Letecký provoz byl jedním z těch odvětví, na které dopadla globální pandemie naprosto fatálně. Státní podnik Řízení letového provozu se do té doby pohyboval v kladných číslech, okolo půl miliardy ročně před zdaněním. V roce 2020 se propadl do mínusu miliardy a půl. Pomoci mu musel tehdy zřizovatel, Ministerstvo dopravy.
Ekonomický deník se rozhodl zmapovat náplň práce a hospodaření státních podniků, které nejsou veřejnosti příliš známé. Tentokrát se věnujeme Řízení letového provozu s.p.. Podnik poskytuje na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru České republiky. Více než devadesát procent tržeb je z poplatků za navigační služby.
„Dopady globální pandemie COVID-19 na objem letového provozu v českém vzdušném prostoru a letištích i v roce 2021 zásadně ovlivnily podnikové hospodářské výsledky. Řízení letového provozu se tak podruhé v historii dostalo do ztráty. Poprvé tomu tak bylo v roce 2020,“ konstatuje mluvčí Richard Klíma.
Hospodářský výsledek roku 2021 byla ztráta ve výši 799 miliónů korun. „Finanční situace byla i přes nepříznivý vývoj celého oboru podnikání v roce 2021 stabilní a podnik byl schopen se vyrovnat se všemi závazky, souvisejícími se zabezpečením své činnosti i se závazky vůči státnímu rozpočtu,“ dodává Klíma. Hospodaření za minulý rok schválila na svém jednání dozorčí rada podniku.
Ministerstvo pomohlo půlmiliardou
Zřizovatel, ministerstvo dopravy, situaci dříve ziskového podniku chápe. Mluvčí ministerstva František Jemelka k tomu uvádí, že ŘLP patří mezi prvky kritické infrastruktury státu. A je nutné zabezpečovat služby letovému provozu. Proto ministerstvo dopravy ŘLP pomohlo a poskytlo mu tehdy půlmiliardovou dotaci na provoz. Ta se později musela změnit kvůli pravidlům EU na půjčku. „Touto změnou nebude poskytnutá návratná finanční výpomoc ovlivňovat výnosovou stranu, a podnik tak nebude muset o tuto částku snížit cenovou kalkulaci v roce 2022,“ říká k tomu mluvčí ŘLP Richard Klíma.
Za rok 2021 dosáhly celkové výnosy podniku částky 1 998 miliónů korun, o 52 procent méně než v roce 2019. Tento rok, poslední s normálním provozem, slouží jako srovnávací kritérium. Hlavním zdrojem příjmů podniku bylo poskytování letových navigačních služeb. Výnosy z těchto služeb představovaly 89 procent z celkových provozních výnosů podniku. Na dosažených výnosech se nejvíce podílely výnosy z traťových navigačních služeb ve výši 1 483 miliónů, tedy 76 procent provozních výnosů. Další významnou výnosovou položkou byly výnosy z letištních přibližovacích služeb ve výši 245 miliónů korun.
Mohlo by vás zajímat
„Rok 2021 bych označil za velmi obtížný, kdy jsme se museli s ohledem na několik vln pandemie COVID – 19 vyrovnat s vysokou mírou nepředvídatelnosti vývoje letového provozu a tedy i souvisejících výnosů. Jako pozitivní hodnotím skutečnost, že se nám podařilo udržet všechny naše klíčové parametry v rámci schváleného rozpočtu. Důsledná realizace úsporných opatření, a to i ve spolupráci s odborovými organizacemi podniku nám pomohla dosáhnout stanovených cílů a výrazně snížit naši ztrátu oproti původním očekáváním,“ komentuje aktuální stav generální ředitel ŘLP Jan Klas.
Petr Vrabec