INZERCE

Nový obchvat Olbramovic, kde dochází k častým střetům s volně pohybující se zvěří. Foto: ŘSD

Olbramovice se dočkaly obchvatu. Místní na něj čekali 30 let

Tento víkend se řidiči, kteří směřují do Jižních Čech, poprvé projedou po dlouho očekávaném obchvatu Olbramovic. Výrazně se ale uleví především obyvatelům obce, kterou denně projížděly desítky tisíc automobilů a obec byla rozdělena na dvě poloviny. Stavební firma zakázku 3,5 kilometrů dlouhého úseku předala s půlročním předstihem.

Součástí stavby jsou tři mosty, mimoúrovňová křižovatka, podchod pro pěší a dvě protihlukové stěny o celkové délce 1 200 metrů. Stavba je spolufinancována v rámci Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

„Na stavbu čekali místní třicet let, nyní je dokončena s půlročním předstihem za pouhých sedmnáct měsíců. Je to obrovská úleva pro Olbramovice, které trápí enormní dopravní zatížení zejména kamionovou dopravou, která doposud projížděla středem obce,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Mapa obchvatu Olbramovic. Zdroj: ŘSD

Náklady v celkové výši 321 milionů korun bez DPH jsou spolufinancovány z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Operačního programu Doprava.
,,Průjezd obcí Olbramovice byl vzhledem k vysokým dopravním intenzitám již řadu let vážnou dopravní zátěží jak pro řidiče, tak pro místní obyvatele. Původní trasa silnice I/3 dělila Olbramovice na dvě poloviny, což zejména v dopravních špičkách vytvářelo velmi nebezpečné situace pro chodce i řidiče. Nový obchvat přináší zásadní úlevu místním obyvatelům, a to díky výraznému poklesu dopravy projíždějící obcí a samozřejmě také řidičům, kteří budou moci bezpečně a plynule objet Olbramovice po nové kapacitní komunikaci, která vede mimo zastavěné území,“ říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Obchvat Olbramovic je pokračováním zkapacitnění silnice I/3, staví se obchvaty a přidává třetí pruh. V současné době je již I/3 upravena na šířkovém uspořádání 2+1 od D1 u Mirošovic až k Benešovu. U Benešova byly uvedeny do provozu dvě nové okružní křižovatky, U Topolu a Červené Vršky.

Priorita: dokončit dálnici D3

Dopravní prioritou je nyní dobudovat středočeskou část dálnice D3, která umožní rychlejší a bezpečnější cestu do Jižních Čech. Koncem minulého roku došlo k průlomu, Nejvyšší správní soud ukončil vleklý spor o to, kudy dálnice povede, když odmítl kasační stížnost proti plánům Středočeského kraje.

Foto: Ministerstvo dopravy

,,V tuto chvíli máme již vydána všechna rozhodnutí o výjimkách pro zvláště chráněné druhy, ŘSD připravuje žádosti o vydání územního rozhodnutí, kde využije v maximální možné míře všech nástrojů nové legislativy. Současně připravuje podklady pro projektování dokumentace pro stavební povolení. Na celé trase jsou prováděny velmi rozsáhlé geotechnické průzkumy, říká ministr dopravy Martin Kupka.

Ředitelství silnic a dálnic předpokládá zahájení výstavby středočeské části dálnice D3 v roce 2026.

Jana Bartošová