ODS má ve středočeském kraji velký úkol: zlepšit stav silnic a fungování firmy, která se o ně stará

Stavba. Ilustrační obrázek, zdroj: Pixabay

„Věřím, že se nová koalice popere s tím, co se děje kolem středočeských silnic. Zejména napraví stav v příspěvkové organizaci kraje – Krajské správě a údržbě silnic,“ říká staronový středočeský zastupitel za ODS Michael Pánek, který sám sebe označuje za „silničáře“. Vytrvale totiž upozorňuje na nedostatky v hospodaření  krajské příspěvkové organizace a také na kvalitu staveb či oprav, které realizuje.

Téma špatného stavu středočeských silnic a podezřelého hospodaření krajské příspěvkové organizace „Krajská správa a údržba silnic středočeského kraje“ bylo ústředním motivem předvolební kampaně i celého končícího volebního období Michaela Pánka. Spolu s renomovaným advokátem Tomášem Sokolem podali několik trestního oznámení na hospodaření krajské příspěvkové organizace, ke které končící koalice včele s hejtmankou Jaroslavou Jermanovou (ANO) téměř zamezilo opozici kontrolní přístup. Za oblast dopravy zodpovídal v končící koalici náměstek František Petrtýl z ANO.

Všechny návrhy na větší kontrolu organizace ze strany finančního výboru zastupitelstva v němž Pánek zasedal, byly smeteny ze stolu. „Jedním z prvních úkolů nové koalice by mělo být odvolání stávajícího managementu Krajské správy a údržby silnic středočeského kraje a zadání pořádného forenzního auditu, který by měl zrealizovat někdo z „velké čtyřky“ (největší auditorské společnosti – pozn. red.),“ míní dlouholetý starosta Dobřichovic. Pánek získal 3.196 preferenčních hlasů a jen 0,14 % jej dělilo od toho, aby poskočil na vyšší místo. „Přeskakovat“ se začíná od 5 %. Ve středočeském kraji to je II. místo, celkově v republice 6. nejlepší výsledek v dresu ODS. „Jeden audit sice v příspěvkové organizaci byl, ale zaměřil se na něco jiného, než kde je podstata celého problému. Vypracoval jsem podrobný rozbor auditorské zprávy, který je ke stažení na mém webu,“ dodal Pánek.

„Zmizelá miliarda?“

Michael Pánek upozorňuje nejen na samotné hospodaření, kde podle jeho odhadů mohla „zmizet“ až miliarda korun, ale také na to, že se někdo mohl obohatit i při samotných realizacích oprav silnic, či staveb nových. „Zakázek, které nevzešly z řádných tendrů je za zhruba pět miliard. Těch variant, jak se dá obohatit je celá řada. Nejlépe se to dělá už v době přípravy projektu, kdy se vše nachystá tak jak je potřeba. Když byla projekční příprava krajských silničních staveb a oprav přesunuta z Krajského úřadu středočeského kraje, kde to zajišťoval odbor dopravy, do příspěvkové organizace, ztratili zastupitelé kontrolu nad vykonávanou činností,“ upozorňuje Pánek. Kvalita silnic ve velice silně dopravně zatíženém kraji je trnem v oku všech řidičů a řady politiků. Na sociálních sítích je několik stránek či skupin, které poukazují na nekvalitní opravy či výstavby silničních úseků. „Lze se samozřejmě obohatit i na samotných realizacích, nejen v projektové přípravě, ale to se pak pozná na tom výsledku. Když dáte na stavbu méně materiálu, než tam má být, stavba pak praská a je to vidět. To se u nás v kraji děje naprosto běžně a to musíme změnit,“ apeluje Pánek.

K tomu, aby se v organizaci udělal pořádek bude mít velkou příležitost. Lídr kandidátky ODS Martin Kupka, který mimochodem získal celorepublikově nejvíce preferenčních hlasů z kandidátů ODS, bude 1. náměstkem hejtmanky se zodpovědností za oblast infrastruktury. Tedy výstavby silnic a dalších dopravních projektů.

Na otázku, zda by se přihlásil do výběrového řízení Krajské správy a údržby silnic středočeského kraje Pánek odpovídá že ne, protože taková práce není slučitelná s politikou. „Musel bych rezignovat na pozici zastupitele a to nemůžu udělat lidem, kteří mě volili. Dostal jsem hodně preferenčních hlasů právě proto, co dělám a v tom chci pokračovat,“ říká Pánek.

Prozradil také, že s lídrem kandidátky Martinem Kupkou o tomto tématu nemluvil. „Vím, že na všech setkáních s občany při předvolební kampani Martin Kupka zdůrazňoval, že infrastruktura a silnice jsou jedním z nejdůležitějších témat. Zdůrazňoval také, že je potřeba se detailně podívat na hospodaření příspěvkové organizace, která silnice spravuje. Doufám tedy, že náprava práce KSÚS začne hloubkovým forenzním auditem,“ dodává Michael „silničář“ Pánek.

Jiří Reichl