Odpadky z domácností, stavební a demoliční odpad, vytěžený materiál, popel a struska. Asi 80 procent z toho odpadu lze svážet po železnici, přesto většina putuje po silnici. Rakušané proto novelizují zákon o nakládání s odpady. Postupně chtějí snižovat povinnou vzdálenost pro přepravu odpadu a vytvořit „platformu pro přepravu odpadu“, která jasně shrne všechny nabídky dostupných možností dopravy opadu po železnici.
Celkové množství odpadu v Rakousku bylo v roce 2018 přibližně 66 milionů tun. Řada druhů odpadu je díky svým vlastnostem vhodná i pro železniční přepravu. Potenciál pro přepravu odpadu po železnici, a tím i okamžité snížení emisí CO2, jemného prachu a hluku na silnicích, je velký. Vlaková doprava je navíc asi 40krát ekologičtější a zároveň i levnější než silniční nákladní doprava.
Povinná přeprava odpadů
Současný návrh novely zákona stanoví postupné zkrácení vzdáleností pro povinnou přepravu odpadu. Od roku 2023 to bude 300 kilometrů, o rok později 200 kilometrů a od roku 2025 pak sto kilometrů.
Rakouský dopravce ÖBB tento návrh vysloveně vítá, protože pouze tak lze přepravu odpadu v Rakousku přesunout na železnici, na kterou se nevztahoval dříve platný limit 400 kilometrů.
Dalším důležitým krokem pro dekarbonizaci odvětví dopravy je snížení množstevního limitu z původních 50 tun na tři tuny. Díky inovativním kontejnerovým řešením jsou nyní rakouské společnosti zabývající se nákladní železniční dopravou schopny snadno a efektivně přepravovat i malá množství po železnici uhlíkově neutrálním způsobem.
Platforma nabídek
Předpokladem pro jednoduchou a efektivní organizaci přepravy odpadu po železnici je jasný přehled nabídek všech železničních společností. Vznikne tak nová platforma, v rámci které budou veškeré tyto nabídky k dispozici. Zároveň bude umět rychle poskytnout zpětnou vazbu o dostupných možnostech přepravy.
Platforma se zaměří i na města a obce, které jsou za sběr a likvidaci komunálního odpadu odpovědné.
Mohlo by vás zajímat
Konec odpadu
Podle dopravce ÖBB je však třeba ještě vyjasnit definici odpadu. Ta se totiž na národní úrovni liší od stávajících právních předpisů EU. Konkrétně jde o otázku recyklace odpadních materiálů pro případné další použití jako druhotných surovin.
Z pohledu ÖBB by proto měla být vnitrostátní právní situace v souladu s požadavky práva Evropské unie. Tím by bylo jasné, že proces recyklace může v zásadě vést ke konci odpadu, což by také mohlo připravit cestu ke skutečnému oběhovému hospodářství.
Aby se zajistil uhlíkově neutrální dodavatelský a likvidační řetězec pro komerční a průmyslové parky, ÖBB rovněž navrhuje, aby se v budoucnu stalo železniční spojení předpokladem pro schválení obchodních a průmyslových parků.
Lucie Přinesdomová