Kdo si chce letos koupit ojeté auto z Německa, ten si připlatí. Průměrná cena za ojetinu s německým původem stoupla meziročně o 17,4 procenta na 453 700 korun, zájemci v průměru vůz tak teď pořídí o 67 200 Kč dráž. Auta s německým původem přitom zdražují více, než zbytek trhu. Průměrná cena všech ojetých aut totiž vzrostla letos meziročně o necelých 10 % na 299 tisíc korun, vyplývá ze zjištění společnosti Cebia. Analýza společnosti AURES Holdings zase ukázala, že celková nabídka ojetin na trhu vzrostla, po čtyřech letech se vyšplhala zpět na předcovidovou úroveň.
„Za růstem cen ojetých aut z Německa je především dlouhodobě velký zájem ze strany českých zákazníků,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. A dodává, že i vzhledem k nízkému kurzu koruny vůči euru se jedná o markantní zdražení, neboť nižší kurz by měl auta v průměru zhruba o patnáct tisíc korun zlevnit.
Vysoká průměrná cena za německá auta je dána extrémně velkým zastoupením luxusních vozů, které tvoří 27,9 procent nabídky. Pro srovnání celkový podíl ojetých luxusních aut bez ohledu na původ tvoří 12,7 procent českého trhu. Pokud by se luxusní auta nebrala v potaz, činí letos průměrná cena za ojetinu s německým původem 249 tisíc korun, což je o čtvrtin více než loni. Levnější auta tedy zdražují ještě rychleji.
Průměrné stáří německých aut na českém trhu činí jedenáct let. Průměrně tato auta najela 155 254 km a většina má motor na naftu (54,7 %). Nejprodávanější značkou je Volkswagen (19,1 %) následovaný Škodou (18,4 %). Na třetí příčce se umístil Ford s 9,5 % trhu, těsně následovaný vozy BMW (8,9 %), Mercedes (8,3 %) a Audi (7,1 %). Veškerá ojetá auta koncernu Volkswagen si nárokují 46,6 % trhu.
Z hlediska modelů vede opět Škoda Octavia, která je však zastoupená jen z 6,8 %. Druhou příčku pak zatím obsadil Volkswagen Golf s vysokým podílem 4,9 % následovaný Škodou Superb (4 %) a Volkswagenem Passat (3,6 %). Mezi 10 nejprodávanějších modelů patří z luxusních značek vozy BMW řada 3 a řada 5 a Audi A4.
Vysoký podíl luxusních aut zhoršuje podvody
Vysoký podíl luxusních značek ale ještě zhoršuje podvody, které se u německých aut vyskytují. „Možnost vyšších výdělků na luxusních autech láká o to více podvodníky. Podíl aut, která jsou po havárii, dosahuje zhruba 38 % a zhruba 6 % aut je po totální škodě. Stočený tachometr se vyskytuje téměř u poloviny a každé páté auto není ve skutečnosti německé. Určitě se vyplatí být obezřetný a obzvláště drahé auto si před nákupem prověřit,“ říká Pajer. Zjistit, zda prodejce udává pravdivé údaje o voze, konkrétně třeba o počtu najetých kilometrů, přpadném poškození či havárii nebo o roku výroby a první registraci, lze přímo v systému AUTOTRACER společnosti Cebia. Údaje jsou k dispozici do několika málo minut.
Z analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna pak plyne, že se nabídka na českém sekundárním trhu s automobily po čtyřech letech dostala na čísla obvyklá před pandemií covidu. Během letošního května se v tuzemských nabídkách inzertních serverů a obchodníků objevilo 125 620 ojetých vozů. Jedná se tak podle zmíněné analýzy o nejširší květnovou nabídku od roku 2019, kdy bylo na českém trhu s ojetinami k dispozici 124 012 aut. Střední hodnota stáří se drží na úrovni 10,5 roku a medián počtu najetých kilometrů se v květnu dostal na úroveň 154 143 najetých kilometrů.
„V posledních třech letech se na českém sekundárním trhu s automobily objevovalo v průměru sto tisíc aut měsíčně, v uplynulém květnu už to bylo 125 tisíc. Z tohoto razantního nárůstu profitují zejména zákazníci, kteří mnohdy sahají po zánovním voze v případě, že by na nový museli čekat příliš dlouho. Trh je totiž stále pod vlivem výpadků logistických řetězců z doby covidu a následné krize, čekací doba na nový vůz je tak v mnoha případech i roční,“ říká provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice Petr Vaněček. Zároveň se podle něho na trh dostávají novější a méně ojeté vozy, což dokládá klesající medián stavu najetých kilometrů i střední hodnota stáří. „Další výhodou pro kupující je relativně stabilní cenová hladina, zejména ve srovnání s aktuální mírou inflace,“ dodal.
Nejčastěji nabízenou značkou ojetých vozů na českém trhu byla v květnu téměř devítiletá škodovka s cenovkou 210 tisíc korun a se 153 tisíci kilometry na tachometru, následovaly volkswageny a fordy. V nabídce bylo v květnu 1 461 vozů s hybridním pohonem, tedy o 542 více než v dubnu a meziročně o 680 více. Dále 900 čistých elektromobilů, což znamenalo o 231 více než v dubnu a meziročně o 574 kusů. „Bateriových vozů výrazně přibývá a tento trend bude zcela jistě pokračovat. Ve druhé polovině roku očekáváme rapidní nárůst zájmu o hybridy a elektromobily,“ přiblížil Vaněček.
(mig)