Trend zvyšování ceníkových cen osobních vozů v Česku je postupně na ústupu spolu s tím, jak odeznívají překážky v dodavatelských řetězcích. Ukazuje to nejnovější vydání cenového indexu společnosti EY, které sledovalo vývoj od ledna do července letošního roku. Na trhu s novými vozidly ceny tak aktuálně stagnují a zároveň roste nabídka akčních modelů. Zlevnění může souviset v řadě případů s životním cyklem, kdy nových generací na trh mnoho nepřibylo a pokud změna přišla, jedná se v drtivé většině o facelift,“ přiblížil pro Ekonomický deník odborník společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap. Dodal, že s cenami může v delším časovém horizontu výrazně zamíchat i připravovaná norma EURO 7.

Při zohlednění vývoje inflace, která se v první polovině roku pohybovala z větší části ve dvouciferných číslech, lze v porovnání s předchozím obdobím pozorovat snížení reálných cen. Ty, jak ukazuje analýza EY, poklesly o procento. Vývoj reálných cen automobilů se tak ubírá jiným směrem, než je tomu v případě řady jiných produktů. A to přesto, že výrobci a jejich dodavatelé čelí rostoucím cenám vstupů včetně materiálů, práce a energií.

Oproti letošnímu lednu ceny automobilů vzrostly nominálně průměrně pouze o 0,6 %, což v absolutních číslech představuje 4 496 korun. Obecně největší nárůst lze pozorovat u plug-in hybridních vozů, kde šlo v průměru o 3,4 %, tedy 48 160 Kč. U vozů s pohonem na LPG je pak patrný nárůst cen o 2 %, což v rámci zkoumaného vzorku odpovídá 8 246 Kč. Méně znatelného růstu cen se dočkaly vozy s naftovým pohonem. Tam zdražení dosáhlo 0,8 % (7 929 Kč). Zatímco ceny automobilů u benzinových variant stagnovaly, u vozů s hybridním pohonem došlo k poklesu o 1,3 %, tedy 10 783 Kč. Vozidla s čistě elektrickým pohonem poté zaznamenala pokles průměrných cen dokonce o 2,6 % (27 884 Kč).

„Oproti období od července 2022 do ledna 2023, kdy bylo pozorováno výraznější zvyšování cen osobních automobilů, v aktuálním sledovaném období růst cen zpomalil. Komplexní analýza ceníkových cen prokázala, že dynamické a výrazné zdražování se přeměnilo v mírnější trend. K tomuto vývoji automobilový průmysl dospívá především díky postupnému odstraňování překážek v dodavatelském řetězci, které byly způsobeny mimo jiné válečným konfliktem na Ukrajině,“ uvedl Knap.

Mohlo by vás zajímat

Některé značky zdražily, další sází na akční modely

V případě modelů některých značek, konkrétně studie zmiňuje Kiu, došlo ve sledovaném období k plošnému mírnému zdražení. U jiných pak záviselo spíše na typu pohonu. Aktuálně se zároveň rozšiřuje nabídka slevových akcí a akčních modelů značek jako je Škoda, Peugeot, Toyota, Nissan či Ford.

Například značka Škoda přišla s několika zajímavými nabídkami, zejména akčním stupněm výbavy Fresh pro modely Scala, Kamiq a Karoq. Značka Nissan pak nabízí v akci model Qashqai v hybridní variantě k 90letému jubileu značky. U značky Volkswagen lze zase pozorovat výrazný nárůst pouze u modelu Tiguan, což je dáno podle společnosti EY návratem vrcholných motorizací v benzinovém i naftovém provedení.

„V posledních měsících jsme zároveň svědky přílivu nových čistě elektrických automobilů na český trh, a to napříč téměř všemi segmenty. Rostoucí konkurence má přímý vliv na snižující se ceny základních výbav u nás nabízených elektromobilů. Příkladem může být uvedení vozu MG 4 s cenovkou v základní výbavě pod 780 tisíc korun a též představení faceliftovaného VW ID.3, jehož základní cena klesla pod milion korun,“ dodal Knap.

U mini vozů došlo k obecnému růstu cen o 2,8 %. Nejvyšší výbavy zdražily méně, o 2,2 %, naopak ty základní podražily o 3,7 %. Jde tak o vůbec nejvyšší zdražení napříč kategoriemi. V případě malých vozů došlo jen k mírnému růstu ceny základních výbav o zhruba deset tisíc korun (0,4 %). Ještě mírnější nárůst byl zaznamenán u nejvyšších výbav (0,1 %). Jako příklad mírného zdražení uvádí společnost EY model Toyota Yaris nebo Sandero od značky Dacia. Citroën C3 naopak zlevnil.

Nabíjení elektromobilu. Ilustrační snímek. Foto: Canva

Tržní podíl segmentu mini a malých vozidel je pak podobný tomu, který měly tyto kategorie v loňském roce. Aktuální zlevnění tak podle Knapa může souviset spíše s životním cyklem většiny zástupců těchto tříd, kdy nových generací na trh mnoho nepřibylo a pokud změna přišla, jedná se v drtivé většině o facelift. „Jsou to ve většině případů právě úvodní roky výroby, kdy je cena vyšší a se stářím generace poměrově klesá. A zatím ještě není vůbec jasná finální podoba normy Euro 7, proto zatím zásadní produktové ani cenové kroky výrobci nedělají v návaznosti na ni,“ řekl Knap Ekonomickému deníku (ED).

