Část strojvedoucích jezdí pro více dopravců, než pro kolik má vydáno takzvané doplňkové osvědčení. Jejich kontrola je obtížná, uvedli to představitelé Drážního úřadu. Registr evropského charakteru na doplňková osvědčení podle ředitele technické sekce Drážního úřadu Radka Šafránka neexistuje a chybí i právní úprava.

To, že někteří strojvedoucí jezdí pro více dopravců než mají, se podle Šafránka povedlo odhalit i díky monitoringu licencí strojvedoucích. Drážní úřad spravuje registr licencí, podle Šafránka má ale přehled zejména o jejich prvních stupních. Ne už tak o doplňkových osvědčeních. „Bohužel s tím nemůžeme nic dělat,“ uvedl Šafránek.

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře je problém odhalit případy, kdy strojvedoucí po skončení směny pokračují například na „přesunech a vlečkách“„V roce 2023 jsme se snažili prověřit aktuální počet aktivních strojvedoucích. Byla to děsná práce,“ zmínil Šafránek.

Jiří Kolář doplnil, že se Drážní úřad snaží provinilce hledat a hlídat. Pátrá se podle čísla licence. Ke konci roku 2024 Drážní úřad evidoval 9162 licencí strojvedoucích, z toho bylo 110 žen. V roce 2023 to bylo 9337 licencí a101 žen a o rok dříve 9732, z toho 79 žen.

Mohlo by vás zajímat

Zájem o zkoušky strojvedoucích poslední tři roky podle Drážního úřadu spíše stagnuje, nových licencí úřad vydá kolem 400 ročně.

Digitalizace zkoušek

Drážní úřad také chystá změnu u zkoušek u strojvedoucích. Skončí jejich papírová podoba a nahradí ji elektronická forma, připravuje se také flexibilní zpracování testů, uchazeči budou mít možnost si vyzkoušet vzorový on-line test na webových stránkách úřadu. V případě úspěšného složení zkoušky, bude licence žadateli nově vydána na počkání.

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře už jsou v současné době zakoupené tablety a připravené jsou i testové otázky. Vzorem je pro Drážní úřad Státní plavební správa, která si licence tiskne na speciální tiskárně.

Jak Ekonomický deník opakovaně informoval, v České republice strojvedoucí dlouhodobě chybějí. Naposledy to zmiňoval na konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy i předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „Říkáme, že kdo chtěl jezdit do práce s Rolls‑Royce, tak může zkusit náš RegioFox. A může ho zkusit i řídit, máme nedostatek strojvedoucích, takže všichni jsou vítáni,“ uvedl Krapinec. Náborovou kampaň nedávno spustil také dopravce RegioJet.