INZERCE

Za zrušený let může dopravce, který vyplácí refundace prodejci letenek. Ten by měl následně vrátit peníze klientům. Foto: Pixabay

Omezení spojení, změny data cesty či refundace. Tak vypadala letecká doprava v loňském roce

Téměř 20 tisíc požadavků na refundace v objemu 250 milionů korun a 12 tisíc změn v souvislosti s vystavenými letenkami zaznamenal za posledních 12 měsíců největší český prodejce letenek STUDENT AGENCY. Kvůli pandemii řada společností omezovala nabídku spojení. V případě refundací letenek se přístup jednotlivých leteckých dopravců lišil.

Loňský rok vlivem pandemie nemoci covid-19 značně zamával i s leteckou dopravou. Hlavním tématem bylo nejen rušení letů, ale také jejich kompenzace pro cestující.

Dopravci řeší refundace individuálně

„V březnu loňského roku se začátkem pandemie letecké společnosti pozastavily refundace peněz za zrušené letenky. V době pozastavených refundací většina leteckých společností začala za zrušené lety klientům vystavovat vouchery, které mohou využít v budoucnosti. Postupně přidali někteří vybraní dopravci možnost refundace voucheru v případě, že do doby platnosti nebude možné využít vystavený voucher,“ uvádí mluvčí společnosti STUDENT AGENCY Aleš Ondrůj.

Doplňuje, že mezi prvními leteckými společnosti, které začaly refundovat letenky a vracet peníze za zrušené lety, byly Qatar Airways. Postupně se k nim přidaly letecké společnosti Emirates, Air France, KLM, British Airways, American Airlines, a Turkish Airlines.

Opačný přístup zvolily České aerolinie. Ty jsou stále ve stavu moratoria a refundace aktuálně nevyplácejí vůbec. Až letos začal s vyplácením refundací Aeroflot. Odbavuje je postupně, nicméně velká část z nich zatím není zpracována. Obdobný přístup s doposud minimálním počtem zpracovaných refundací zvolila i společnost TAP Air Portugal. Nízkonákladová společnost SkyUp refunduje pouze podle podmínek tarifu letenky.

Spotřebitelská organizace dTest potvrzuje, že v loňském roce zaznamenala výrazný nárůst dotazů v souvislosti s dopady pandemie do cestovního ruchu, a to jak v oblasti individuálních letenek, tak zájezdů zakoupených u cestovních kanceláří.

„Lidé žili dlouhou dobu v nejistotě a nevěděli, zda mají zájezd stornovat, zda budou moci na dovolenou odjet či nikoliv. A útěchu jim nepřinesl ani zákon zvaný Lex Voucher, který umožnil cestovním kancelářím, aby spotřebitelům místo vrácení peněz za zrušený zájezd nabídly poukaz. Problematika voucherů tak patřila vedle reklamací mezi nejčastější stížnosti českých spotřebitelů. Nešlo však jen o poukazy za zrušené zájezdy, spotřebitelé též museli řešit problémy s vracením peněz a vystavováním voucherů za zrušené letenky,“ říká ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Flexibilní letenky

I u nejlevnějších tarifů musely letecké společnosti zavést takzvané flexibilní letenky. Aktuálně jsou i tyto tarify měnitelné bez základního poplatku za změnu. Cestující tak doplatí pouze rozdíl doplatku do případného navýšení ceny letenky s jiným datem odletu a letištních tax.

„Cestující mají k dispozici také různé dodatečné benefity. Z pohledu klientů jich nejvíce nabízí letecká společnost Emirates. Aktuálně nabízí pro své cestující k letenkám zdarma pojištění na COVID-19 včetně pojištění storna,“ popisuje Aleš Ondrůj.

Aktuálně nabízí nejvíce spojení letecké společnosti Emirates a Turkish Airlines. Lidé nejčastěji směřují na Zanzibar, Maledivy, do Dubaje nebo do Dominikánské republiky.

Tomáš Rovný