Rozbitý spotřebič nemá končit automaticky vyřazený a ve sběrném dvoře. Výrobci mají jasně informovat, zda a jak se dá věc opravit. Záruka by se mohla v případě opravy prodloužit až na tři roky. Má být také konec s klamáním o dopadech výrobků na životní prostředí. Příslušnou novelu zákona o ochraně spotřebitele zítra projedná vláda.

Novela do českého právního řádu zavádí evropská pravidla, která reagují na rostoucí zájem spotřebitelů o udržitelnost a zároveň omezují greenwashing, takzvané lakování na zeleno, a klamavá environmentální tvrzení.

Rozšíření seznamu nekalých praktik

Kontroly Evropské unie podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Davida Hluštíka ukázaly, že více než polovina informací o ekologických vlastnostech výrobků byla nejasná či nepodložená. Nově podle něj budou povolená jen tvrzení, která spotřebitele neklamou. Dodal, že není možné uvádět lepší výsledky, pokud jde jen o povinný standard. Konkrétně třeba informovat o tom, že výrobek „neobsahuje látku“, jejíž použití je zakázané už ze zákona.

Graf
Kdy se začínají objevovat první vady u výrobků. Zdroj: Důvodová zpráva materiálu Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele a zákon č. 89/2012 Sb.

„Seznam nekalých praktik se rozšiřuje o 12 nových – například nabízení výrobků se záměrně sníženou živostností, nepravdivé tvrzení o nutnosti originálních dílů nebo zavádějící informace o recyklovatelnosti,“ doplnil Hluštík.

Spotřebitelé mají být zároveň jasně informováni o tom, zda je výrobky možné opravit. Účinnost má nabíhat postupně v příštím roce. Otázkou ale je, zda vůbec stihne novelu zákona současná Poslanecká sněmovna projednat před podzimními parlamentními volbami.

Milionová pokuta

Tomu, kdo nová pravidla poruší, má podle ministerstva průmyslu a obchodu hrozit pokuta až pět milionů korun. Novela zákona o ochraně spotřebitele prošla také připomínkovým řízením. V něm například Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky předložila pochybnosti o skutečné efektivitě opatření, zejména s ohledem na jejich ekonomickou náročnost a omezený praktický přínos.

„Nově vyplývající povinnosti, zejména v oblasti poskytování informací, nepředstavují z hlediska ochrany životního prostředí ani spotřebitele zásadní přínos. Naopak existuje reálné riziko, že povedou ke zvýšené administrativní zátěži podnikatelských subjektů, které budou nuceny vynaložit dodatečné prostředky na zajištění souladu s novou právní úpravou,“ uvedla konfederace.

Mohlo by vás zajímat

Hrozí navyšování cen

Podle konfederace se dá předpokládat, že se spolu s navýšením nákladů zvednou také koncové ceny, což negativně dopadne na spotřebitele. „Těm navíc hrozí informační přetížení bez odpovídajícího praktického užitku,“ tvrdí konfederace. Zvýšené nároky se dají podle ní očekávat i u dozorových orgánů, jejichž kapacitní možnosti nejsou úměrně posilovány. „Navrhovanou právní úpravu tedy považujeme za nadbytečnou a pro spotřebitele nevýhodnou,“ uzavírá.

Podle ředitele Evropského spotřebitelského centra Česko Ondřeje Tichoty novela reflektuje vývoj evropské legislativy. Změny se podle něj promítnou jak do smluvních vztahů, tak do řešení sporů. Jak to bude konkrétně vypadat, ale podle něj ukáže praxe.

Evropské spotřebitelské centrum řeší přeshraniční spory. Pro Čechy je tak často podle Tichoty podstatná právní úprava ostatních států, kde sídlí prodejce zboží nebo poskytovatel služeb, se kterým uzavřeli smlouvu a s nímž mají spor.

„Úpravy se mohou v některých důležitých detailech lišit. Například dosud mají 30denní lhůtu na vyřízení reklamace pouze dvě země, a to Česko a Slovensko. V ostatních státech vždy platila přiměřená lhůta na vyřízení reklamace,“ doplnil Tichota.

Záležet bude na vymáhání pravidel

Spotřebitele čekají i další novinky. Podle předsedy spotřebitelského sdružení SOS asociace Ondřeje Zelenky se v Česku připravuje hned několik významných novel zákonů, které ochranu spotřebitele v zásadně ovlivní.

Vedle změn zákona o ochraně spotřebitele se jedná zejména o transpozici dvou nových evropských směrnic – směrnice (EU) 2023/2673 o smlouvách o finančních službách uzavíraných na dálku (DMFS) a směrnice (EU) 2023/2225 o spotřebitelském úvěru (CCD2). Návrh novely zákona k DMFS modernizuje pravidla pro sjednávání finančních služeb v online prostředí a přináší povinnosti, které mají spotřebitelům usnadnit kvalifikované rozhodování. Návrh k transpozici CCD2 pak zpřísňuje pravidla pro poskytování spotřebitelských úvěrů.

„Naše sdružení vnímá obě novely jako důležitý krok k férovějšímu, bezpečnějšímu a transparentnějšímu trhu. Posilují informovanost spotřebitelů, chrání je před manipulativními praktikami a snižují riziko předlužení,“ sdělil Zelenka. Skutečný přínos ale bude podle něj záviset na důsledném vymáhání pravidel a na tom, zda poskytovatelé přijmou novou úpravu jako standard dobré praxe, nikoliv jen jako formální povinnost.