Významný železniční nákladní dopravce v Česku, společnost Orlen Unipetrol Doprava investuje do jednotného evropského vlakového zabezpečovače (ETCS). Celkově ho bude provozovat na devatenácti vozidlech. Tímto krokem zvyšuje bezpečnost, efektivitu a interoperabilitu svého vozového parku jak na domácích, tak i na zahraničních tratích. A dále také posiluje spolupráci a synergii mezi železničními přepravními společnostmi skupiny Orlen v Polsku a České republice. Projekt je spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury a Operačním programem Doprava ministerstva dopravy.
Systémem ETCS, který představuje celoevropský zabezpečovací systém pro zajištění jednotné evropské železnice a vyšší bezpečnosti provozu na ní, bude podle společnosti vybaveno celkem devatenáct kolejových vozidel. „Mezi nimi jsou čtyři lokomotivy řady 753.6 (Bizon), osm lokomotiv řady 753.7 (Brejlovec) a sedm lokomotiv řady 383 (Vectron),“ uvedl jednatel společnosti ORLEN Unipetrol Doprava Jaroslav Dvořák. A upřesnil, že investice do zabezpečovače činí téměř 200 milionů korun. „Zhruba polovina z této částky je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury a Operačního programu Doprava ministerstva dopravy,“ doplnil.
Investicí do moderního jednotného evropského vlakového zabezpečovače naplňuje společnost Orlen Unipetrol Doprava nejen evropské a národní regulace a normy, ale také svoji vlastní bezpečnostní strategii. ETCS zvyšuje bezpečnost železniční dopravy a současně nahrazuje množství různých, nespolupracujících a často zastaralých národních vlakových zabezpečovacích systémů v jednotlivých zemích. Nákladní železniční dopravce Orlen Unipetrol Doprava podle výroční zprávy Správy železnic obstaral v loňském roce necelá čtyři procenta výkonu nákladní železniční dopravy.
Nutnost mít železniční vozy vybavené zabezpečovacím systémem si uvědomuje i vláda. V chystaném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok vyhradila přes jednu miliardu korun pro železniční dopravce na podporu zavádění systému ETCS. Další dotace na zabezpečovací systém mohou dopravci získat z evropských fondů.
V lednu letošního roku uvedl šéf Českých drah Michal Krapinec, že v souvislosti se zavedením zabezpečovacího systému očekávají investice ve výši asi deset miliard korun. Mimo to musí dopravci na provoz pod zabezpečovacím systémem vyškolit strojvedoucí.
Zatím je ETCS podle loňských dat na zhruba 700 kilometrech železnic asi z 9000 kilometrů tratí v Česku. Do roku 2030 by podle plánů státu měl být už na 4800 kilometrech.
(mig)