Rakouská skupina ÖBB Rail Cargo Group (RCG) po kolejích každoročně přepraví asi dvanáct procent z celkového odpadu v zemi. Přepočítáno na kamiony, ušetří tak zhruba 460 tisíc jízd kamionů a s tím souvisejících osmdesát tisíc tun oxidu uhličitého. Podle firmy je potenciál mnohem větší. Upozorňuje však také na to, že definici odpadu je ještě třeba vyjasnit. Současná národní podoba se totiž liší od evropských předpisů.
Rakušané novelizují zákon o nakládání s odpadem, který zavádí postupné snižování povinné vzdálenosti pro jeho přepravu. Od roku 2023 to má být tři sta kilometrů, o rok později dvě stě kilometrů a od roku 2025 jen sto kilometrů. Dalším krokem je vytvoření platformy pro přepravu odpadu. Ta má přehledně zprostředkovat veškeré nabídky dostupných možností dopravy odpadu prostřednictvím železnice.
Odpad vhodný pro přepravu vlakem
Celkové množství odpadu vyprodukovaného v Rakousku se v roce 2018 pohybovalo okolo 66 milionů tun. Vyplývá to ze Zprávy o nakládání s odpady v Rakousku, vydané spolkovým ministerstvem pro ochranu klimatu, životního prostředí, energie, mobility, inovací a technologií. Mnoho druhů odpadu, jako je domácí odpad či popel a struska, je díky své hmotnosti nebo vlastnostem zvláště vhodných pro nákladní železniční dopravu.
Díky inovativním kontejnerovým řešením jsou rakouské železniční nákladní společnosti schopny přepravovat i malá množství odpadu snadno, efektivně a s ohledem na produkci oxidu uhličitého také neutrálně. Specifikace uvedené v návrhu zákona o odpadech tak významně přispívají k dosažení cílů v oblasti klimatu a k dekarbonizaci v odvětví dopravy.
Udržitelné nakládání s odpady
Svou vizi a rozsáhlé služby v oblasti udržitelného a klimaticky šetrného nakládání s odpady a logistiky nyní na akci „Österreichischen Gemeindetag 2021“ na výstavišti v Tullnu představila skupina RCG.
Společnost nabízí zákaznická řešení pro přepravu odpadu na míru, a to od klasických nákladních vozů až po inovativní kontejnerová řešení. Aby bylo možné spojit výhody ekologické železnice s výhodami flexibilní silniční nákladní dopravy, využívá RCG mimo jiné takzvaný systém Mobiler. Jde o hydraulické zvedací zařízení pro rychlou a nekomplikovanou manipulaci se speciálními kontejnery.
Jelikož k tomu není zapotřebí ani jeřáb, ani vlečka, je tento systém zvláště vhodný pro rozvoj průmyslových center bez přímého železničního spojení. S aktuálně tisíci kontejnery se RCG podařilo ekologicky přepravit milion tun různého zboží.
Vyjasnění definice odpadu
Podle dopravce je však ještě třeba více vyjasnit definici odpadu. Ta se totiž na národní úrovni liší od stávajících právních předpisů Evropské unie. Konkrétně jde o otázku recyklace odpadních materiálů pro případné další použití jakožto druhotných surovin.
Pokud by se vnitrostátní podmínky podařilo sjednotit s těmi evropskými, podle RCG by mohl proces recyklace vést až ke konci odpadu, což by zároveň mohlo pomoci ke skutečnému oběhovému hospodářství.
Aby se zajistil uhlíkově neutrální dodavatelský a likvidační řetězec pro komerční a průmyslové parky, RCG rovněž navrhuje, aby se v budoucnu stalo železniční spojení předpokladem pro schválení nových obchodních a průmyslových parků.
Tomáš Rovný