Nedávné stávky v železniční a letecké dopravě jasně ukazují, že obrovské škody utrpí nejen hospodářství, ale také osobní svobody milionů nezúčastněných občanů jsou vážně omezovány. Stupňující se stávky, zejména na železnici, také ohrožují důvěru v systém veřejné dopravy, a tím i společenskou akceptaci klimatické a dopravní transformace, uvádí ve svém návrhu volebního programu německá Svobodná demokratická strana – FDP (liberálové – pozn. red.) stanoví omezení práva na stávku – včetně odvětví dopravy.
K tomuto vývoji přispěly podle FDP různé faktory. Patří mezi ně všeobecný nedostatek pracovních sil, konkurence ze strany jednotlivých odborů a absence kodifikovaného práva na protestní akce.
„Základní práva, jako je právo na stávku, také nejsou absolutní. Čím intenzivněji jsou nezúčastněné třetí strany při výkonu svých občanských svobod dotčeny pracovněprávním sporem, tím jasněji se přesouvá břemeno ospravedlnění. V tomto případě je zákonodárce vyzván, aby splnil svůj mandát k ochraně občanských svobod třetích osob,“ tvrdí FDP.
Strana proto požaduje právní úpravu práva na protestní akce v odvětví dopravy a komunálních služeb obecného zájmu. V této oblasti jsou nezúčastněné třetí strany mnohem více znevýhodněny než stávkující společnosti. Je třeba znovu potvrdit zásadu proporcionality. Na jedné straně musí být zachováno právo odborů na stávku jako účinný prostředek protestní akce, ale na druhé straně musí být sníženo břemeno občanů. V budoucnu by stávky neměly být prvním, ale posledním prostředkem ve sporu.
Mohlo by vás zajímat
Reforma zákona o protestních akcích v železniční a letecké dopravě (včetně infrastruktury) a v některých oblastech komunálních služeb obecného zájmu (zejména veřejné dopravy, zásobování energií a vodou) má posle FDP obsahovat tyto klíčové body: Zajištění základních služeb: Ani v době pracovního sporu nesmí být ohroženy základní služby a havarijní připravenost. Protestní akce by měla být přípustná pouze tehdy, pokud je oznámena alespoň jeden týden před začátkem stávky s předpokládanou dobou trvání opatření. Varovné stávky před konečným selháním kolektivního vyjednávání by neměly přesáhnout dva kalendářní dny v měsíci. V případě neúspěchu vyjednávání o kolektivním vyjednávání jsou strany kolektivní smlouvy povinny projít smírčím řízením se dvěma neutrálními mediátory (určení pro každou stranu) před vyhlášením pracovního sporu.