Plynárenské společnosti odhadují, že během následujících deseti let by se do distribuční soustavy mohlo připojit okolo 50 zařízení na výrobu biometanu. Tyto moderní bioplynové stanice by v součtu mohly vyprodukovat okolo 1160 gigawatthodin zeleného metanu, což bude odpovídat necelému jednomu procentu očekávané spotřeby plynu v roce 2030.
Zmíněný odhad uvedla společnost NET4GAS v Desetiletém plánu rozvoje přepravní soustavy v České republice 2022 – 2031, který bude v následujících měsících posuzovat Energetický regulační úřad. Výrobny biometanu mají vznikat po celém území České republiky, nejvíc jich má vyrůst ve východních Čechách (16 zařízení) a jižních Čechách (13 zařízení).
Jak NET4GAS dále ve zprávě uvádí, plynárenské podniky evidují zatím devět podaných žádostí o připojení výrobny biometanu. Pokud se podaří všechny z nich postavit, vyrobí okolo 170 gigawatthodin ekologické náhražky zemního plynu ročně. Zatím je v provozu pouze jedno takové zařízení. Postavila jej firemní skupina Energy Finance Group (EFG) v Rapotíně na Šumpersku, v provozu je od října 2019.
Boom výstavby zemědělských bioplynových stanic již má Česko za sebou. Nejvíc se jich postavilo v letech 2008 až 2013. Podle statistiky operátora trhu OTE jich je celkem 726. Téměř všechny z nich se zaměřují na výrobu zelené elektřiny. Jejich role není nevýznamná – každý rok vyprodukují okolo 2,2 miliardy kilowatthodin elektrické energie, což stačí na pokrytí tří procent národní spotřeby elektřiny.
Co se týká ekologického přínosu technologie, výhodnější je bioplyn získaný z odpadních surovin vyčistit a získaný metan dodávat do plynovodní sítě. Problém je v tom, že většina bioplynových stanic se nachází na venkově, daleko od nejbližšího plynovodu. Na rozdíl od štědře dotované elektřiny z bioplynek navíc nemá zelený metan žádnou provozní podporu; změnit by to měla nedávno schválená novela zákona o podporovaných zdrojích energie.
Mohlo by vás zajímat
Pokud by Česko přistupovalo k otázce čistě účelově, tak se vyplatí biometan dodat do sítě a využít k pohonu vozidel na CNG. Tím lze plnit hned dva cíle Evropské unie v oblasti klimatu současně. A sice povinný podíl zelené energie na celkové spotřebě energie a podíl obnovitelných zdrojů v dopravě.
David Tramba