INZERCE

Snižování počtu parkovacích míst v zónách s dobrou dostupností MHD. To je cíl novely Pražských stavebních předpisů. Foto: Wikimedia commons

Odcházející pražští radní schválili zmenšení počtu parkovacích míst. Slibují si od toho snížení cen nemovitostí

Rada hlavního města na svém posledním zasedání schválila nový návrh Pražských stavebních předpisů (PSP). Nově by tak v centru města nemuselo být zachováno dříve stanovené minimum parkovacích míst a jejich počet by tak závisel více na investorovi. Tím se otevírá cena ke snížení cen nových i rekonstruovaných bytů. Novela upravuje regulaci parkovacích stání ve stavbách na celé ploše hlavního města. O tom, zda bude novela platit, rozhodne až nová rada města.

Cílem novely je otevřít možnosti, aby v některých lokalitách, která mají například dobré napojení na městskou hromadnou dopravu či kde by výstavba parkovacích míst byla ekonomicky náročná, nebylo nutné zachovat minimum parkovacích míst. Snížení minimálního počtu stání tak může ovlivnit cenu nemovitostí. V centru města totiž cena na vybudování jednoho podzemního parkovacího místa šplhá až ke 2 miliónům korun.

 „Cílem je přesněji definovat zóny v mapě na základě přesnějších algoritmů dostupnosti veřejné dopravy i dokončení zásadní modernizace prakticky celé tramvajové sítě od centra dále. Snížení minima počtu parkovacích míst se pak zásadně promítne do cen nemovitostí, které díky tomu mohou citelně poklesnout,“ říká náměstek primátora Petr Hlaváček.

Problémem jsou také návštěvnická stání, která mají odlišný koeficient ve výpočtu. Investoři je totiž obvykle zřizují v přízemí budov, což podle radních výrazně ničí vzhled ulic. Návštěvnická stání jsou navíc rozpočítávána do ceny všech prodaných jednotek a často tak výrazně zvedají cenu nemovitostí.

Praha rozdělená do zón podle dostupnosti veřejné dopravy a hustoty osídlení. Zdroj: IPR Praha

PSP dělí Prahu do několika zón, které se odlišují podle dostupnosti veřejné dopravy i struktury města. Novela tyto zóny aktualizuje a zohledňuje lépe vedení současných i budoucích linek městské hromadné dopravy a rozvoje města a využívá při tom přesnější algoritmus výpočtu docházkové vzdálenosti.

„Minimalizací minim pro parkování odstraňujeme zbytečnou regulaci trhu. Developer si bude moct svobodně vybrat, zda postaví dům s podzemními garážemi, nebo dá přednost bytovému domu bez parkovacích míst, pokud se bude nacházet například v rozvojových územích podél nově stavěných tramvajových tratí nebo metra D. Například v zóně 4 jsou tramvajové tratě nyní již po celkových rekonstrukcích a poskytují tak spolehlivý a rychlý dopravní prostředek s krátkými dojezdovými časy do centra či ke stanicím metra a železnice. Veškeré stanice metra mimo tzv. vnitřní město jsou nově v zóně 5, jelikož se nepotvrdily původní obavy z tlaku na výstavbu parkovacích domů mimo koncových stanic metra,“ řekl na tiskové konferenci Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.

Méně aut do centra

Umožnění výstavby nižšího počtu stání dává větší prostor pro rozvoj udržitelného města, kde by se mohly snížit zbytečné jízdy automobilem  a rozvoj tzv. města krátkých vzdáleností, kde je vše potřebné na dosah a je v souladu se Strategickým plánem, Plánem udržitelné mobility i Klimatickým plánem Prahy. Zkušenosti ze zahraničí navíc ukazují, že mnohá města parkovací minima zrušila úplně a zřizování parkovacích míst ponechávají požadavkům trhu. Cílem novely je účelně snížit cenu novostaveb a podpořit udržitelný rozvoj města.

„Od redukce parkovacích minim si kromě pozitivních dopadů na podobu a fungování města slibuji hlavně zlevnění bytové výstavby a umožnění realizace menších bytových projektů, které dnes kvůli požadavkům na parkování ekonomicky nevycházejí. Zlevní se tím i výstavba městského nájemního bydlení, kterou Praha připravuje,“ doplňuje pražský radní pro bydlení a transparentnost Adam Zábranský.

Cíl revize PSP je zahrnut i v roce 2020 přijaté strategii Zóny placeného stání hl. m. Prahy – Strategie rozvoje parkování 2020–2025.

V PSP existuje vzorec pro každý typ parkovacích stání (vázané, návštěvnické, návštěvnické ostatního účelu). Z celkového počtu hrubé podlažní plochy se pak vypočítá, kolik má být na pozemku parkovacích stání. To je pak ještě závislé na zónách, které jsou rozděleny dle dostupnosti MHD a struktury města.

„Po celkové revizi se dá říci, že jsme v průměru zredukovali povinnost parkovacích stání o 25 %. Dáváme tak možnost investorům a stavebním úřadům více se svobodně rozhodnout, kolik míst postaví, neboli pro koho je jejich záměr určen. V historickém centru města může vyjít jedno podzemní parkovací místo až na 2 miliony korun a investoři tak z důvodu tohoto požadavku nemusí mít dostatek financí na rekonstrukci budov. Díky tomuto kroku se jim mohou snížit náklady, což se pozitivně odrazí na ceně nemovitostí a více domů například v památkové rezervaci by se mohlo stát obydlenými běžnými rezidenty,“ dodává ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

Místa s dobrou dostupností MHD vyžadují méně parkovacích stání. Mapa je určena podle hustoty a vybavenosti města a dostupnosti MHD. Například jedno obyčejné stání v prvním podzemním patře v novostavbě na sídlišti stojí kolem 400 tisíc. V druhém podzemním podlaží pak kolem 600 tisíc.

Návrh změny Pražských stavebních předpisů nyní putuje do připomínkového řízení jednotlivých městských částí. Na počátku roku 2023 pak bude nová pražská rada moci změnu schválit.

Jana Bartošová