Nicméně ED potvrdil, podobně jako dříve další odborníci, že v dlouhodobém měřítku tato připravovaná norma dopad na cenu mít bude a může být i zásadní. „Podle všech faktorů povede k ukončování modelových řad u kterých výrobci nebudou schopni zajistit rozumnou ziskovost, typicky u mini a malých vozidel. To, že na trh nebudou uvedeny nové generace může pak jednotlivé značky vést k tomu, že současné generace homologované „před Euro 7″ budou zdražovat v návaznosti na zvýšenou poptávku v souvislosti s avizovaným koncem produkce,“ upřesnil.

Dopady by mohly být v důsledku normy ale ještě větší. Jak nedávno pro ED uvedl také výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl, pokud by Euro 7 byla přijatá v současné podobě, tak „kromě zdražení vozidel a předčasného konce menších kategorií má silný potenciál se negativně promítnout i do cen veškerého zboží a přepravy osob“.

U automobilů nižší střední třídy ceny podle studie narostly u základních výbav (0,3 %) a poklesly u těch nejvyšších (0,6 %). Největší pokles cen zaznamenaly vozy s plug-in hybridním pohonem v základní výbavě. Naopak největší nárůst pak vozy s hybridním pohonem v základních i nejvyšších výbavách. Při pohledu na změny cen konkrétních modelů stojí za zmínku například hybrid Toyota Corolla, u níž došlo ke zdražení o přibližně dvacet tisíc korun. Významný nárůst zaznamenal také Seat Leon. Ke zlevnění naopak došlo u modelu Ford Focus a u Peugeotu 308 s plug-in hybridním provedením.

Dobíjení elektromobilu. Foto: Wikimedia Commons

V kategorii střední třídy pak podražily jen základní výbavy (1,3 %), což bylo podpořeno navýšením cen u benzinových variant. Primárně k tomu přispělo zdražení základní motorizace u modelu Volkswagen Passat kombi. Zákazníci si připlatí i za základní výbavy kategorie ve vyšší střední třídě, a to v průměru o 1,1 %. Ceny nejvyšších výbav ale klesly (6,9 %), což souvisí s příchodem nové generace BMW řady 5 dostupné zatím pouze v základních motorizacích. Nejvíce zdražily vozy v základní výbavě s naftovým pohonem (3,7 %).

V kategorii SUV & Crossover došlo k nárůstu cen základních výbav průměrně o 1,9 % (14 836 korun). Ceny těch nejvyšších narostly pouze o 1,3 %, což lze opět připisovat akčním nabídkám. „U prémiových značek BMW a Mercedes-Benz jsme ale byli svědky příchodu faceliftovaných verzí jejich modelů kategorie SUV-E, tedy BMW X5 a Mercedes-Benz GLE, kde v obou případech došlo k výraznějšímu navýšení základních cen,“ konstatuje studie. V kategorii MPV, víceúčelových osobních vozidel, zlevnily základní výbavy v průměru o 1,3 %, mírnější pokles pak lze sledovat i u těch nejvyšších (0,2 %). Nejvíce v této kategorii zlevnila vozidla se základní výbavou v naftovém provedení. Nejvýraznější pokles ceny byl zaznamenán u modelu Citroën Berlingo, což je opět způsobeno akčním ceníkem.

Srovnání vozů nejnižších výbav

Z hlediska růstu cen byla největší změna zaznamenána u vozidel s pohonem na LPG (3,3 %). Podobný vývoj nastal i u plug-in hybridních vozidel, jejichž ceny se zvýšily o tři procenta. Zde mělo největší vliv zmíněné zdražení faceliftovaných modelů BMW X5 a Mercedes-Benz GLE.

Velmi mírný nárůst cen se realizoval i u benzinových a naftových vozidel (0,8 %). U obou pohonů za zdražením stál také model Mercedes-Benz GLE. Procentní změny jsou v tomto případě ale znatelně mírnější oproti předchozímu období, kdy u benzinových aut činilo zvýšení cen 6,9 % a za naftová vozidla si zákazníci připlatili až o 11,3 % více.

Snížení cen se naopak projevilo u hybridních (4,9 %) a čistě elektrických vozidel (5,8 %). Z hybridních vozidel se výrazně posunul směrem dolů například Ford Kuga, když u jeho základní výbavy klesla cena o osmdesát tisíce korun. U elektromobilů pak stojí za zmínku modely Peugeot 2008 a Peugeot 208, u kterých došlo ke zlevnění o 95 a 70 tisíc Kč. Ve všech případech jde o pokles v důsledku akčního ceníku. Vozidla s pohonem na CNG nezaznamenala žádné zásadní zdražení.

Nabíjení elektroauta. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Zajímavý vývoj v letošním roce panuje i v rámci registrací osobních vozidel, kdy narozdíl od minulého období jejich počet narostl. „Konkrétně, v druhé polovině roku 2022 celkový počet registrací nových osobních automobilů klesl na celkem 93 171, za celý rok loňský rok to bylo pouhých 192 087, což je nejnižší hodnota za posledních osm let. Letos se celkový počet registrací nových osobních vozů vyšplhal za první polovinu roku na 115 548, což naznačuje návrat k předchozím trendům. Při pohledu na vývoj z předchozích let se tak počtem registrací ČR dostává téměř na předcovidovou úroveň,“ zhodnotil vývoj manažer v automotive týmu EY Česká republika Jindřich Kalivoda.

Monika Ginterová