INZERCE

S odkazem na platy generálního ředitele Deutsche Bahn Richarda Lutze a personálního ředitele Martina Seilera, které byly v roce 2022 zdvojnásobeny na 2,2 milionu eur, resp. 1,4 milionu eur, odborář Kristian Loroch prohlásil: „Možná by bylo vhodné, kdyby se představenstvo Deutsche Bahn také jednou něčeho vzdalo." Foto: EVG

Odboráři hrozí dalšími stávkami v Deutsche Bahn. Ve hře je i ochromení dopravy na týdny. Nepadla přijatelná mzdová nabídka

Železniční odborová organizace EVG hrozí novými, ještě tvrdšími stávkami u Deutsche Bahn. „Příští stávky budou trvat déle,“ prohlásila hlavní vyjednavačka Cosima Ingenschayová. V případě potřeby by EVG mohla „ochromit železnici na celé týdny“. Dlouhodobé stávky by měly dopad i na železniční dopravu v České republice.

Odborový svaz obviňuje zaměstnavatele z odmítání přijatelné mzdové nabídky: „EVG hrozí delším přerušením práce u Deutsche BahnNové stávky provokují dráhy“.

To znamená, že cestující na železnici se budou muset připravit na silnější rušení vlaků než dosud, což by mělo i vážný přeshraniční dopad. Lze předpokládat, že odbory vyzvou ke stávce postupně různé profesní skupiny, například průvodčí vlaků a pracovníky údržby, nebo že stanoví různé regionální priority.

EVG vede ostrý spor o kolektivní smlouvu se železnicemi a dalšími vlakovými společnostmi. Požaduje dvanáctiprocentní zvýšení mezd pro 230 000 zaměstnanců, tedy minimálně 650 eur hrubého měsíčně. Jednání zatím příliš nepokročila, což mělo za následek, že EVG již předminulý pátek a na konci března na mnoho hodin ochromilo železniční dopravu v celém Německu.

Minulou středu ztroskotalo i třetí kolo jednání. Cosima Ingenschayová a její spoluvyjednavač Kristian Loroch viní ze stávek vedení Deutsche Bahn. „Problém je v tom, že železnice ignorují naše předběžné podmínky,“ tvrdí.

Podle nich musí Deutsche Bahn například nejprve souhlasit s tím, že v kolektivní smlouvě bude stanovena zákonná minimální mzda ve výši dvanácti eur.

Martin Seiler, člen představenstva personálního oddělení Deutsche Bahn, vyzval EVG, aby si nekladla žádné předběžné podmínky, ale aby tyto otázky řešila s ním u jednacího stolu. Nabízí například o deset procent vyšší mzdy pro pracovníky se středními a nízkými příjmy a inflační příplatek ve výši téměř 3 000 eur na dobu platnosti kolektivní smlouvy 27 měsíců.

Nabídka zhruba odpovídá mzdovým dohodám, kterých dosáhly hlavní odborové svazy IG Metall a Verdi pro téměř čtyři miliony kovodělníků a 2,5 milionu zaměstnanců veřejného sektoru.

Pro EVG nicméně nepředstavuje „žádný základ“, jak uvedl vedoucí vyjednávání Loroch.

„První trvalé zvýšení mezd by přišlo až po roce a činilo by pouze 150 eur pro pracovníky se středními příjmy. My požadujeme alespoň o 650 eur měsíčně více,“ argumentuje odborář.

Odboráři tvrdí, že zvýšení mezd železničářů musí být obzvlášť výrazné, protože mnoho lidí s nízkými příjmy trpí vysokou inflací. Argumentují také tím, že EVG zadržovala dohodu o mzdách ve výši 1,5 procenta během koronavirové pandemie, kdy byly vlaky prázdné.

S odkazem na platy generálního ředitele Deutsche Bahn Richarda Lutze a personálního ředitele Martina Seilera, které byly v roce 2022 zdvojnásobeny na 2,2 milionu eur, resp. 1,4 milionu eur, odborář Kristian Loroch prohlásil: „Možná by bylo vhodné, kdyby se představenstvo Deutsche Bahn také jednou něčeho vzdalo.“

(nik)