v Řeži u Prahy.

David Tramba