Rekordní nebo nedostatečný? Na tom se ohledně plánovaného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok, který počítá se sumou 160,3 miliardy korun, opoziční a koaliční poslanci neshodnou. Zatímco podle ministerstva dopravy a ministra Martina Kupky (ODS) jde o proinvestiční rozpočet, podle opozičních politiků je nedostatečný a zcela ignoruje reálné potřeby tohoto sektoru.
Výši rozpočtu SFDI schválil koncem září výbor fondu, částka je o deset miliard vyšší než v letošním roce, přesto je suma podle poslance a člena sněmovního hospodářského výboru a podvýboru pro dopravu Marka Nováka (ANO) nedostatečná. Novák zmínil, že podle odborníků by měl rozpočet dosahovat minimálně 170 miliard korun, aby bylo možné udržet rozvoj a výstavbu infrastruktury na úrovni, kterou odstartovala předchozí vláda. S tím souhlasí i poslanec, místopředseda sněmovního hospodářského výboru a člen podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO), také on zmiňuje částku 170 miliard korun.
Navrhovaných 160,3 miliardy korun vnímá podle svých slov jako nezbytně nutné minimum pro zachování růstu investic a tempa výstavby, které také podle něj nastartovala předešlá vláda. „Vzhledem k tomu, jak současná vláda špatně celkově hospodaří, zřejmě nemohl ministr dopravy Kupka získat víc,“ uvedl Kolovratník.
Jak uvedlo ministerstvo dopravy již dříve, rozpočet je navrhovaný jako proinvestiční, kdy investiční výdaje dosahují částky 110,4 miliardy korun a neinvestiční 49,9 miliardy korun. „Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, pokračovat s výstavbou evropského zabezpečovacího zařízení na železnici a zahájit další strategické stavby. Pokračovat může například dostavba D35, která je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí u nás, na konci letošního roku bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů této důležité paralelní spojnice Čech s Moravou,“ uvedl k rozpočtu v září ministr dopravy Martin Kupka.
Mohlo by vás zajímat
Podstatnou částí rozpočtu SFDI je zapojení evropských financí a jeho návrh počítá také s možností dalšího využití dluhového financování dopravní infrastruktury ze zdrojů Evropské investiční banky (EIB), a to nad rámec současných půjček, které se v současnosti řeší prostřednictvím ministerstva financí. První úvěrová smlouva na 30,675 miliardy korun byla uzavřena v roce 2023, druhá na 18 miliard korun v roce 2024. K dočerpání úvěru z letošního roku by mělo dojít v roce 2025.
Podle Marka Nováka je ale opětovné použití takzvané pře-půjčky mezi SFDI a ministerstvem financí naprosto nepřijatelné. „Tento trik uměle maskuje skutečnou výši deficitu a představuje nezodpovědnou hru s veřejnými financemi. Za tento mechanismus byla kritizována například i ze strany Národní rozpočtové rady nebo EU,“ upozornil Novák. Z pohledu dluhového financování považuje za klíčové ne, o jakou formu se jedná, ale to, zda je nejvýhodnější z pohledu státu. Co se týče možnosti dluhopisů o kterých se návrh rozpočtu SFDI zmiňuje, ty by mohly být podle něj za určitých podmínek akceptovatelné.
Martin Kolovratník poznamenal, že obecně souhlasí s dluhopisovým financováním, pokud je úrok lepší, než když jde o státní dluhopis. „Za chybu a podvod však považujeme úvěr na ose SFDI – ministerstvo financí,“ také on uvádí, že jde o zkreslování státního rozpočtu.
Jak už Ekonomický deník informoval, rozpočet SFDI pro příští rok nepočítá se čtyřmi miliardami korun určenými na financování silnic II. a III. třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů. Ve výhledech se pracuje s dosud neschválenou změnou zákona o rozpočtovém určení daní. Norma je v současnosti po prvním čtení v Poslanecké sněmovně.
Materiál ale zároveň zvažuje i možnost, že se budou muset miliardy pro kraje do rozpočtu ještě doplnit, stejně jako dalších 8,1 miliardy korun pro nově zahajované akce Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) a Správy železnic. Celkem 12,1 miliardy korun má být zajištěno „finančními operacemi“ prostřednictvím ministerstva financí v průběhu roku 2025 dle aktuální potřeby.
„Co se stane, pokud tento zákon neprojde nebo se nestihne schválit včas? Kraje zůstanou bez financí, zatímco vláda se bude vymlouvat na legislativní proces. Krajská zastupitelstva potřebují mít jistotu ohledně financování teď, ne někdy v budoucnu. To, co vláda předvádí, je krajně nezodpovědný přístup k jejich potřebám. Ať už je zákon schválen, nebo ne, je povinností vlády zajistit financování těchto projektů hned, ne čekat na nejistý výsledek,“ myslí si Marek Novák. Jako riskantní a nezodpovědné vůči krajům to považuje i Martin Kolovratník. „Vláda se zde vůči krajům chová nezodpovědně,“ zmínil.
Poslanec a předseda sněmovního hospodářského výboru Ivan Adamec ale upozornil na to, že buď dojde ke schválení zákona o rozpočtovém určení daní, anebo se finance pro kraje dořeší v rámci rozpočtu SFDI. Chystaný rozpočet SFDI je podle Adamce rekordní a kvůli nedávným povodním se podle něj počítá také se změnou rozpočtu České republiky v letošním i příštím roce. „Velká část peněz půjde zase na SFDI, protože se to bude týkat infrastruktury,“ sdělil Ekonomickému deníku.
K plánovanému rozpočtu SFDI se vyjádřila také Hospodářská komora. Podle ředitelky odboru legislativy, práva a analýz Lenky Janákové mají obecně investice do dopravní infrastruktury pro českou ekonomiku významný prorůstový potenciál. „Nedostatečná dopravní infrastruktura je dlouhodobým problémem, který neumožňuje ekonomice plně využít výhodnou geografickou polohu České republiky. Z toho důvodu je naprosto zásadní pro klíčové a strategické investice do dopravy zajistit ze strany státu odpovídající finanční prostředky a kvalitní investorské prostředí,“ uvedla.
Plánovaný rozpočet SFDI kromě evropských financí, možnosti dalšího zadlužování či dluhopisů počítá při financování plánované dopravní infrastruktury také s větším zapojením PPP projektů.
Tereza Čapková