Koncept karty Opencard je nevýhodný a zastaralý a nahradí ho multikanálová distribuce předplatných kupónů, říká Praha. Co takový krok bude znamenat pro pražany a co jim přinese?
Lesk a bída Opencard
Zatímco vedení Prahy pokračuje ve vyjednávání o budoucnosti Opencard a provozovatel karty, společnost eMoney Services čelí šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kvůli možnému zneužití dominantního postavení, město Praha pracuje na novém směru distribuce předplatného jízdného. Nahradí tak zmírající projekt Opencard, který už stál 1,74 miliardy korun.
Zavedení Opencard bylo schváleno v roce 2005 tehdejší koalicí ODS a ČSSD pod vedením Pavla Béma. V kauze padlo několik obvinění a kromě policie události související s kartou vyšetřovala také parlamentní komise.
Z posudku, který si současné vedení magistrátu nechalo zpracovat vyplývá, že projekt Opencard je nevýhodný, zastaralý a nedoporučuje se jeho pokračování. Kartě je vytýkána také absence vizí a cílů spolu s tím, že s výjimkou elektronické tramvajenky je uživatelská hodnota karty nulová. A to přestože samotné karty Opencard, vydávané magistrátem od roku 2007, nasbíraly do současnosti zhruba 1,2 milionu uživatelů.
Ani primátorka Krnáčová nevidí možnost rozvoje jakékoli spolupráce se společností E-Money Services, provozovatelem Opencard a preferuje odstranění závislosti na jednom dodavateli služeb.
Jakou cestou se ale nákup předplatných časových jízdenek dále vydá?
Město Praha na tiskové konferenci představila vizi multikanálového řešení. To ve zkratce znamená, že se nebude jednat o jediné preferované řešení, jakým dříve byla Opencard. Cílem současné koalice je dosažení konkurenčního prostředí, přičemž v rámci každého z distribučních kanálů budou stanovena jasná pravidla. Co si pod tím představit?
„Distribučním kanálem může být papírový kupón, platební karta, aplikace v mobilním telefonu anebo čipová karta,“ vysvětlil Ondřej Profant, člen komise Rady hl. Města Prahy, mimo jiné jeden ze zastupitelů pověřených k jednání ve věci Opencard. „Ačkoli se na první pohled může zdát takové množství souběžných distribučních kanálů trochu zmatené, ve výsledku vnese do distribuce prvek konkurence a přinést tržní, nikoli monopolní prostředí. Pro konzervativnější uživatele tu stále budou papírové kupóny,“ dodává Profant.
Vizi otevřeného multikanálového řešení podpořil i Ondřej Felix, předseda komise pro ICT a vyslovil se pro konec jediného vyvoleného modelu. „Je nezbytné klientům otevřít svět a dát jim pružné možnosti dle výhodnosti. Jakýkoli budoucí koncept musí počítat s technologickým vývojem, technologie se kvůli konceptu dopravního odbavení nezastaví.“
Jednu z již zmíněných alternativních cest nabízejí i aplikace do mobilních telefonů, sloužící k nákupům jednorázových jízdenek či předplatných kupónů, což je způsob, který již v mnoha českých městech funguje.
Rozšíření aplikace Sejf? Jedna z možností.
Dle vyjádření společnosti Erika, která v současnosti takové platby jednorázového jízdného v Praze skrze aplikaci Sejf již provozuje, je systém prodeje předplatných kupónů připraven ke spuštění i v hlavním městě, a to prakticky okamžitě.
„V situaci, kdy vedení Prahy v podstatě ukončilo projekt Opencard, je Sejf jednou z možností, jak obyvatelům hlavního města nákup elektronických časových kupónů umožnit,“ vysvětlil Pavel Zákravský, ředitel společnosti Erika. „Nakupování jízdenek pomocí mobilu podporuje také situace na trhu, kdy se stále zvyšuje penetrace chytrých telefonů a zrychluje se připojení k internetu.“
Aplikace pro chytré telefony spolu se systémem Sejf funguje v současné době téměř ve 40 městech České republiky a jejím prostřednictvím je možné jízdenku zakoupit například v Praze, Brně, Ústí nad Labem, Liberci nebo Českých Budějovicích. Kromě plateb jízdného dále Sejf umožňuje nakupování, placení a převody peněz, ale i zapojení identifikátorů jízdného.
Podle vyjádření Pavla Zákravského poskytuje Erika magistrátu i dopravnímu podniku, s nimiž nyní jedná, poskytuje plnou součinnost „Jsme schopni přizpůsobit se jejich požadavkům v rámci rozšíření systému,“ řekl Zákravský.
Společnost Erika uvádí nulové náklady na případné spuštění systému předplatných kupónů. Samotné provize za prodej jízdenek se pohybují na úrovni jednotek procent, což je méně než u běžných SMS jízdenek, zajišťovaných telefonními operátory.
Nicméně společnost Erika má problém.
Ačkoli se před časem primátorka Adriana Krnáčová vyslovila pro rozšíření stávající smlouvy se společností Erika i o systém předplatných kupónů, nesetkal se její návrh s příznivým ohlasem.
„Na to, abychom mohli zabezpečit i tuto formu pořizování jízdenek, má dopravní podnik ambici rozšiřovat smlouvu, ale nejde o žádnou veřejnou zakázku – ta smlouva je platná, takže se rozšiřuje jen předmět,“ uvedla Krnáčová na konci března pro Český rozhlas. Návrh primátorky se ale narazil na odpor především z řad Trojkoalice.
„Jsme proti rozšíření stávající smlouvy se společností Erika,“ řekl trojkoaliční zastupitel hl. m. Prahy Ondřej Mirovský ( SZ ) a dodal, že smlouva na SMS jízdenky je v současné podobě pro město velmi nevýhodná. Trojkoalice Strany Zelených, KDU-ČSL a Stan tak dala jasně najevo, že primátorku ve snaze o rozšíření stávajících smluv nepodpoří.
Dodejme, že v květnu rozhodlo představenstvo Dopravního podniku o vypracování externího auditu, jež by měl výhodnost stávající spolupráce s firmou Erika vyhodnotit. Mimo jiné společnost společnost čelí podezření z napojení na kontroverzního podnikatele Ivo Rittiga.
Praha otevře výběrová řízení již tento podzim
V blízké budoucnosti se dočkáme otevřených výběrových řízení na nové formy předplaceného jízdného s tím, že jakýkoli budoucí koncept musí počítat s technologickým vývojem a nabídnout pružné možnosti. Výběrová řízení by mohla být vypsána již na podzim letošního roku, potvrdil předseda komise pro ICT Ondřej Felix.
Petr Nutil